Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft er al bericht gehad van zijn energiemaatschappij?

This site may earn commission on affiliate links.
Mij verbruiken thuis met zijn tweeën jaarlijks zo'n 8500kWh aan elektriciteit. Dat is volgens Essent zo'n twee keer dat van een gezin van vijf personen, wat mij wat overdreven lijkt, maar naar alle maatstaven toch best veel. Wij wonen bescheiden, maar ik heb nogal veel speelgoed dat altijd aanstaat, dus het is ook wel te verklaren.

Maar dit verbruik gaat werkelijk verbleken bij het verbruik van mijn nieuwste speeltje. Na twee weken staat er op de meter van mijn laadgroep al 699kWh, dus 350kWh per week. Dit gaat uitkomen op een goede 18000kWh per jaar extra verbruik. Wij hebben een 'slimme' meter, dus dat moet opvallen.

Als het gemiddelde voor mede-Teslisten de helft van mijn verbruik is, is het nog steeds veel. Zijn jullie al gebeld?
 
Mij verbruiken thuis met zijn tweeën jaarlijks zo'n 8500kWh aan elektriciteit. Dat is volgens Essent zo'n twee keer dat van een gezin van vijf personen, wat mij wat overdreven lijkt, maar naar alle maatstaven toch best veel. Wij wonen bescheiden, maar ik heb nogal veel speelgoed dat altijd aanstaat, dus het is ook wel te verklaren.

Maar dit verbruik gaat werkelijk verbleken bij het verbruik van mijn nieuwste speeltje. Na twee weken staat er op de meter van mijn laadgroep al 699kWh, dus 350kWh per week. Dit gaat uitkomen op een goede 18000kWh per jaar extra verbruik. Wij hebben een 'slimme' meter, dus dat moet opvallen.

Als het gemiddelde voor mede-Teslisten de helft van mijn verbruik is, is het nog steeds veel. Zijn jullie al gebeld?

Je wordt meestal niet gebeld maar krijgt een email met het verzoek je maandbedrag te verhogen. Doe je dit niet, dan doet de energiemaatschappij dit zelf na vooraankondiging. Je hebt er ook niks aan als je aan het eind van het jaar enkele duizenden euro's bij moet betalen.
Gelukkig worden de kWh boven 10.000 kWh 9 cent per kWh goedkoper.
 
Mij verbruiken thuis met zijn tweeën jaarlijks zo'n 8500kWh aan elektriciteit. Dat is volgens Essent zo'n twee keer dat van een gezin van vijf personen, wat mij wat overdreven lijkt, maar naar alle maatstaven toch best veel. Wij wonen bescheiden, maar ik heb nogal veel speelgoed dat altijd aanstaat, dus het is ook wel te verklaren.

Maar dit verbruik gaat werkelijk verbleken bij het verbruik van mijn nieuwste speeltje. Na twee weken staat er op de meter van mijn laadgroep al 699kWh, dus 350kWh per week. Dit gaat uitkomen op een goede 18000kWh per jaar extra verbruik. Wij hebben een 'slimme' meter, dus dat moet opvallen.

Als het gemiddelde voor mede-Teslisten de helft van mijn verbruik is, is het nog steeds veel. Zijn jullie al gebeld?

Herkenbaar. Voorheen 7.500 kWh per jaar - 2 volw/2 kinderen (eigenlijk wat meer want heb ook enkele zonnepanelen liggen, maar ken niet de opbrengst). Aanvullend verbruik door de auto afgelopen drie maanden 3.200kWh - op jaarbasis 13.000 kWh. In totaal niet zoveel als bij jou, maar bij elkaar goed voor >20.000 kWh. Door de lagere energiebelasting >10.000kWh wordt de prijs per kWh overigens een stuk lager.

Ben niet gebeld - verwacht dat ook niet. Betrek stroom van Pure Energie , onderdeel van de Raedhuys groep. Ze hebben daar inmiddels 6 Model S'en staan. Dus die begrijpen dat wel -;) Had het hogere verbruik ook al aangegeven bij overstap.
 
Mijn thuisverbruik is met 5 personen ca. 3500 kWh/jr. Tweederde daarvan maak ik zelf met zonnepanelen. De rest uit eigen windenergie. Een gemiddeld huishouden (2,2 personen) zit op 3400 kWh/jr. Maar goed, ik ben duurzaamheidsfreak en heb de trias energetica als leidraad en doe dus zuunig an :). De Model S laadt thuis op aparte 3x25 aansluiting. En ook daar komt Pure Energie uit :). De teller daarvan staat na ruim 3 maanden op 1500 kWh. Ik laad ook veel op de zaak en af en toe aan publieke palen. De auto zegt inmiddels 2910 kWh te hebben geconsumeerd. En als dat uitgaande batterijkilowatturen zijn zullen er nog wel iets meer elektriciteitsnetkilowatturen ingegaan zijn.

@edi99: het zijn er zelfs 7. En twee Roadsters, 2 Twizy's en wat Ampera's. Dus ja wij begrijpen dat best ;-)
 
Mij verbruiken thuis met zijn tweeën jaarlijks zo'n 8500kWh aan elektriciteit. Dat is volgens Essent zo'n twee keer dat van een gezin van vijf personen, wat mij wat overdreven lijkt, maar naar alle maatstaven toch best veel. Wij wonen bescheiden, maar ik heb nogal veel speelgoed dat altijd aanstaat, dus het is ook wel te verklaren.

Maar dit verbruik gaat werkelijk verbleken bij het verbruik van mijn nieuwste speeltje. Na twee weken staat er op de meter van mijn laadgroep al 699kWh, dus 350kWh per week. Dit gaat uitkomen op een goede 18000kWh per jaar extra verbruik. Wij hebben een 'slimme' meter, dus dat moet opvallen.

Als het gemiddelde voor mede-Teslisten de helft van mijn verbruik is, is het nog steeds veel. Zijn jullie al gebeld?



Essent beweert dus 4.250 kWh voor een gezin van 5 ?
euh, ik weet dat ik veel verbruik; wij zitten op 12.000 kWh voor 6 personen, waarvan 2 studenten op kot... maar 4.250 kWh voor 5 lijkt mij sterk.

en nu komt daar +/- 15.000 kWh bij.

ik verwacht pas volgend jaar in december een aanpassing.
 
Essent beweert dus 4.250 kWh voor een gezin van 5 ?
euh, ik weet dat ik veel verbruik; wij zitten op 12.000 kWh voor 6 personen, waarvan 2 studenten op kot... maar 4.250 kWh voor 5 lijkt mij sterk.

en nu komt daar +/- 15.000 kWh bij.

ik verwacht pas volgend jaar in december een aanpassing.

uhhh wij doen dus 3500 kWh met z'n vijven, waarvan 2 tv kijkende en computerende pubers...
 
Wat een verbruiken! Wij gezin van vier, elektrisch / inductie koken, behoorlijk arsenaal aan elektrische spullen zoals PC's, droger, tuinverlichting, thuisbios en vloerverwarmingpompen maar we zitten rond de 4.000 kWh per jaar. Ik doen wel het nodige aan energiebesparing, mbt led, droger met warmtepomp, douche WTW ed. Totaalverbruik is ook wel normaal geloof ik:

Gemiddeld energieverbruik per huishouden in Nederland weten?

Hebben jullie een zwembad of sauna wellicht?
 
Wat een verbruiken! Wij gezin van vier, elektrisch / inductie koken, behoorlijk arsenaal aan elektrische spullen zoals PC's, droger, tuinverlichting, thuisbios en vloerverwarmingpompen maar we zitten rond de 4.000 kWh per jaar. Ik doen wel het nodige aan energiebesparing, mbt led, droger met warmtepomp, douche WTW ed. Totaalverbruik is ook wel normaal geloof ik:

Gemiddeld energieverbruik per huishouden in Nederland weten?

Hebben jullie een zwembad of sauna wellicht?

zwembadje wel... maar als ik het verbruik van de pomp, en ook het aantal draaiuren in rekening breng, zal dat niet de oorzaak zijn.

Voor je het weet staat de politie voor de deur, op zoek naar energievretende hennepplantage :wink:

ik zal eens op zolder gaan kijken wat de kinderen daar uitspoken.


maar vooral : misschien toch eens een controlemeting uitvoeren...
 
Pre-Tesla hier zo'n 6000kWh per jaar, met 2p (inmiddels 3) in een bescheiden tussenwoning in centrum v stad. De meter vd Tesla staat na 6 weken al op 1500kWh dus ik gok dat we dik boven de 15000kWh uitkomen in 2014.
Heb wel 8 zonnepanelen liggen die nog het dak op moeten, soort van never ending hobby projectje ;) dus daar komen weer een 2000 kWh van retour als die aangesloten zijn.
 
Voor je het weet staat de politie voor de deur, op zoek naar energievretende hennepplantage :wink:
De politie nog nooit aan de deur gehad. Ons verbruik (gezin van 5) was 33.000 kwh. Ja, geen typefout en dus met royale voorsprong de winnaar. :smile: Alleen geen titel om trots op te zijn. Dank zij dit forum ons gerealiseerd dat dit wel erg buitensporig was. De warmtepompinstallatie was niet goed aangesloten. @Wim S. Nog dank voor je feedback. Verbruik nu gehalveerd, maar zal met de Tesla weer wat toenemen. Moet wel opmerken dat wij alles elektrisch doen, verwarmen, koken etc.. En verder een aardig zwembad en mijn eigen kantoor in de tuin hebt..
 
De politie nog nooit aan de deur gehad. Ons verbruik (gezin van 5) was 33.000 kwh. Ja, geen typefout en dus met royale voorsprong de winnaar. :smile: Alleen geen titel om trots op te zijn. Dank zij dit forum ons gerealiseerd dat dit wel erg buitensporig was. De warmtepompinstallatie was niet goed aangesloten. @Wim S. Nog dank voor je feedback. Verbruik nu gehalveerd, maar zal met de Tesla weer wat toenemen. Moet wel opmerken dat wij alles elektrisch doen, verwarmen, koken etc.. En verder een aardig zwembad en mijn eigen kantoor in de tuin hebt..

thx Billy, Ik voel mij al een stuk beter...
 
Ooit als elektrisch main stream is vraag ik me wel af wat de overheid gaat doen met de belastingen.
De huidige ICE auto's zijn een melkkoe en dat zullen de elektrische ooit ook worden.
Oftewel, wat denken jullie hierover? Elektrisch altijd "voordeliger" of niet , en dan een aparte meter voor het verbruik van de auto?
 
Je wordt meestal niet gebeld maar krijgt een email met het verzoek je maandbedrag te verhogen. Doe je dit niet, dan doet de energiemaatschappij dit zelf na vooraankondiging. Je hebt er ook niks aan als je aan het eind van het jaar enkele duizenden euro's bij moet betalen.
Gelukkig worden de kWh boven 10.000 kWh 9 cent per kWh goedkoper.

Het is dus niet zo dat wanneer je >10000 kWh verbruikt het goedkopere tarief geldt voor het gehele verbruik? nooit naar gekeken namelijk omdat ik bijna altijd rond de 5500 kWh zit met gezin met 3 kinderen...
 
Het is dus niet zo dat wanneer je >10000 kWh verbruikt het goedkopere tarief geldt voor het gehele verbruik? nooit naar gekeken namelijk omdat ik bijna altijd rond de 5500 kWh zit met gezin met 3 kinderen...
Nee, dat is niet zo. Het werkt met boxen, net zoals bij de inkomstenbelasting. Dus alleen over het verbruik boven de 10.000kWh wordt lagere energiebelasting geheven. Best logisch ook, want het scheel bijna de helft. Dat zou betekenen dat je bij een verbruik van 7.000kWh nog even flink door zou kunnen verbruiken om zo aan de 10.000kWh te geraken en nog goedkoper uit te zijn ook: 7.000 * €0.22 = €1.540 en 10.000 * €0.13 = €1.300
 
Het is dus niet zo dat wanneer je >10000 kWh verbruikt het goedkopere tarief geldt voor het gehele verbruik? nooit naar gekeken namelijk omdat ik bijna altijd rond de 5500 kWh zit met gezin met 3 kinderen...

Nee, 0-10K is basistarief
>10K tot ? - 9 cent lagere belasting
> ? tot > ? - nog laffere belasting
etc

er zijn dus staffels, ken die niet precies laat staan de korting.
net als bij de belasting

update

23:20 had ik niet gezien. grappig, dezelfde vergelijking -;)
 
Oftewel, wat denken jullie hierover? Elektrisch altijd "voordeliger" of niet , en dan een aparte meter voor het verbruik van de auto?
Waarom dacht je dat de (r)overheid zo graag het rekeningrijden wil invoeren? Brandstofaccijnzen zijn daar een low-tech versie van en die bron is goed te controleren, maar met elektriciteit is dat niet meer mogelijk.

Voorlopig is elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk, zeker omdat het nog pionieren is en ook zeker nog niet zonder nadelen is. Maar zodra het mainstream wordt, komt het businessmodel van de (r)overheid in gevaar en zal er wat moeten veranderen. Gelukkig is het rekeningrijden tot nu toe steeds gestrand omdat mensen erg goed door hebben dat 'verandering van beprijzing' door de (r)overheid vaak synoniem is voor 'duurder maken' voor de overgrote meerderheid.

- - - Updated - - -

23:20 had ik niet gezien. grappig, dezelfde vergelijking -;)
Haha, arme Rick; Nu lijkt het net alsof we d'r met tweeën bovenop springen. Het is niet zo bedoeld hoor Rick!

- - - Updated - - -

> ? tot > ? - nog laffere belasting
De inkoper van mijn klant vertelde me laatst dat zij zo'n 3,5ct/kWh betalen. Consumenten - voor wie het een eerste levensbehoefte is - betalen all-in nu zo'n 22ct/kWh, maar bedrijven die het verspillen bij de vleet krijgen het voor slechts een fractie van die prijs. En ik maar overal LED-lampen indraaien. Uiteindelijk is dat gewoon belastingontwijking.
 
Dan het toch maar even opgezocht.. Overigens zie je dus het voordeel van thuisladen zodra je boven de 10K uitkomt. Publiek laden is doorgaans pakweg 28 cent of zoiets. IK kom gemiddeld op 15 cent per kWh uit. Met een beetje kilometers haal je de kosten van een laad-installatie er snel uit.

aan de 50K verbruik zullen weinigen komen met hun Tesla..
bron: belastingdienst

energiebelasting.png