Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwkettingen

This site may earn commission on affiliate links.
Beste wintersporters.
Kleine thread over sneeuwkettingen: je gebruikt ze vrijwel nooit, maar je wilt wel goede, en liefst met makkelijke montage. Ik heb nog een beeld van mijn verkleumde vader, vloekend met de kettingen in de weer, in het pikkedonker, onderaan een besneeuwde en steile Oostenrijkse bergpas...

Natuurlijk zijn er de standaard Tesla kettingen van Z-chain ($90)
Maar bij onze Zwitserse vrienden staat er ook al een verhaaltje op de site met keuzes: hier

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de nieuwe Thule Easy-fit, letterlijk in enkele seconden te installeren… echt iets voor deze family-man…
Volgens Thule is de Tesla met haar 2200kg te beschouwen als een SUV, en dus adviseren zij niet de CU 10-105, maar de SUV 245 voor de 19inch wielen…
(wie kettingen legt om zijn 21inchers is dapper…)

En eh, oh ja, ze moeten dus om de achterwielen, zodat de zwitsers en oostenrijkers zich niet weer kapotlachen met hun bekende grap: Alte Engadinerweisheit: Hecktriebler mit Ketten vorne = Holländer.

Iemand ervaring met deze of andere kettingen?
 
Net als winterset besteld: Vossen CV1 20 inch met 285-35 op de achterwielen. De enige sneeuwkettingen die ik hiervoor kan vinden zijn maggi trak 4x4. Voordeel: liggen alleen op het loopvlak en beschadigen de velg dus niet. Mogelijke nadelen: complexe bevestiging op een van de moeren van de velg, is er wel voldoende ruimte voor de dikkere kettingen van de 4x4 versie? Oh ja, en ze zijn tamelijk prijzig (325,-)
Iemand ervaring hiermee of een alternatief voor een brede band?
 
Hmm, ben benieuwd of de 285 gaat lukken.
Ben geen bandenkenner en het hangt natuurlijk ook af van de velgen, maar 275 was echt het maximum met de Ispiri velgen.
Maar goed, misschien meer een topic voor de banden en velgen thread...
 
houd ik me aanbevolen, ben benieuwd wat er nog bijpast in de wielkasten... als ik mn stuur indraai past er net nog een vinger tussen wiel en wielkast... of heb je dan een sort zakken om je wielen heen oid?
Mijn winterbandenset raken de wielkasten al bij een bepaalde stuuruitslag maar ik mag hopen dat je ze om je achterwielen legt:eek:. Wellicht kun je in de hogere stand blijven rijden omdat je snelheid toch laag ligt met kettingen.
 
Vandaag krijg ik de Pewag Ring Automatik binnen, zie mijn eerdere post, deze is ook geschikt voor jouw maat (LM 79 SB).

Heb de kettingen even getest en past prima! Redelijk snel om te leggen en weer af te halen. Tip: Zet de suspension op 'Very high' zodat je meer werkruimte hebt :wink:

sneeuwkettingen.jpg
 
Vandaag de Thule easy fit (SUV 245 versie) binnen gekregen en meteen even gepast.

ate7e3y6.jpg


Het opleggen gaat inderdaad makkelijk. Makkelijker dan ik ooit gehad heb met kettingen. Het idee is dat je ze er gewoon omlegt, dan met de voet het spanmechanisme activeert, en dan gaat rijden.

yza3azym.jpg
6araby7u.jpg
eseva7u4.jpg


Ze spannen dan vanzelf.
Bij het loshalen ontspan je ze eerst, dan rijdt je een halve draai door en kun je ze eraf halen.

pyhutypy.jpg


Heb er geen proefrit mee gemaakt, maar ze lijken goed stevig te zitten.
Mooie kwaliteit en dikke schakels. Inclusief kunststof noppen voor bescherming van de velgen. (nog niet op de foto's)

Wel kostbaar. Goedkoopste vond ik bij amazon duitsland.
5 jaar garantie