Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Whispbar dakdrager voor Model S

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0108.jpg

Eén van de redenen om voor een Tesla Model s met panoramisch dak te gaan is dat er een dakdrager op kan. Ik vervoer hierop mijn Quest velomobiel naar wedstrijden. Maar welke dakdrager past er op de Model S?. Ga naar Halfords en ze kijken je aan alsof ze water zien branden. Thule heeft ook nog niks voor de Model S.


Op het US deel van het Tesla forum wordt al even melding gemaakt van de Whispbar dakdrager. Dit is een heel fraai aero-dynamisch vormgegeven drager die recentelijk speciaal voor de Model S is ontworpen.
Blomness in Lisse is de Nederlandse vertegenwoordiger van deze Whispbar drager.
Gisteren komt David Blom van Blomness bij mij thuis en is bereid om de drager op mijn S te monteren. Dat verloopt vlot en de complete drager ziet er goed uit en is heel solide.
Mooi is dat de liggers heel fraai als een vleugelprofiel zijn vormgegeven. Dit zorgt voor een zo laag mogelijke luchtweerstand en vrijwel geen geluid, eigenschappen die mij, en ik denk ook jullie, zeer aanspreken. Er zijn allerlei hulpstukken beschikbaar om fietsen, dakkoffers e.d. veilig te vervoeren.
De website is in de maak maar op www. blomness.com kun je adresgegevens e.d. vinden. David Blom is telefonisch te bereiken op 06-15681600.
Wat meer informatie staat hier: ≥ Whispbar dakdragerset voor Tesla model S - Accessoires | Dakdragers en Fietsendragers - Marktplaats.nl

IMG_0115.jpg
IMG_0112.jpg
IMG_0110.jpg
 
Wim, ik zat gewoon te wachten tot iemand over dit topic zou beginnen. Perfecte info! In onze discussies op dit forum over superchargers en de mogelijkheid om op wintersport te gaan was dit daarbij voor mij toch wel de missing link: de mogelijkheid om een dakkoffer te kunnen plaatsen. Want als ik 1/3e van de achterbank moet neerklappen voor de ski's wordt het voor de kinderen achterin behelpen. Een dakkoffer zal de range bepaald niet ten goede komen, maar ik hoop dat een rit van SC naar SC mogelijk zal blijven.

Overigens heb ik het idee dat de dakkoffer wel een beetje naar achteren zal hangen als ik de hoogte van de dakdragers (achterste t.o.v. de voorste) zo zie op de foto's, en dat zal de weerstand zeker niet ten goede komen.

Heb jij deze al besteld? Het is een reden voor me om weer eens te komen kijken bij je zodra je ze hebt.

Trouwens, beetje off topic maar nu ik je toch aan de lijn heb: Verpalen heeft (met enige moeite) de alloygators geplaatst bij mij, vorige week. Zijn ruim halve dag bezig geweest, maar als het goed is hebben ze leergeld betaald en zal het nu sneller moeten gaan.
 
Wim, ik zat gewoon te wachten tot iemand over dit topic zou beginnen. Perfecte info! In onze discussies op dit forum over superchargers en de mogelijkheid om op wintersport te gaan was dit daarbij voor mij toch wel de missing link: de mogelijkheid om een dakkoffer te kunnen plaatsen. Want als ik 1/3e van de achterbank moet neerklappen voor de ski's wordt het voor de kinderen achterin behelpen. Een dakkoffer zal de range bepaald niet ten goede komen, maar ik hoop dat een rit van SC naar SC mogelijk zal blijven.

Overigens heb ik het idee dat de dakkoffer wel een beetje naar achteren zal hangen als ik de hoogte van de dakdragers (achterste t.o.v. de voorste) zo zie op de foto's, en dat zal de weerstand zeker niet ten goede komen.

Heb jij deze al besteld? Het is een reden voor me om weer eens te komen kijken bij je zodra je ze hebt.

Trouwens, beetje off topic maar nu ik je toch aan de lijn heb: Verpalen heeft (met enige moeite) de alloygators geplaatst bij mij, vorige week. Zijn ruim halve dag bezig geweest, maar als het goed is hebben ze leergeld betaald en zal het nu sneller moeten gaan.

Hi Jeffrey,
De dakdragers zijn precies even hoog. Ik heb deze al gekocht en blijven bij mij thuis. Uiteraard ben je hartelijk welkom.
Verpalen is er wel lang mee bezig geweest. Mede-forummers hebben een uur over de eerste gedaan en een half uur over elke volgende.
 
verbruik vliegt omhoog!!

Ook tot volle tevredenheid dezelfde dakdragers gebruikt. En er zelfs de het jeugdjournaal van 14/12 mee gehaald!

Ben wel enorm geschrokken van toename verbruik. 3 bomen op het dak, 90 km per uur en gemiddeld 398w/km!! Werd toch nog spannend of we Rotterdam zouden halen. Laat de skibox maar zitten.
tesla met kerstbomen.jpg
 
Ook tot volle tevredenheid dezelfde dakdragers gebruikt. En er zelfs de het jeugdjournaal van 14/12 mee gehaald! Ben wel enorm geschrokken van toename verbruik. 3 bomen op het dak, 90 km per uur en gemiddeld 398w/km!! Werd toch nog spannend of we Rotterdam zouden halen. Laat de skibox maar zitten.

Een skibox is wel vele malen beter gestroomlijnd dan de vormeloze hoop die 3 kerstbomen oplevert.
 
Een skibox is wel vele malen beter gestroomlijnd dan de vormeloze hoop die 3 kerstbomen oplevert.
Ik ga pas in maart op wintersport en kan dus even afwachten wat de ervaringen van het SC netwerk zijn, het verbruik in de bergen en daarnaast ook het verbruik van een schoonmoederskist. Laat je je ervaringen aan ons weten?:wink:
 
Ik ga pas in maart op wintersport en kan dus even afwachten wat de ervaringen van het SC netwerk zijn, het verbruik in de bergen en daarnaast ook het verbruik van een schoonmoederskist. Laat je je ervaringen aan ons weten?:wink:

Ik ga er geen skibox opzetten, JM71 wel. Ik ga er een Quest of VeloTilt velomobiel opzetten. Veel groter dan een skibox maar ook veel beter gestroomlijnd.
Onderstaande fiets gaat met 1 PK 100 km/u. Het verbruik door de Model S zal dan ook niet veel toenemen.

VeloTilt.jpg
 
Ik heb bij de tussenpersoon de prijzen opgevraagd van de dakkoffers, zijn niet goedkoop...
Wil er wel een aanschaffen maar ben ook geschrokken van het kerstbomenverhaal.
Ik hoop dat er iemand hier snel zijn ervaringen deelt..
Wat is de CW waarde van drie kerstbomen? ;-D

Maar gekheid op een stokje, ik zou me niet blind gaan staren op dat torenhoge verbruik met die bomen. Zelfs met doeken erom heen beweegt het oppervlak gigantisch onder invloed van de gegenereerde wind. Er vormt zich dus geen stabiele "airflow" (wat met een dak/ski koffer natuurlijk wel zo is), het is een en al turbulentie. Dat maakt echt enorm uit.

Ik zie geen enkele reden waarom de toename in verbruik met een dakkoffer bij een Tesla anders zou uitpakken dan bij een ICE. Dus +15% (afhankelijk van de grootte van de koffer).
 
Ik ga er geen skibox opzetten, JM71 wel. Ik ga er een Quest of VeloTilt velomobiel opzetten. Veel groter dan een skibox maar ook veel beter gestroomlijnd.
Onderstaande fiets gaat met 1 PK 100 km/u. Het verbruik door de Model S zal dan ook niet veel toenemen.

View attachment 38396
Wat een geweldig apparaat overigens! Na even zoeken kwam ik op je blog uit: http://wimschermer.blogspot.nl/
Interessant!