Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe laden jullie thuis? + Restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Ben serieus aan het overwegen om een MS aan te schaffen.
Concreet nog 2 vraagjes aan de MS-rijders, wat is jullie ervaring om thuis op te laden en welke oplossing gebruik je ?

Vanuit de vennootschap gaan we voor een fin. renting - welke restwaarde is ideaal ? 16% - 20% - 25% ?

met dank
 
Ben serieus aan het overwegen om een MS aan te schaffen.
Concreet nog 2 vraagjes aan de MS-rijders, wat is jullie ervaring om thuis op te laden en welke oplossing gebruik je ?

Vanuit de vennootschap gaan we voor een fin. renting - welke restwaarde is ideaal ? 16% - 20% - 25% ?

met dank


thuis opladen met een laadstation. er zijn voldoende alternatieven op de markt.
als je wat wil knutselen, kan je ook zelf eentje maken.
let wel : je moet in de praktijk 3*380/220 volt hebben om vlot te laden.
als je voor een laadstation kiest, zeker voor 22kw gaan; ook al zou je voor een enkele lader gaan.
meerkost op laadstation is te verwaarlozen.

verder werkt het super zo.
bij thuiskomst 's avonds, stekker in. eventueel laden op nachttarief met behulp van de ingebouwde timer (op de S)
én 's morgens netjes volgeladen weer vertrekken !


best opteren voor de duo-lader.



(hier geen renting, daar kan ik niks over zeggen - buiten het feit dat ik daar nooit voor gekozen heb wegens te duur; imho)
 
Best ook eens het forum doorzoeken. Vragen over laden zijn al 1000x gesteld en beantwoord, onder de gelijknamige threads.
Welke de restwaarde voor de leasing moet zijn is afhankelijk van wat je ermee wil doen. Na 4-5 jaar, weg ermee, dan zo hoog mogelijke restwaarde en dus zo laag mogelijke aflossingen.
Wil je hem houden of privé overkopen dan makkelijk zo laag mogelijke restwaarde, zodat vennootschap het meeste aflost.
 
Advies is om thuis toch een laadstation te pakken.
Allereerst natuurlijk zorgen dat je "krachtstroom" hebt, dit is 3x25A voor de meeste. Wil je meer vermogen, dan is 3x35A een optie. Let op wel op, haat laatste betaal je meer voor (beduidend).

Waarom een laadstation ?

Beste advies : http://blog.widodh.nl/2013/11/waarom-een-type-2-laadstation-en-geen-rode-cee-voor-een-model-s/

Natuurlijk is de keus uiteindelijk aan jezelf. Er zijn genoeg mensen die met de UMC thuis laden. Ikzelf ben volledig afhankelijk van mijn auto. Ik zorg dus voor een backup. In dit geval is de backup mijn UMC.
 
Zorg, om te beginnen, dat je duidelijk weet welke stroomvoorziening je thuis hebt. Ik heb het laten nakijken door een elektricien. Hij beweerde dat het prima in orde was met 400v 32a. Zo zou ik een mennekes stekker kunnen voorzien om met 400v 16a te laden. Kostprijs 500€. ( stekker +kabel trekken + oprit openleggen). Auto bestelt met single charger. Wat blijkt nu: in mijn elektrisch bord zijn de componenten wel voorzien met 400v spul maar ik krijg van Infrax 3f 230v 32a zonder neuter binnen en kan enkel laten verhogen naar 50a. Ik zal geen 400v kunnen krijgen omdat de bekabeling in de straat daar niet op voorzien is.:scared:KResultaat: een tranfo van 1100€+ bijkomende afzekeringen aan mijn broek. En dan tel ik de verzwaring naar 50a er nog niet bij. Dus als er iemand naar uw installatie komt kijken met zijn handen in zijn broekzakken, gooi hem buiten.:cursing:

Ik heb gekozen voor een single charger, tegen het advies van de Teslaverkoper in, maar zou achteraf bekeken toch voor een dual gaan. Voor mij is het te laat. ( ok, ik kan nog een retrofit laten doen maar dat is me te duur).

Succes!
 
Hans,

Los van het terechte pleidooi van Widoh (#6) lijkt het mij ook belangrijk te weten wat je gemiddeld gebruik van de auto is en welk laadcomfort je wenst.

Ik rij gemiddeld 150 km /dag en heb thuis nu rode stekker en krachtstroom.

Wegens ontbreken van rode stekker bij Tesla heb ik meer dan 2 maand op gewoon stopcontact geladen. Voor mijn gemiddeld gebruik volstond dit. Maar gezien mijn beroepsmatige bezigheid overschrijd ik regelmatig het 150 km-gemiddelde. Als dit 2 dagen na elkaar gebeurde dan was mijn comfortzone erg klein geworden omdat ik niet vlot genoeg kon opladen en ik nooit wist wat dag 3 aan verrassingen in petto had.

Rij je zelf gemiddeld minder kilometer dan moet je je in feite geen zorgen maken (tenzij je neuterprobleem op je thuisstopcontacten zou hebben) en kan je na aanschaf MS en eigen evaluatie nog steeds updaten zo je aanvankelijke keuze niet volstaat.

Heb je via je vennootschap krachtstroom ter beschikking, dan zit je nog iets beter.

Weet echter dat je voor aanschaf van laadstation of aanpassingserken aan je elektriciteitsvoorziening via Ecologiepremie | Agentschap Ondernemen ook nog een kleine financiële ondersteuning van de overheid kan krijgen.

Voor restwaardebeslissing: je boekhouder moet daar de juiste informatie kunnen over geven.
 
Zorg, om te beginnen, dat je duidelijk weet welke stroomvoorziening je thuis hebt. Ik heb het laten nakijken door een elektricien. Hij beweerde dat het prima in orde was met 400v 32a. Zo zou ik een mennekes stekker kunnen voorzien om met 400v 16a te laden. Kostprijs 500€. ( stekker +kabel trekken + oprit openleggen). Auto bestelt met single charger. Wat blijkt nu: in mijn elektrisch bord zijn de componenten wel voorzien met 400v spul maar ik krijg van Infrax 3f 230v 32a zonder neuter binnen en kan enkel laten verhogen naar 50a. Ik zal geen 400v kunnen krijgen omdat de bekabeling in de straat daar niet op voorzien is.:scared:KResultaat: een tranfo van 1100€+ bijkomende afzekeringen aan mijn broek. En dan tel ik de verzwaring naar 50a er nog niet bij. Dus als er iemand naar uw installatie komt kijken met zijn handen in zijn broekzakken, gooi hem buiten.:cursing:

Succes!

Zou je niet beter Eandis vragen om 3*400 V te laten leggen, kost waarschijnlijk evenveel als je transfo, duurt alleen veel langer.
 
Bij ons is het Infrax. Ik heb die mannen de oren van hun kop gezaagd, bij de bevoegde schepen geweest, alle middelen die ik heb aangewend om 3x400v te verkrijgen, niks helpt. Ze schuiven de kost telkens door naar de aanvrager. Moet je weten dat hier in de straat enkel schrijnwerkers, een smid en winkels zitten. Ze sturen die mensen allemaal met een kluitje in het riet. Ofwel de kosten volledig zelf betalen ( niemand gaat natuurlijk enkele tienduizenden euro's zelf betalen) ofwel een tranfo plaatsen. Voor mij zouden ze nog een neuter kunnen trekken zodat ik 3f 230v zou kunnen gebruiken. Kostprijs: 9000€. Langs de andere kant snap ik wel waarom ze de straat niet willen opengooien om nieuwe kabels te leggen én een nieuwe verdeeltranfo. Ze willen de kleine ambachtelijke kmo's naar een industriepark verbannen.:crying:

Ik ga een kijken hoever ik geraak met 10kVA. Als dat niet lukt met 3f 230v 25a, 's nachts, dan zal ik moet verzwaren. En dan krijg ik max 50a.

Zou je niet beter Eandis vragen om 3*400 V te laten leggen, kost waarschijnlijk evenveel als je transfo, duurt alleen veel langer.
 
Het is complexer dan dat met die overschakeling van 3f 230 zonder neuter naar 3f 400V met neuter. Je begrijpt dat men dat niet voor 1 persoon gaat doen. Dus moet het per wijk omgeschakeld worden. Maar zo'n omschakeling betekent dat alle aangeslotenen hun zekeringenkast opnieuw moeten bekabelen wat anders zit je met 400V tussen twee fasen. Dus voor elke groep moet men een van de twee fasen vervangen door de neuter. Dan nog wat in 't oog houden dat de zaken gelijkmatig verdeeld zijn.
Enige praktische oplossing is een transformator, maar dat betekent extra kost, extra verliezen.
 
Het is complexer dan dat met die overschakeling van 3f 230 zonder neuter naar 3f 400V met neuter. Je begrijpt dat men dat niet voor 1 persoon gaat doen. Dus moet het per wijk omgeschakeld worden. Maar zo'n omschakeling betekent dat alle aangeslotenen hun zekeringenkast opnieuw moeten bekabelen wat anders zit je met 400V tussen twee fasen. Dus voor elke groep moet men een van de twee fasen vervangen door de neuter. Dan nog wat in 't oog houden dat de zaken gelijkmatig verdeeld zijn.
Enige praktische oplossing is een transformator, maar dat betekent extra kost, extra verliezen.


in de praktijk (althans, dat is mijn ervaring) trekt men een nieuwe kabel, en blijft de oude liggen + in dienst.

Nieuwe of vernieuwde aansluitingen gaan dan naar de nieuwe kabel, individueel en niet in groep.
Het is dan aan de verbruiker om zijn bord om te schakelen.
 
Elon lijkt hier: www youtube com/watch?v=n7X4TRBazvo&t=0m57s (ik mag nog geen links posten dus je moet zelf even copy pasten - puntjes op de juiste plek toevoegen in de link - zucht) te zeggen dat er een hardware/software oplossing is voor het laadprobleem in België, die binnen enkele weken uitgerold gaat worden. Gaat dit over het neuter probleem of zit ik er helemaal naast?
 
Rechtstreekse contactgegevens heb ik zelf niet, maar inderdaad via twitter of een persoonlijk berichtje naar Soulopoulos. Hij kan je dan we de gegevens van Maarten doorspelen.

PS: graag gedaan
 
Elon lijkt hier: www youtube com/watch?v=n7X4TRBazvo&t=0m57s (ik mag nog geen links posten dus je moet zelf even copy pasten - puntjes op de juiste plek toevoegen in de link - zucht) te zeggen dat er een hardware/software oplossing is voor het laadprobleem in België, die binnen enkele weken uitgerold gaat worden. Gaat dit over het neuter probleem of zit ik er helemaal naast?

Zo had ik het ook begrepen. Ondertussen is er een nieuwe update beschikbaar, kan iemand in België bevestigen dat je ondertussen via het gewone stopcontact kunt laden? Ik verwacht mijn Tesla in mei, en plan via een gewoon stopcontact te laden..
 
Zo had ik het ook begrepen. Ondertussen is er een nieuwe update beschikbaar, kan iemand in België bevestigen dat je ondertussen via het gewone stopcontact kunt laden? Ik verwacht mijn Tesla in mei, en plan via een gewoon stopcontact te laden..
Om in België op elk stopcontact te kunnen laden zal een update van de UMC nodig zijn. De auto kan dit al wel.
Ik heb een ratio oplader in mijn frunk liggen voor moest ik ergens stranden zonder neuter. Daarmee werkt het wel aan elk stopcontact.