Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wanneer gaan de remlichten aan?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb maar aan weinig dingen zo'n hekel als aan remlichten voor me op de snelweg, zonder dat er geremd wordt. En al helemaal als er een gat van 100m of meer voor die remlichten zit, maar dat terzijde.

Ik maakte er met mijn Diesel dan ook zelf een gewoonte van om mijn rem niet te gebruiken als dat niet echt nodig is. Met de Tesla is dat wat anders: 90kW regenerative braking decellereert sneller dan zelfs bij een Diesel van gas-loslaten verwacht wordt. Dus is het oplichten van de remlichten hier terecht, maar daartussen zit nog een groot grijs gebied.

Weet iemand onder welke omstandigheden, buiten het bedienen van het rempedaal, de remlichten oplichten? Is het bij een bepaald niveau van regeneratie? Of bij een bepaalde decelleratie? En gebeurt dit al bij het naar beneden bijstellen van de CC?

Er is hier al eens de tip gegeven om dit te bepalen met de achteruitrijcamera, maar ik kan niet èn de regenaratiemeter, èn de achteruitrijcamera èn de verkeerssituatie in de gaten houden. Dus het zou fijn zijn als iemand het weet.
 
Het gaat sowieso met een G-meter in de auto. Zo gaan de remlichten bijv al aan bij 10kW regen als je erg langzaam rijd.

Ik durf niet te zeggen waar het omslagpunt ligt, maar ook ik ben benieuwd. Ik vind het namelijk ook vaak best vervelend als de remlichten aan springen. Zeker als ik iemand in haal en de auto wil laten terug zakken tot mijn CC snelheid.
 
Als je je charge scherm aanzet, geeft het plaatje van de auto daarin realtime aan wat je verlichting doet. Bij snelwegsnelheden springt remlicht pas aan bij volle regen. Bij lage snelheden veel eerder. Ik heb het idee dat Tesla probeert een ice na te bootsen, dwz remlichten laat branden bij een deceleratie die je met een ice alleen remmend zou krijgen. Dat betekent op de snelweg dus een grotere deceleratie want daar remt een ice harder op de motor/luchtweerstand dan bij lage snelheden. Ik probeer ook gematigd te regennen als ik remlichten wil vermijden.
 
Zodra ik de snelweg oprijd, switch ik naar Low Regen, en zodra ik die weer verlaat switch ik weer naar Standard Regen. In de eerste plaats omdat de auto dan minder sterk afremt, wat ik op de snelweg pretig vind, maar ook om nodeloos oplichten van de remlichten te voorkomen (als je bij Normal Regen op de snelweg je gaspedaal loslaat, heb je automatisch volledige regen en gaan dus de remlichten branden).
 
Ik vind die flinke regen op snelweg juist ideaal, echt heerlijk dat one-pedal-driving. Zeker als je van bijv. 130km/h naar 90 afremt als een vrachtwagen in aan t halen is. Mijn remmen worden nauwelijks gebruikt ondanks een "sportieve" rijstijl. :)

Is ook zo, alleen vind ik het niet fijn als ik de auto terug laat zakken tot de CC snelheid na een inhaal-actie.