Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanleggen openbaar laadpunt 22kW

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Mijn opmerkingen over het recent aangelegde lolo laadpunt bij het business centre waar ik huur hebben blijkbaar indruk gemaakt: ze willen nu ook een echt laadpunt aanleggen (22Kw).
In eerste instantie dacht ik: we bestellen een Keba en laten deze door de electricien die hier alles regelt aansluiten. Echter: RFID en facturatie lijkt hier nodig, om te voorkomen dat huurders het laadpunt elke dag claimen.
Nou zal the new motion dit vast willen regelen, maar waarschijnlijk tegen te hoge kosten.
Naar welke partij kan ik ze doorverwijzen? Liefst een partij die met name de facturatie kan regelen en die niet een enorme toeslag vraagt op aanschaf van het laadstation (wat met RFID zo'n 800 euro kost direct bij Keba). Aanleg ter plekke regelen ze hier liever zelf.
Cohere? Greenflux? Anderen?

Thx,
Maurice
 
Last edited by a moderator:
Cohere en Greenflux kunnen dit voor je, maar je kán ook direct met EV-Box contact opnemen.

Ik heb even in de EV-Box prijslijst gekeken, je komt dan uit op zeg EUR 1500,00 voor enkel het laadstation. Dan heb je backoffice koppeling en kan er dus ook verrekening plaats vinden.

Waarom trouwens 22kW en niet 2x11kW? Persoonlijk zou ik eerder 2x11kW aanleggen, dan kan je twee keer zo veel auto's kwijt.

EV-Box heeft mooie palen met 2 aansluitingen, gaat 32A naar binnen en dan 2x 3x16A uit.
 
Cohere en Greenflux kunnen dit voor je, maar je kán ook direct met EV-Box contact opnemen.

Ik heb even in de EV-Box prijslijst gekeken, je komt dan uit op zeg EUR 1500,00 voor enkel het laadstation. Dan heb je backoffice koppeling en kan er dus ook verrekening plaats vinden.

Waarom trouwens 22kW en niet 2x11kW? Persoonlijk zou ik eerder 2x11kW aanleggen, dan kan je twee keer zo veel auto's kwijt.

EV-Box heeft mooie palen met 2 aansluitingen, gaat 32A naar binnen en dan 2x 3x16A uit.
Ze willen snelllaad mogelijkheden bieden voor bezoekers. Als je een uur op bezoek bent en je moet nog ver rijden, dan ben je blij dat je 100km per uur kunt laden lijkt me.
Ik heb toch moeite met die prijzen hoor. Een RFID keba kost 800 of 900 euro. Waarom zou je dan aan Ev-box 1500 euro betalen? Waarschijnlijk betaal je voor de backoffice ook nog een maandelijkse fee, dus daar zou die meerprijs niet voor nodig zijn.
 
Ze willen snelllaad mogelijkheden bieden voor bezoekers. Als je een uur op bezoek bent en je moet nog ver rijden, dan ben je blij dat je 100km per uur kunt laden lijkt me.
Ik heb toch moeite met die prijzen hoor. Een RFID keba kost 800 of 900 euro. Waarom zou je dan aan Ev-box 1500 euro betalen? Waarschijnlijk betaal je voor de backoffice ook nog een maandelijkse fee, dus daar zou die meerprijs niet voor nodig zijn.
EV-Box laadpalen zijn kwalitatief gewoon erg goed, maar ik kan je ook niet vertellen waarin een EV-Box beter zou zijn dan een Keba (afgezien van backoffice).

Die keuze zal je zelf moeten maken. Want de 700 euro die je bijv niet uit geeft, daarvoor kan je 12.000kWh (0.06 cent per kWh) weggeven aan klanten.
 
Wij hebben op kantoor nu een dubbele EV-Box. Reden tov Keba: publiek + verrekening.

De meerprijs is vooral dat de EV-Box inclusief installatieautomaten, 3G en GPS is.
Goed punt!

Een Keba heeft enkel een 40A relais in zich zitten, waar een 22kW EV-Box komt met:
- 40A relais
- 32A automaat
- 20A automaat
- Aardlekschakelaar

De EV-Box schakelt aan de hand van het amperage naar het 20A of 32A automaat om zo nog extra veilig te zijn.

De Keba is echt prima voor thuis opladen, maar in een dergelijke semi-publieke setting zou ik voor veilig gaan en die 700 euro extra aan een EV-Box uitgeven.
 
Wij hebben op deze manier 3x22kw laadpunten van EV-Box via Cohere aan laten leggen. Als je in eerste instantie voor 11kw kiest wordt later upgraden erg duur. Bekabeling moet dan ook vervangen worden. Grootste beperking van het elektrisch rijden is de range of de tijd die je nodig hebt om op te laden. Ik zeg ALTIJD 22kw aanleggen of voorbereiden!
 
Ik moet zelf ook nog steeds een echte paal plaatsen op kantoor. Doe het nu met een normaal stopcontact.

Waarschijnlijk dat wij toch voor een EVbox gaan kiezen, alleen al vanwege de rvs paal zelf, en de mogelijkheden om publiek laden aan te bieden. Een 2x 11kW kost je trouwens 2500+ EUR dacht ik. De enkele EVbox die je aan een wand monteert zijn goedkoper.


Volgens mij (weet niet zeker) kun je de EVbox met 2 contacten zo instellen dat ie of 1x22kW laad, of verdeelt naar 2x 11kW. Dat zou voor mij ook een mooie optie zijn, omdat we 'maar' een 6mm2 kabel hebben ingegraven.
 
Waarschijnlijk dat wij toch voor een EVbox gaan kiezen, alleen al vanwege de rvs paal zelf, en de mogelijkheden om publiek laden aan te bieden. Een 2x 11kW kost je trouwens 2500+ EUR dacht ik. De enkele EVbox die je aan een wand monteert zijn goedkoper.
Er is ook een enkele op paal, maar die kun je niet goedkoop dubbel maken.


Volgens mij (weet niet zeker) kun je de EVbox met 2 contacten zo instellen dat ie of 1x22kW laad, of verdeelt naar 2x 11kW. Dat zou voor mij ook een mooie optie zijn, omdat we 'maar' een 6mm2 kabel hebben ingegraven.
Klopt
 
Ik moet zelf ook nog steeds een echte paal plaatsen op kantoor. Doe het nu met een normaal stopcontact.

Waarschijnlijk dat wij toch voor een EVbox gaan kiezen, alleen al vanwege de rvs paal zelf, en de mogelijkheden om publiek laden aan te bieden. Een 2x 11kW kost je trouwens 2500+ EUR dacht ik. De enkele EVbox die je aan een wand monteert zijn goedkoper.


Volgens mij (weet niet zeker) kun je de EVbox met 2 contacten zo instellen dat ie of 1x22kW laad, of verdeelt naar 2x 11kW. Dat zou voor mij ook een mooie optie zijn, omdat we 'maar' een 6mm2 kabel hebben ingegraven.
Nee, dat is niet zo. Ik heb dit bij EV-Box ook na gevraagd.

Bij ons datacenter speelt de zelfde situatie. Daar hebben we twee kabels van 10mm2 (Ja, overdreven) naar buiten liggen met daar een B32 Automaat voor.

We hebben nu één 2x11kW laadstation en gaan een tweede plaatsen. Ik kwam dus bij EV-Box met de zelfde vraag, maar dat gaat dus niet.

Je moet dan een 2x22kW paal kopen waar twee 6mm2 kabels naar binnen moeten. Dan zit er een controller voor die zorgt dat die twee aansluitingen bij elkaar nooit meer dan 22kW afnemen.

Redelijk complex en dus niet in één paal te regelen. EV-Box zelf kan hier meer over vertellen.

Wij kiezen daarom nu voor 2x11kW omdat we nog maar één kabel naar buiten hebben liggen.
 
Nee, dat is niet zo. Ik heb dit bij EV-Box ook na gevraagd.

Bij ons datacenter speelt de zelfde situatie. Daar hebben we twee kabels van 10mm2 (Ja, overdreven) naar buiten liggen met daar een B32 Automaat voor.

We hebben nu één 2x11kW laadstation en gaan een tweede plaatsen. Ik kwam dus bij EV-Box met de zelfde vraag, maar dat gaat dus niet.

Je moet dan een 2x22kW paal kopen waar twee 6mm2 kabels naar binnen moeten. Dan zit er een controller voor die zorgt dat die twee aansluitingen bij elkaar nooit meer dan 22kW afnemen.

Redelijk complex en dus niet in één paal te regelen. EV-Box zelf kan hier meer over vertellen.

Wij kiezen daarom nu voor 2x11kW omdat we nog maar één kabel naar buiten hebben liggen.

Dat is wel een teleurstelling zeg. Ik ga volgende week even met evbox bellen. Kun je bij die 2x 22kw niet gewoon doorlussen? Snap dat dat niet de bedoeling is, maar als je er een 40A automaat voor zet kan er toch weinig gebeuren?
 
Dat is wel een teleurstelling zeg. Ik ga volgende week even met evbox bellen. Kun je bij die 2x 22kw niet gewoon doorlussen? Snap dat dat niet de bedoeling is, maar als je er een 40A automaat voor zet kan er toch weinig gebeuren?
Daar dacht ik dus ook aan, maar dat raadde ze (logisch) niet aan.

Aangezien het bij het datacenter allemaal goed geregeld moet zijn speel ik nu op safe en gaan we voor 2x11kW.

Ben wel benieuwd wat ze jou vertellen, wellicht krijg jij een ander verhaal te horen.


Maar nog voor gelden: Ik adviseer een EV-Box voor een (semi-)publiek 22kW punt. Graag wel op oplaadpalen.nl plaatsen! :) Hebben wij er ook wat aan.
 
Daar dacht ik dus ook aan, maar dat raadde ze (logisch) niet aan.
Raar. Wij hebben 1x 5G6 naar buiten lopen over een (~40A) automaat naar de dubbele 22kW EV-Box.
De totale paal zal nooit meer dan 3x35A leveren en kan dus 2x (3x16A) of 1x (3x32A) leveren.

Als ik een Volt en Tesla aansluit krijg je dus 3x16 op de Tesla en (ik gok) 1x16 op de Volt.
Met alleen een Tesla krijg je 3x32 (effectief 26A) voor je kiezen.
 
EV-Box laadpalen zijn kwalitatief gewoon erg goed, maar ik kan je ook niet vertellen waarin een EV-Box beter zou zijn dan een Keba (afgezien van backoffice).

Die keuze zal je zelf moeten maken. Want de 700 euro die je bijv niet uit geeft, daarvoor kan je 12.000kWh (0.06 cent per kWh) weggeven aan klanten.

Ik neem aan dat die kWh prijs excl. energiebelasting en excl. BTW is of ben je grootverbruiker?
 
Raar. Wij hebben 1x 5G6 naar buiten lopen over een (~40A) automaat naar de dubbele 22kW EV-Box.
De totale paal zal nooit meer dan 3x35A leveren en kan dus 2x (3x16A) of 1x (3x32A) leveren.

Als ik een Volt en Tesla aansluit krijg je dus 3x16 op de Tesla en (ik gok) 1x16 op de Volt.
Met alleen een Tesla krijg je 3x32 (effectief 26A) voor je kiezen.
Hmm, dat is wel interessant. Ik ga daar dan tóch nog eens naar kijken.

Ik neem aan dat die kWh prijs excl. energiebelasting en excl. BTW is of ben je grootverbruiker?
Groot verbruiker (datacenter, 1.8MW). Een kantoorpand wat veel verbruikt zakt ook snel naar dat tarief toe.
 
Raar. Wij hebben 1x 5G6 naar buiten lopen over een (~40A) automaat naar de dubbele 22kW EV-Box.
De totale paal zal nooit meer dan 3x35A leveren en kan dus 2x (3x16A) of 1x (3x32A) leveren.

Als ik een Volt en Tesla aansluit krijg je dus 3x16 op de Tesla en (ik gok) 1x16 op de Volt.
Met alleen een Tesla krijg je 3x32 (effectief 26A) voor je kiezen.

Goed om te lezen, lijkt mij een ideale setup! Zal ze volgende week eens bellen. Wil het liefste dit jaar nog bestellen, ivm de MIA