Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Berekening fiscaal/financieel voordeel elektrische wagen voor vennootschap in België

This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand of er een artikel of thread bestaat waarin uitgerekend wordt hoeveel je nu effectief bespaart met een Model S van pakweg 110k vs een traditionele wagen van dezelfde prijs, met laat ons zeggen een CO² uitstoot van 200g/km ? Volgens mij bespaar je vier à vijf maal:

1. Afschrijving aan 120% tov aan pakweg 60%
2. VAA van ~2200 idpv ~7000
3. Besparing op brandstof
4. Premies en subsidies, besparing op BIV,...
5. Ongelofelijk interessante verzekering, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Om eenvoudig te rekenen, misschien inkomsten van 100k nemen, afschrijving en gebruik over 5 jaar, 20k km/jaar.

Daartegenover staat een vermoedelijk lagere restwaarde bij verkoop.

Ik veronderstel dat de meesten wel iets dergelijks zelf uitgerekend hebben alvorens de aankoop te doen, of dit hebben laten uitrekenen door hun boekhouder ? Ik heb net even wat geschetst, en kom volgende bedragen uit voor deze puntjes:

1. 5 x 3500 = 17500 Besparing door 120% afschrijvingen (Natuurlijk voor iedereen verschillend, dit is zeer basic berekend)
2. 5 x 4000 = 20000 Besparing op VAA (Rekening houdend met 2200 vs 6200 VAA)
3. 5 x 3500 = 17500 Besparing op brandstof (Zeer ruwe schatting)
4. 1 x 5000 = 5000 Subsidies, besparing op verkeersbelasting (Niet nagerekend maar vermoed dat het zoiets zal zijn)
5. 5 x 1000 = 5000 Besparing op verzekering (Voor mij als jonge bestuurder met helaas geen 5 schadevrije jaren is dit een groot verschil)

Totaal: besparing van om en bij de € 65000 t.o.v. een conventionele wagen ?! Kan dat kloppen of zit ik er hier en daar frappant naast ?

Daartegenover staat natuurlijk een lagere restwaarde... Al vermoed ik dat die na 5 jaar zelfs voor een conventionele wagen niet enorm veel meer bedraagt (20%?) en dit verschil dus misschien 10-15k is...
 
Vincent,

Ik denk dat je schattingen wat al te rooskleurig zijn. Ik heb zelf een tooltje ontwikkeld waarin ik rekening hou met alle factoren die je aanhaalt en dan liggen de bedragen toch beduidend lager.
Als je me een PM stuurt met het type wagen waarmee je wil vergelijken en het aantal km dat je jaarlijks denkt te rijden, dan kan ik je wel een meer gefundeerde berekening geven.
Om je alvast een idee te geven : een S aan pakweg 90.000€ waarmee je jaarlijks 20.000km rijdt kost je vennootschap ongeveer 100.000€, geeft je recht op ongeveer 115.000€ winstvermindering en kost je aan VAA jaar 1 3142€ ( daarna 6% minder per jaar ). Over 5 jaren is dan kost-voordeel ongeveer 65.000€.
Een BMW 3GT met een kostprijs van 55.000€ (60.000€ voor korting ) kost je ongeveer 75.000€ en biedt ongeveer 55.000€ winstvermindering terwijl de startVAA daar 4500€ is.
 
Oeps, ik heb een serieuze rekenfout gemaakt m.b.t. de besparing op brandstofkosten, hoe kom ik daar bij. Dat zal minder dan de helft daarvan zijn, eerder €1500 dan €3500 besparing / jaar. Ik vind niet waar ik mijn post kan editeren, dat is precies niet mogelijk ?

Falcon Driver: deze vergelijking (en dus ook dit grote verschil qua VAA, afschrijving,...) gaat uit van pakweg een Porsche Panamera van 110k, 8,4l/100km, 196g/km co². Kan je dat eens door je tooltje halen in vergelijking met een 110k Tesla - beiden 20 km / jaar ? Al bedankt!
 
Oeps, ik heb een serieuze rekenfout gemaakt m.b.t. de besparing op brandstofkosten, hoe kom ik daar bij. Dat zal minder dan de helft daarvan zijn, eerder €1500 dan €3500 besparing / jaar. Ik vind niet waar ik mijn post kan editeren, dat is precies niet mogelijk ?

Falcon Driver: deze vergelijking (en dus ook dit grote verschil qua VAA, afschrijving,...) gaat uit van pakweg een Porsche Panamera van 110k, 8,4l/100km, 196g/km co². Kan je dat eens door je tooltje halen in vergelijking met een 110k Tesla - beiden 20 km / jaar ? Al bedankt!

ha, een buurman uit Lokeren! wanneer verwacht je uw auto?

ik heb "ooit" de vergelijking gemaakt tussen de MS en mijn Jaguar XF
De aankoop van de MS was 30000€ meer dan de XF, maar na 5 jaar zou de TCO 17000€ minder zijn. (als ze de spelregels niet aanpassen ondertussen):wink:
 
Voilà, dergelijke bedragen komen al wat dichter in de buurt van mijn berekening hierboven. Inderdaad sterk afhankelijk van ontelbare factoren, en alles onder voorbehoud dat de wetgeving niet weer compleet overhoop gegooid wordt.

Ik moet mijn bestelling nog plaatsen... dus ik zal er wel nog een half jaartje op moeten wachten...
 
Oeps, ik heb een serieuze rekenfout gemaakt m.b.t. de besparing op brandstofkosten, hoe kom ik daar bij. Dat zal minder dan de helft daarvan zijn, eerder €1500 dan €3500 besparing / jaar. Ik vind niet waar ik mijn post kan editeren, dat is precies niet mogelijk ?

Falcon Driver: deze vergelijking (en dus ook dit grote verschil qua VAA, afschrijving,...) gaat uit van pakweg een Porsche Panamera van 110k, 8,4l/100km, 196g/km co². Kan je dat eens door je tooltje halen in vergelijking met een 110k Tesla - beiden 20 km / jaar ? Al bedankt!

Voor de Model S kom je dan op een VAA van 3771€ bruto, een kost voor je bedrijf van ongeveer 118.000 over 5 jaren en een winstvermindering van +/- 135.000€. De Panamera heeft een VAA van 8391€ bruto, kost je bedrijf ongeveer 134.000€ over 5 jaren en biedt slechts 79.500€ aftrek.
En dan ga ik voor het gemak even uit van verzekering aan 1750€ voor beiden alsook onderhoud aan 700€ per jaar ( werkt voor Tesla, Porsche ??? )
 
Is het niet zo dat alle autokosten aan x %, en in geval Tesla 120%, kunnen afgetrokken worden, dus niet enkel de afschrijvingen? Immers, voor ICE is het zo dat het bedrag van inbreng voor afschrijvingen als ook fuel etc wordt vermenigvuldigd met het CO2-gestuurde %...

Ik had ook al een sheet gemaakt, maar met mogelijkheid om scenario te doen waarbij de wagen niet in de vennootschap zit, en waarbij de totale kost wordt teruggerekend naar pre-taxed EURO's, e.g. dat elke EUR die je persoonlijk betaalt (bv, belasting VAA) door de vennootschap wordt aangeleverd aan 34% corporate tax en 25% roerende voorheffing op dividenden. Ik heb het vergelijk gedaan met een Audi RS6 (onderhoudskosten en verzekering gebaseerd op mijn huidige BMW M5); aankoopwaardes 100K Excl VAT voor de Tesla (vergeet niet BTW slechts 50% recul), en 124K voor de RS6. Afschrijven over 5 jaar

Model S kost "pre-tax" money 18K per jaar (14K in de venn, 2K perso), de RS6 "in de venn." is dan 58K per jaar (35K in de venn, 11K perso (hoge VAA van 23K per jaar!)), de RS6 "uit de venn". is 85K EUR pre-taxed money per jaar (e.g geen belastingen VAA, perso kost van 42K per jaar, maar grote cash flow in venn nodig gezien belast en roer. voorn)

In elk geval, je hebt geen rockscience nodig om in te zien dat in de venn. enkel fiscaal vriendelijke wagens nog de moeite zijn. Dank U Elio.
 
Is het niet zo dat alle autokosten aan x %, en in geval Tesla 120%, kunnen afgetrokken worden, ..

Ik weet niet waar je de veronderstelling van "enkel de afschrijvingen.." opgepikt hebt, want je bent juist wat betreft aftrek en CO2%. Bij de bedragen die ik noem is alles in de juiste factor berekend ( je moet toch "brandstof"' en andere kosten splitsen ). Best wel wat gereken ! Hoe dan ook kom je nooit met 14K pre-tax weg voor de vennootschap, want dat zou betekenen dat je buiten +/- 2500€ voor verzekering, onderhoud etc.. nog maar 11.500€ te besteden hebt. Dat x5 is dan 57.500€ incl de 50% niet-recupereerbare BTW ( die je wel weer aan 120% kan declareren ...) oftewel 63.000€ incl BTW. En daar heb je naar mijn weten toch geen Tesla voor ;-)
 
Ik had iets duidelijker moeten zijn. Met pre-tax dollars bedoel ik eigenlijk dollars die persoonlijk worden uitgegeven en die omgerekend worden naar omzet in de venn (bruteren....) . De 14K in de venn is na tax break op de kosten. Cash-out is iets van een 22K in de venn, x5 = 110K EUR approx.
 
heeft iemand hem al ontvangen.
mijn eerste schijf heb ik gekregen.
Nu is mijn dossier ongeveer een week binnengestuurd met de aanvraag tot betaling van deel 2 en 3 en de betaling van de subsidie voor het laadstation.

maar nog niets ontvangen.


Subsidie laadstation ? Die was er toch niet meer ?
wel de premie voor ecologische investering. In mijn geval , p85+ van 120.000, geeft dat net geen 8.000 euro
 
Voor laadstation: bestaat nog wel, 375 EUR op investering van max. 1500 EUR
Voor EV: sinds 4 juli 2013 de Vlaamse "knip" erin (met onmiddellijke ingang, zelfs vòòr publicatie in staatsblad), dus voor nieuwe aanvragen sedert die datum beperkt tot 7% op investering tot max. 40k EUR (alles erboven: geen subsidie meer)


Ik heb de premie in elk geval wel gekregen, wel aangevraagd net voor 13 juli....
en via wat of waar krijg je die voor laadstation ?

- - - Updated - - -

Voor laadstation: bestaat nog wel, 375 EUR op investering van max. 1500 EUR
Voor EV: sinds 4 juli 2013 de Vlaamse "knip" erin (met onmiddellijke ingang, zelfs vòòr publicatie in staatsblad), dus voor nieuwe aanvragen sedert die datum beperkt tot 7% op investering tot max. 40k EUR (alles erboven: geen subsidie meer)


Ik heb de premie in elk geval wel gekregen, wel aangevraagd net voor 13 juli....
en via wat of waar krijg je die voor laadstation ?