Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

lichtopbrengst Xenon

This site may earn commission on affiliate links.
Ligt aan mij, of geven de koplampen wat minder licht dan ik zou verwachten van Xenon?

Ik heb diverse auto's gehad met xenon (weliswaar aftermarket, en met een witte uitstraling van 6000K) die veel meer licht gaven dan de Tesla.
Mijn vrouw heeft een Polo met xenon en dan zie je de verkeersborden al van verre oplichten met de Tesla.....vergeet het maar>
 
Ligt aan mij, of geven de koplampen wat minder licht dan ik zou verwachten van Xenon?

Ik heb diverse auto's gehad met xenon (weliswaar aftermarket, en met een witte uitstraling van 6000K) die veel meer licht gaven dan de Tesla.
Mijn vrouw heeft een Polo met xenon en dan zie je de verkeersborden al van verre oplichten met de Tesla.....vergeet het maar>

Dat is ook mijn waarneming. Kan mogelijk te maken hebben met een bewuste keuze van Tesla. Als Xenon lampen onder een bepaalde lichtopbrengst blijven, hoeven er geen verplichte koplampsproeiers op. Die dingen vernielen de aero-dynamische vorm aan de voorzijde zodanig dat het verbruik merkbaar zal toenemen.
 
Mijn Renault heeft af-fabriek xenon, met sproeiinstallatie, maar de verlichting van de Tesla doet daar niet voor onder. Ik ben dik tevreden.


Je moet het dan ook niet vergelijken met aftermarket xenon. Reguliere armaturen zijn helemaal niet gemaakt voor xenonlampen, met als resultaat dat het licht alle kanten op gaat, om nog maar te zwijgen over het ontbreken van automatische hoogteregeling. Het is dan gelukkig ook niet voor niets verboden. Helaas alleen voor auto's vanaf 2009 en helaas ook zonder handhaving.


Het oplichten van verkeersborden waar je op doelt is dan ook een onbedoeld bijverschijnsel door strooilicht, wat als nog een bijverschijnsel andere weggebruikers verblindt. Ik zal maar even voor me houden hoe aftermarket xenon over het algemeen ook wel genoemd wordt.
 
Ligt aan mij, of geven de koplampen wat minder licht dan ik zou verwachten van Xenon?

Ik heb diverse auto's gehad met xenon (weliswaar aftermarket, en met een witte uitstraling van 6000K) die veel meer licht gaven dan de Tesla.
Mijn vrouw heeft een Polo met xenon en dan zie je de verkeersborden al van verre oplichten met de Tesla.....vergeet het maar>
Heb meer moeite met de achteruitrijlichten. Zojuist met regen en donker weer, zie je geen bal in je spiegels. Gelukkig heb je ter aanvulling nog de camera, al is dat het regen ook behelpen
 
De Xenon verlichting is dikke prima naar mijn idee. Natuurlijk waren de meedraaiende Xenon lampen in mijn BMW mooi op bochtige wegen, maar dit is meer dan je nodig hebt. Stap voor de grap even in een auto uit ~1990 dan weet je weer hoeveel vooruitgang geboekt is sindsdien.

Ook zicht in de spiegels en camera bij achteruitrijden zijn ruim voldoende. Vind het zicht rondom ook erg goed - en ook zeker beter dan mijn E61 die ik hiervoor had.
 
Dat is ook mijn waarneming. Kan mogelijk te maken hebben met een bewuste keuze van Tesla. Als Xenon lampen onder een bepaalde lichtopbrengst blijven, hoeven er geen verplichte koplampsproeiers op. Die dingen vernielen de aero-dynamische vorm aan de voorzijde zodanig dat het verbruik merkbaar zal toenemen.
? die sproeiers zitten gewoon onder een klepje en komen een paar seconden naar buiten als nodig.
 
het klopt dat ze in EUR 25 W hebben , omdat bij 35 W een wis was installatie en automatische nivellering noodzakelijk is.
Maar..... wie komt er achter? bij een APK gaan ze niet meten. Alleen als ze hinder veroorzaken kan er een onderzoek komen, maar de kans is klein.
Ik wil het proberen, maar ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn. Of ben ik dat straks?
 
Ben tevreden over de huidige Xenons, maar vind de oplossing van Herbie wel interessant.
Waarschijnlijk enkel lamp wisselen? Kan me niet voorstellen dat daar 2 verschillende balasten voor ontwikkeld worden.

Wat denk jij Herbie?

DS3 lampen kan je overall als "slijtdeel" kopen.
 
Kymo, inderdaad de lampen zijn gewoon overal te koop. Balast zijn ook niet bijzonder. Schijnen exact dezelfde te zijn als Ford en Jaguar gebruikt.
Alleen nog even uitzoeken waar de balast geplaatst is. Dat heb ik nog niet kunnen vinden.