Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe ver kan je rijden met een 60kwh model S

This site may earn commission on affiliate links.

Xfrank

Well-Known Member
Jun 16, 2012
11,325
15,576
Waasmunster, Belgium
Binnen enkele maanden wil ik dit wel eens uitproberen wanneer de omstandigheden iets gunstiger zijn (20° en de winterbanden er af )

Vandaag heb ik alvast een trainings ronde gedaan.
Ik heb een route van 120 in elkaar gestoken via provinciale wegen waar 50/70/90 en in Nederland 100 mag worden gereden.
1jan 2014 lus 120km.jpg


De omstandigheden.
de auto was normaal opgeladen (85%) dus niet vol.
temperatuur tussen de 9 en 11 graden (weinig wind)
verwarming aan als het nodig was.
de snelheden volgens de plaatselijke regels
19" velgen met pirelli Sottozero II
op gans het traject heb ik niet het gevoel gehad dat ik overdreven traag aan het rijden was , maar rustig en aangepast aan de omstandigheden.
Wel heb ik zeer goed het verkeer en de stoplichten ingeschat (op gans het traject heb ik slechts 5 keer volledig stil gestaan)
Hier een aantal foto's in chronologische volgorde:
19jan2014 deel 1.jpg

19jan2014 deel 2.jpg


totaal 122km - 19.2kwh verbruikt - 157wh/km
Besluit:
Als je echt heel ver wil komen, blijf dan van de autosnelweg af.
Ja Widodh, in Zeeland verbruik je meer:wink:

de definitieve test van de 60kwh volgt later op het jaar
 
Dat is geen Wh, maar kW.

Je ziet dus het op dat moment opgenomen vermogen op de meter. En het vermogen van de 60kWh versie is wat lager, daardoor is het ook zinvol om een andere schaal te nemen. Het lagere gewicht zorgt er weer voor dat je het lagere vermogen niet direct mist..

Wel lekker zuinig gereden! Deze score haal ik nu niet eens met mijn Ampera, terwijl die kleiner en lichter is. :)
 
Heeft iemand al opgemerkt dat de schaalverdeling van de wh meter bij de 60kwh anders is dan bij de 85kwh versie.

de meter gaat bij mij van 15-30-60-120-240kw
bij de 85kwh is dit: 20-40-80-160-320kw

iemand een idee waarom dit is?
Zover ik heb begrepen is dat een 85Kwh batterij meer vermogen KAN leveren dan een 60kwh. Rede hiervan is dat er ook meer vermogen beschikbaar is.

Logisch redeneren : Er zitten meer batterijen in een 85Kwh dan een 60Kwh batterij. Er zijn dus ook meer batterijen die vermogen kunnen leveren tegelijk t.o.v. een 60Kwh batterij, hierdoor ook het verschil van 240kw <-> 320kw.
 
de laatste 3 avonden ben ik telkens een ritje gaan maken met de bedoeling om mijn afstandsrecord op één lading te verbreken.(met de 60kwh)
normaal rij je dan best geen autosnelweg maar de eerste 33km van SuC Gent tot thuis waren autosnelweg.
andere factoren die wat tegen zaten:
De volle batterij is al met een 8tal km verminderd
Record over 3 dagen waardoor s'nachts toch enkele km verloren en telkens met een koude batterij vertrokken
Deze avond een heel stuk in regen en wind gereden.

Ondanks deze factoren toch een scherp record neergezet. Mijn vorige record stond op 353 km en staat nu op 388.8km op 1 lading. met 141wh/km AVG
de laatste 15km heb ik over en weer gereden in onze straat.:wink: (gelukkig hebben we een lange straat)

hier enkele foto's

na het vol laden aan de Suc Gent, ging de eerste km er pas na 7 km af:
volle accu.jpg



353.1km= het vorige record met nog 13km range!
oud record.jpg



Deze waarschuwing heb ik meerder malen zien verschijnen:scared:
warning.jpg



op 370km, 0km over!
nog 0.jpg



op 371km. "CHARGE NOW"
charge now warning.jpg



374km (52.7kwh) is ongeveer wat Tesla op geeft voor de 60kwh. Toen ben ik thuis gestopt om de stroomgroep in de koffer te steken
lader in de auto.jpg



375km. projected range= ook 0
projected 0.jpg



Normaal had ik de intentie om tot 55kwh te rijden. maar op een bepaald moment zakte het vermogen op enkele honderden meter van 30wh naar 15wh.
op dat moment was ik net in de buurt van het huis en ben ik op de oprit gereden. waarschijnlijk had ik geen extra km gehaald.
vermogen zakt snel.jpg



NIEUW RECORD!
nieuw record.jpg



Het laden gaat in het begin enorm langzaam
laden traag.jpg


enkele bedenkingen:
Was dit leuk? NEEN, het is een stresserende manier van rijden en ben dikwijls van plan geweest om er mee te stoppen.
Verschillende malen op mijn tanden moeten bijten aan de stoplichten en moeten mompelen "sorry, nu kan ik even niet mee spelen"

Zou het nog beter kunnen? . Waarschijnlijk wel, maar op de openbare weg en in normale verkeersomstandigheden niet echt veel beter denk ik.

Ga ik dit nog eens doen? Ik denk het niet, maar ik ben blij om te weten wat er kan en wat de reserve ongeveer is.

Morgen terug speeltijd!:smile:
 
Last edited: