Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden: bomen en het bos. Type 2.. 3... ChaDeMo, Mennekes, AC/DC....? Help!

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Tesla Model S staat in bestelling via mistergreen.nl en wordt pas ergens in maart geleverd, maar uiteraard kan ik het niet laten om me flink bezig te houden met de voorpret. Heerlijk! Dit wordt mijn eerste 'luxe' auto, aangezien dit voor mij als ZZP'er betaalbaar werd door de belastingvoordelen in 2013. Helaas krijg ik wel de bijtelling van 4% om m'n oren...

Nu loop ik vooral vast in het woud van termen rondom het laden. Ik ben IT'er en toch redelijk technisch, maar ik moet zeggen: dit is een uitdaging.

Ik snap nu het verschil tussen fase 1, 2, 3 laden. Ik snap ook dat meer kW laden fijn is ;). Maar ik heb geen ervaring met publieke palen in Nederland en andere landen, dus heb geen idee wat ik nou moet gaan kiezen. En ik schrik met een ongeluk van de prijzen van kabels en verloopstukken.... wat een schandalige prijzen zeg. Ik herinner me nog het geknoei met rijden op gas, en dan met drie verloopnippels op pad voor de vakantie... maar die kostte me dan een paar tientjes...

Mijn toekomstige gebruik:

- Thuis ga ik waarschijnlijk in eerste instantie gewoon via Schuko laden, ik gebruik mijn auto momenteel niet elke dag.
- Thuis komt er op redelijke termijn een lader bij de garage. Een Keba of zo iets. Ik heb 3x16A in m'n meterkast, moet nog even de plaatselijke electricien laten kijken naar mijn kabels naar de garage, en of hier al 400V op mogelijk is.
- Dan de publieke palen:
- Welke kabel / verloopstukken krijg je nou in NL bij je Model S?
- Wat zit er nou bij die mobiele lader?

- Ik ga van de zomer zeer waarschijnlijk weer naar Frankrijk. Tesla is heerlijk vaag over hun SC-netwerk. Winter 2014... sja... Kan het iets specifieker...?
- In Frankrijk moeten ze weer hun eigen dingetje doen... iets met een Mennekes Type 3 plug?? En een verloopkabel a 1000 euro? Beetje te gortig voor 3 weken vakantie...
- ChaDeMo? Als ik het goed lees is dat de standaard bij de snelladers in NL? Maar ik lees ook berichten dat dit allemaal vervangen wordt door Mennekes Type 2 in NL? Is dat zo? Wanneer dan? Heeft het nog zin om een ChaDeMo adapter aan te schaffen??? Ik zal in NL niet vaak over de max range heen komen, dus snel laden onderweg in NL is niet zo'n issue, op vakantie wel.

Kortom:
- in NL ga ik het redden zonder dure verloopstukken en kabels, ik kan prima uit de voeten met die 400 km range van de S85.
- maar... voor de vakantie naar Zuid-Frankrijk heb ik toch echt geen idee wat ik nou moet aanschaffen
- en wat zit er nou wel of niet standaard bij de Tesla?

Tenslotte: waarom moeten die kabels etc zo belachelijk duur zijn????

- - - Updated - - -

Oh, en bij mijn vader's boerderij in Midden Frankrijk, 1000 km van huis, kan ik met 400V laden met een rode krachtstroom aansluiting, dat scheelt :). Moet ik er alleen wel eerst zien te komen...
Heb al gelezen over de IKEA, dit is een uitkomst. Helaas zijn de enigen op mijn route die ten noorden van Parijs en die ten zuiden. Tours is al uit de route, en dan is de eerstvolgende pas Montpellier...

- - - Updated - - -

Nog een vraag... campings... Hebben in Frankrijk meestal een aansluiting bij je tent met zo'n blauwe stekker. Heel vaak is dit maar 8A ofzo. Kan ik hier aan laden? En als ik ook nog mijn koelbox er aan heb hangen en de oplader van m'n telefoon... Zal wel een eeuwigheid duren om te laden....?
 
Ik ben er ook nieuw in. Vorige week heeft m'n vader 'm besteld, ik zoek meestal dit soort dingen uit. Het volgende:

- In Nederland krijg je van Tesla een mobiele oplader met twee koppelstukken: een CEE (rode krachtstroom stekker) en een Schuko.
- Verder krijg je niks. Voor het gebruik van de meeste oplaadpalen in NL, DE en BE kan je een Type 2 naar Type 2 kabel kopen. Dit kan bijvoorbeeld via Homepagina LaadKabelWinkel (eigendom van een forumlid, er staat hier ergens ook nog een 10% kortingscode)
- Volgens de Sales medewerker die wij vroegen naar het Supercharger netwerk zei hij dat hij verwacht dat het niet lang duurt. Tesla heeft nl. binnen een week een station uit de grond gestampt.
- Frankrijk is inderdaad een ramp, daar gebruiken ze vaak Type 3c, maar je kan ook vaak terecht bij een Type 2 of ChaDeMo. Kun je opzoeken op ChargeMap - a community driven map of charging points for electric vehicles
- ChaDeMo is ontwikkeld voor Nissan, Mitsubishi en Toyota. Deze hebben standaard deze aansluiting. 'Snel' in deze vorm is vaak niet eens half zo snel als een Supercharger, want ChaDeMo laadt meestal met 50kW. Een koppelstuk ChaDeMo > Tesla kost bij Tesla €1000. Als je het mij vraagt overbodig, zeker omdat je bij de stations ook veel meer betaalt.

Zoals al aangegeven heb ik zelf nog geen ervaring, onze Tesla wordt pas in Mei geleverd. Dit is in ieder geval wat ik er van af weet.

AC en DC begrijp ik zelf niet volledig, maar wat ik ervan begrijp is dat een accu stroom opslaat als gelijkstroom (DC). Als je laadt via wisselstroom (AC) moet dat eerst worden omgezet in gelijkstroom, waardoor laden langzamer gaat (correct me if I'm wrong)
 
....
AC en DC begrijp ik zelf niet volledig, maar wat ik ervan begrijp is dat een accu stroom opslaat als gelijkstroom (DC). Als je laadt via wisselstroom (AC) moet dat eerst worden omgezet in gelijkstroom, waardoor laden langzamer gaat (correct me if I'm wrong)

Je uitleg klopt volledig.
De reden waarom DC sneller gaat dan AC is omdat bij DC de omzetting gebeurt naar gelijkstroom gebeurt door een externe lader.
Bij AC laden gebeurt de omzetting door de 1 of 2 interne laders van de auto.
De kost van die laders is dus groot, en omdat er aan een DC stations meerdere auto's opladen is het dus economisch haalbaarder om daar zwaardere laders te zetten.

Ik heb wel een andere mening over de CHAdeMO adapter. Op dit moment vindt je best nog veel CHAdeMO stations. De standaard mag dan wel gaan veranderen naar DC combo, maar de CHAdeMO stations hebben nog een grotere dekking (CHAdeMO Association). En vooralsnog is een DC Combo adapter NIET beschikbaar voor de Model S. Dus als je veel op de weg moet kan een CHAdeMO adapter wel heel handig zijn. Indien niet, is het misschien beter wachten tot de meer simpele (en hopelijk goedkopere) DC Combo stekker er voor de Model S aankomt.

Verder heb je natuurlijk ook de superchargers die uit de grond schieten als paddestoelen. Ik denk dat je voor langere ritten binnen een jaar wel een goeie supercharger dekking kunt hebben.
 
ChaDeMo wordt als snelladen gezien toch? Of heb ik het fout? Want dan vind ik het een erg dure optie. Bijvoorbeeld bij the New Motion:

€2,50 starttarief + €0,25 p/m. Dat betekent dat je +/- 55kW laadt voor dat bedrag per minuut. Je krijgt er 136 kilometer per uur bij (volgens de website van Tesla). Een uur laden kost je dus €17,5 voor 42,5% van je rated range.

Heeft je Tesla een duolader en je laadt bij een 32A 22kW Type 2 punt (volgens mij niet beschouwd als snelladen, want bij AC wordt 43kW pas als snelladen), dan kost het je €7,67 en 1 uur en 12 minuten voor dezelfde range (berekend via Tesla website Calculator).

Daarom is m.i. de ChaDeMo stekker het niet waard.

Nogmaals: ik heb nog geen praktijkervaring hierin, dus mocht ik het fout hebben, hoor ik dat graag!
 
Last edited:
ChaDeMo wordt als snelladen gezien toch? Of heb ik het fout? Want dan vind ik het een erg dure optie. Bijvoorbeeld bij the New Motion:

€2,50 starttarief + €0,25 p/m. Dat betekent dat je +/- 55kW laadt voor dat bedrag per minuut. Je krijgt er 136 kilometer per uur bij (volgens de website van Tesla). Een uur laden kost je dus €17,5 voor 42,5% van je rated range.

Heeft je Tesla een duolader en je laadt bij een 32A 22kW Type 2 punt (volgens mij niet beschouwd als snelladen, want bij AC wordt 43kW pas als snelladen), dan kost het je €7,67 en 1 uur en 12 minuten voor dezelfde range (berekend via Tesla website Calculator).

Daarom is m.i. de ChaDeMo stekker het niet waard.

Nogmaals: ik heb nog geen praktijkervaring hierin, dus mocht ik het fout hebben, hoor ik dat graag!

Ik ga niet ontkennen dat het duur is.

http://www.total.be/nl/stations/brandstoffen/plug-to-drive.html
Tarief voor snelladen : 4€ / 10 minuten --> 24€ / 60 minuten (voor 55kWh met een Tesla) = 0.43€ kWh

Veel geld?? Ja, ongeveer het dubbele van thuis.
Maar je hebt na een uurtje laden toch al wel wat range bijeengesprokkeld.

Na een uurtje aan een 22kW aansluiting te hangen ga je 100 km bijgeladen hebben. Bij een CHAdeMO is dat het dubbele.

Als je niet op je bestemming kan bijladen is DC laden voor mij een goed alternatief. Hoewel voor mij de toekomst de DC Combo stekker van Tesla (75kW oplaadsnelheid) is en niet CHAdeMO.

Dus wil je 1000€ uitgeven aan een stekker die je hooguit een 3 tal jaren zal gebruiken? Dat is een keuze die je zelf moet maken.
 
Geen nieuw draadje aanmaken levert een willekeur aan oude draadjes op die beter konden blijven slapen. Is dit beter dan gewoon een nieuw draadje aanmaken?

(on topic) Welke laadkabels worden vandaag de dag bij een nieuwe Tesla geleverd?