Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas heb ik toch last van wat range anxiety. Ik vertrek met een accu met nog 320km (typical range), ik moet 140km heen en 140km terug en helaas heb ik na de 140km heen nog maar 100km over...

Ik heb mijn snelheid met cruise control op 120, verwarming op 20 graden en ik heb range mode aan zodat de auto wat zuiniger doet met de verwarming.

Toch zit ik zo op een verbruik van 250-260 watt per km. Pas als ik 100 ga rijden, dan kom ik op gemiddeld 210 watt per km en dan komt het behalen van de 320km range wat meer in de buurt. Je moet een gemiddeld verbruik hebben van 200 watt per km om die typical range te behalen. Rijden jullie nou allemaal 100 op de snelweg om die typical range te behalen? Of doe ik nou iets verkeerd?

Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb er vandaag tijdens een lange rit voor het eerst op zitten letten. Typical range lijkt op 220 kW/km te zitten, met de cruise control tussen de 110 en 120 kwam ik op 210 kW/km uit. Snelheid is van enorme invloed op het verbruik. En het opwarmen van de accu bij hele lage temperaturen.
 
Misschien ook eens tijd voor een eenheden topic? Wat is een kW, een kWh, een W, een Wh...

mijn verbruik over de eerste 10.000 km is 220 Wh/km. Daar zitten noodgedwongen ritten tussen op de spaarstand (100 km/h op de cruisecontrol), maar ook wedstrijdjes met Porsches ;-). Bij 100 km/h op cruise control en voorzichtig accelereren kan ik < 200 Wh/km halen. Hangt een beetje van de omstandigheden af.

mijn typical range haal je bij bijna 200 Wh/km. 197 ofzo.
 
Bij mij precies hetzelfde als bij Arthur.
220Wh/km lifetime verbruik bij 7000km. Wij rijden gemiddeld. 50/50 stad/snelweg. Wel meerdere 'proefvluchten' gegeven. We rijden verder meestal op of 5% boven de limiet. (Boefjes dat we zijn...)

Ook mijn typical range wordt gehaald bij ca 105km/u op cc.
Auto komt wel altijd uit de verwarmde garage.
 
Ik heb de eerste 6000 km gemiddeld ook op 220 gezeten. Inmiddels - zit nu op 7500 - kom ik hoger uit (gemiddelde is nu 235 en stijgend):
- regen, natte wegen betekent pakweg +10% verbruik (gevoelsmatig) - heb inmiddels winterbanden maar weet het effect nog niet
- 100 op CC of 120 scheelt ook zeker 10% in verbruik
- 5.8 te snel geïnstalleerd - kan dus niet op de laagste stand rijden, ook dat heeft negatief effect
- temperatuur wordt nu lager - heb de indruk dat ook dat negatief effect heeft
- Sinds de brom bij 115+ verdwenen is heb ik de sport van "zo zuinig mogelijk" een beetje losgelaten.. maak meer gebruik van de fun om stevig op te trekken bij het inhalen, even wegschieten met 150 of 160 bij de andere weggebruikers etc.. (laat die windmolens maar draaien -;) dat vreet energie natuurlijk... betekent wat meer calculeren.. en morgen heb ik toch gewoon weer een volle accu voor een paar eurotjes..
 
Let op de wind. Gisteren waaide het behoorlijk en dan heb je een aanmerkelijk hoger verbruik. Alle wind, behalve recht van achteren heeft een negatieve invloed op het bereik. Dat gekoppeld aan de lage temperatuur, reduceert de range behoorlijk.

Als je meer dan 250 kilometer snelweg gaat rijden, kun je in het begin maar beter iets meer range laden. Zodra je meer ervaring hebt met de auto, kun je krapper gaan calculeren... :)

Als er links en rechts wat superchargers zijn, kun je natuurlijk ook gewoon daar langs navigeren.
 
Zit met ca. 1200km nu op 240Wh/km. Daar zitten wel relatief veel 'demo'ritjes bij, zoals zaterdag met het hockeyteam van mijn oudste zoon. Enorme Himalaya's krijg je dan in je verbruiksgrafiek :biggrin:

Verder rij ik de toegestane limiet plus 1 of 2km., gezien de zeer geringe afwijking van de teller. Verwarming nu op 19 - wordt het weer wat kouder dan op 20. Zie wel regelmatig dat de batterij onderweg wordt verwarmd.
 
Na 7000km gemiddeld 230Wh/km. Maar de afgelopen week relatief veel korte ritten gemaakt, met koude auto, en dat is echt funest voor het gemiddelde. De afgelopen 50km heb ik 280Wh/km verbruikt - en daar zit niet één "fun rit" tussen waarvan je met een extra grote Tesla grin uitstapt, if you know what I mean ;-) Allemaal heel normale ritjes - maar het opwarmen van de accu en auto kost gewoon heel veel stroom. Ik ben héél benieuwd waar de teller op staat als de winter voorbij is!

Ik ben erg blij dat ik mijn auto al had toen het nog een stuk warmer was. Voor iedereen die net zijn auto heeft opgehaald: don't worry, het verbruik dat je nu ziet is niet indicatief voor hoe het straks in de lente zal zijn. Ben wel weer benieuwd naar hoogzomer - hoeveel impact heeft AC. Maar mijn onderbuikgevoel is dat het verwarmen van de accu de echte _killer_ is.
 
Misschien ook eens tijd voor een eenheden topic? Wat is een kW, een kWh, een W, een Wh...
Idd, eenheden zijn wel zo fijn!


120km/h tov 100km/h is killing, dan gaat je verbruik met zo'n 30 tot 40% omhoog. 100km/h is ongeveer 20kW en 120km/h "slurpt" al snel 25 tot 30kW continue.

Een tijdje terug heb ik een rit van 380km gedaan met 197Wh/km door 110 op de CC te rijden, wat je nu alleen merkt is dat het kouder wordt en de lucht dikker wordt.

Gisteren heb ik Amersfoort en terug gereden met 245Wh/KM, een totale rit van bijna 400km. Rondom Utrecht netjes 100km/h en daarna zie je het verbruik weer snel naar boven toe schieten.

Allemaal pure natuurkunde waar de Model S weinig aan kan doen :) Sowieso rijd ik nooit op de laatste electron van de accu, ik wil aan komen met nog minimaal 50km typical in de accu.

Ik heb nu overigens 8.000km op de teller staan en gemiddeld zo'n 235Wh/km.
 
Idd, eenheden zijn wel zo fijn!


120km/h tov 100km/h is killing, dan gaat je verbruik met zo'n 30 tot 40% omhoog. 100km/h is ongeveer 20kW en 120km/h "slurpt" al snel 25 tot 30kW continue.

Een tijdje terug heb ik een rit van 380km gedaan met 197Wh/km door 110 op de CC te rijden, wat je nu alleen merkt is dat het kouder wordt en de lucht dikker wordt.

Gisteren heb ik Amersfoort en terug gereden met 245Wh/KM, een totale rit van bijna 400km. Rondom Utrecht netjes 100km/h en daarna zie je het verbruik weer snel naar boven toe schieten.

Allemaal pure natuurkunde waar de Model S weinig aan kan doen :) Sowieso rijd ik nooit op de laatste electron van de accu, ik wil aan komen met nog minimaal 50km typical in de accu.

Ik heb nu overigens 8.000km op de teller staan en gemiddeld zo'n 235Wh/km.

Ik vraag me ook even af, vooral met de vele nieuwkomers op het forum en de nieuwe Tesla-eigenaren, is het bij die mensen wel algemeen bekend dat de actieradius in de winter lager is door 3 factoren?
1) de luchtweerstand is hoger als het kouder wordt, is gewoon natuurkunde, bij -5graden is de luchtweerstand 10% groter dan bij +25graden, en verbruik gaat nog een stuk harder omhoog dan die 10%
2) de kachel die het interieur moet verwarmen, is bij de MS hopelijk een warmtepompje maar dan nog kost het extra energie
3) de accutemperatuur is lager en of je die nu verwarmt of niet met energie die in diezelfde accu zit... ook dat kost actieradius.
Met de eerdere generaties elektrische auto's - maar niet zo oud: vanaf bjr 2008 - zijn reducties van 30% tot wel 50% bekend in de winterperiode! Zo hoog zal het verschil met de MS niet zijn, maar ook niet verwaarloosbaar klein!
 
@ResB: overigens is het misschien de moeite waard om dit volgende nog even te delen: wees asjeblieft niet zuinig met het gebruiken van "max range" (= 400km Typical Range) laden. Wat slecht is voor de batterij is _constant_ helemaal vol geladen zitten. Maar als je een paar uur voordat je een rit gaat maken tot maximum oplaadt, en je rijdt hem binnen een half uurtje alweer naar binnen de "daily range" terug, is er echt geen enkele "schade" aan de batterij toegebracht. Ik rij wekelijks een rit van 340km op deze manier.
 
Ik vraag me ook even af, vooral met de vele nieuwkomers op het forum en de nieuwe Tesla-eigenaren, is het bij die mensen wel algemeen bekend dat de actieradius in de winter lager is door 3 factoren?
1) de luchtweerstand is hoger als het kouder wordt, is gewoon natuurkunde, bij -5graden is de luchtweerstand 10% groter dan bij +25graden, en verbruik gaat nog een stuk harder omhoog dan die 10%
2) de kachel die het interieur moet verwarmen, is bij de MS hopelijk een warmtepompje maar dan nog kost het extra energie
3) de accutemperatuur is lager en of je die nu verwarmt of niet met energie die in diezelfde accu zit... ook dat kost actieradius.
Met de eerdere generaties elektrische auto's - maar niet zo oud: vanaf bjr 2008 - zijn reducties van 30% tot wel 50% bekend in de winterperiode! Zo hoog zal het verschil met de MS niet zijn, maar ook niet verwaarloosbaar klein!
Inderdaad. Overigens heeft een ICE van de zelfde punten last, alleen let daar niemand op zijn verbruik :)


Tip bij de Model S: Verwarm hem van te voren met "walstroom", dat scheelt een hele hoop.

@ResB: overigens is het misschien de moeite waard om dit volgende nog even te delen: wees asjeblieft niet zuinig met het gebruiken van "max range" (= 400km Typical Range) laden. Wat slecht is voor de batterij is _constant_ helemaal vol geladen zitten. Maar als je een paar uur voordat je een rit gaat maken tot maximum oplaadt, en je rijdt hem binnen een half uurtje alweer naar binnen de "daily range" terug, is er echt geen enkele "schade" aan de batterij toegebracht. Ik rij wekelijks een rit van 340km op deze manier.
Inderdaad, max range is geen probleem mits je hem maar direct leeg begint te rijden.
 
Yesterday I did an 'experimental' trip from Maarheeze to Westkapelle, some 200km, one way. The trip was nominally to take the girls on a beach walk & lunch. But I guess I don't need to explain to anyone here what the primary motive was...

I charged my MS to max range. Set the cabin to 19C and used the seat heating. I also set Max range mode. I then drove to Westkapelle at the speed limit or no more than 120kph using CC for probably 85%. The result was 47.5 kWh consumed at an average of 237 Wh/km. See pic.

I then charged at 16A for around 2.5 - 3 hours. Typical range was the 290Km with a +- 80%. So I reckoned that I could drive more normally home. I turned off range mode and drove home at the speed limit plus a bit. There's quite a bit that's 130 limit.

This time I got 250 Wh/km and used 53.5 kWh for 213km. Again cabin heat was set to 19C and seat heating was on. Also, it was dark when I drove home. I got home with 9km range left, having kept a close eye on projected and typical range figures. (My view was that as long as distance remaining was less than both typical and projected range I was OK. It was interesting to see the gap between the two narrow as the battery depleted).

To my mind this was a fair example of what you can do in a day with the MS, at least as long as public charging stations are mostly 11kW. Further, I now know how to read typical and projected range. If distance remaining lies between those two figures, then one definitely has to either change one's driving style, or plan for an extra charge.

The total range on a single charge is at little less than I'd expected and is vaguely disappointing when driving at 120kph. Maybe wind and temperature played their part yesterday. But my view is that it was a normal use of the car.

I'll have to experiment with driving at 100 and see what that delivers, but at the moment I have no idea how my average consumption will drop to 220 Wh/km, as others have reported. Time will tell.

Still, indeed we drove 410km for a cost of what? € 12,- in electricity? We drove in comfort, quiet and, speaking for myself, a smug feeling that I wasn't burning petrol, etc.
 

Attachments

  • ImageUploadedByTapatalkHD1385371005.059292.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1385371005.059292.jpg
    71.9 KB · Views: 1,204
  • ImageUploadedByTapatalkHD1385371520.540590.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1385371520.540590.jpg
    79.6 KB · Views: 1,082
Yesterday I did an 'experimental' trip from Maarheeze to Westkapelle, some 200km, one way. The trip was nominally to take the girls on a beach walk & lunch. But I guess I don't need to explain to anyone here what the primary motive was...

I charged my MS to max range. Set the cabin to 19C and used the seat heating. I also set Max range mode. I then drove to Westkapelle at the speed limit or no more than 120kph using CC for probably 85%. The result was 47.5 kWh consumed at an average of 237 Wh/km. See pic.

I then charged at 16A for around 2.5 - 3 hours. Typical range was the 290Km with a +- 80%. So I reckoned that I could drive more normally home. I turned off range mode and drove home at the speed limit plus a bit. There's quite a bit that's 130 limit.

This time I got 250 Wh/km and used 53.5 kWh for 213km. Again cabin heat was set to 19C and seat heating was on. Also, it was dark when I drove home. I got home with 9km range left, having kept a close eye on projected and typical range figures. (My view was that as long as distance remaining was less than both typical and projected range I was OK. It was interesting to see the gap between the two narrow as the battery depleted).

To my mind this was a fair example of what you can do in a day with the MS, at least as long as public charging stations are mostly 11kW. Further, I now know how to read typical and projected range. If distance remaining lies between those two figures, then one definitely has to either change one's driving style, or plan for an extra charge.

The total range on a single charge is at little less than I'd expected and is vaguely disappointing when driving at 120kph. Maybe wind and temperature played their part yesterday. But my view is that it was a normal use of the car.

I'll have to experiment with driving at 100 and see what that delivers, but at the moment I have no idea how my average consumption will drop to 220 Wh/km, as others have reported. Time will tell.

Still, indeed we drove 410km for a cost of what? € 12,- in electricity? We drove in comfort, quiet and, speaking for myself, a smug feeling that I wasn't burning petrol, etc.
The wind in Zeeland is always a problem. As soon as I pass "Bergen op Zoom" I see my consumption go up pretty hard.

But yes, 130km/h is killing for your range and the same goes for 120km/h. I sometimes drive 110km/h which is a good trade-off between speed and range.

P.S.: I wrote a letter to various cities in Zeeland in 2010 asking them to install charging stations along the coast. The listened! :)
 
120km/h tov 100km/h is killing, dan gaat je verbruik met zo'n 30 tot 40% omhoog. 100km/h is ongeveer 20kW en 120km/h "slurpt" al snel 25 tot 30kW continue.

Een tijdje terug heb ik een rit van 380km gedaan met 197Wh/km door 110 op de CC te rijden, wat je nu alleen merkt is dat het kouder wordt en de lucht dikker wordt.

Gisteren heb ik Amersfoort en terug gereden met 245Wh/KM, een totale rit van bijna 400km. Rondom Utrecht netjes 100km/h en daarna zie je het verbruik weer snel naar boven toe schieten.

Allemaal pure natuurkunde waar de Model S weinig aan kan doen :) Sowieso rijd ik nooit op de laatste electron van de accu, ik wil aan komen met nog minimaal 50km typical in de accu.

Ik heb nu overigens 8.000km op de teller staan en gemiddeld zo'n 235Wh/km.


Was vroeger op school erg slecht in natuurkunde dus...
Dat ritje Amersfoort kun je niet doen zonder te laden tussendoor of wel?
1Kwh / 245Wh = 4,08 x 85kwh = 346,8 km of sla ik nu de plank volledig mis :frown:?
 
Last edited by a moderator:
Hoeveel kWh haal je nou uit de 85 accu zonder en rangemodus? Dan kan ik zelf met jullie gemiddelden rekenen

De volgende gegevens zijn van belang: van die 85 kWh kun je ongeveer 4 kWh nooit gebruiken. Dat is de anti-bricking reserve, om te voorkomen dat je de accu helemaal leeg trekt en hij kapot gaat. Daar bovenop zit nog eens bijna 5 kWh die je als reserve hebt, zodat je niet stil komt te staan. BELANGRIJK voor de waaghalzen dus: als je nog een range van 0 km hebt dan heb je in werkelijkheid nog zo'n 20-25 km range (zover kom je nog op die 5 kWh). Maar ga er niet op gokken.

Afgezien van die 5 kWh reserve heb je voor de dagelijkse ritten zo'n 68 kWh ter beschikking. Met range charge komt er nog eens 8 kWh bij, voor een totaal van 76 kWh.

---

Trouwens, wat betreft die cruise control: waar kom het idee vandaan dat cc zuiniger zou zijn? Ik had gisteren even de cc aan en dan zie je de oranje verbruikswijzer voortdurend zenuwachtig heen en weer gaan, zo druk is hij bezig om de snelheid constant te houden (wat moeilijk wordt gemaakt door wind en wegdek). Daarna probeerde ik dezelfde snelheid zonder cc te rijden en met mijn voet hield ik de oranje wijzer heel stabiel. Dat lijkt mij zuiniger.

Ik zou nu eens een keer moeten proberen een lang (rustig) stuk weg met cc te doen en daarna op dezelfde snelheid zonder cc, en dan eens het verbruik per km vergelijken. Of heeft iemand dat al eens gedaan?
 
Last edited:
De volgende gegevens zijn van belang: van die 85 kWh kun je ongeveer 4 kWh nooit gebruiken. Dat is de anti-bricking reserve, om te voorkomen dat je de accu helemaal leeg trekt en hij kapot gaat. Daar bovenop zit nog eens bijna 5 kWh die je als reserve hebt, zodat je niet stil komt te staan. BELANGRIJK voor de waaghalzen dus: als je nog een range van 0 km hebt dan heb je in werkelijkheid nog zo'n 20-25 km range (zover kom je nog op die 5 kWh). Maar ga er niet op gokken.

Afgezien van die 5 kWh reserve heb je voor de dagelijkse ritten zo'n 68 kWh ter beschikking. Met range charge komt er nog eens 8 kWh bij, voor een totaal van 76 kWh.

---

Trouwens, wat betreft die cruise control: waar kom het idee vandaan dat cc zuiniger zou zijn? Ik had gisteren even de cc aan en dan zie je de oranje verbruikswijzer voortdurend zenuwachtig heen en weer gaan, zo druk is hij bezig om de snelheid constant te houden (wat moeilijk wordt gemaakt door wind en wegdek). Daarna probeerde ik dezelfde snelheid zonder cc te rijden en met mijn voet hield ik de oranje wijzer heel stabiel. Dat lijkt mij zuiniger.

Ik zou nu eens een keer moeten proberen een lang (rustig) stuk weg met cc te doen en daarna op dezelfde snelheid zonder cc, en dan eens het verbruik per km vergelijken. Of heeft iemand dat al eens gedaan?
CC is bij gelijke gemiddelde snelheid echt zuiniger. Het snelle corrigeren kost geen extra energie, het voorkomt daarentegen dat de snelheid een stuk boven de gewenste snelheid komt (= meer verbruik), en/of dat de snelheid er een stuk onder zakt (wat je later weer zal moeten corrigeren door op te trekken en harder te rijden om gemiddeld nog op de gewenste snelheid uit te komen).

Heb dit meermalen getest, in ICE auto's en MS. Ik ben iig op basis van eigen ervaringen niet te overtuigen van het tegendeel :)

- - - Updated - - -

Hoeveel kWh haal je nou uit de 85 accu zonder en rangemodus? Dan kan ik zelf met jullie gemiddelden rekenen
Ik vind dit plaatje heel verhelderend:
tesla-accu.jpg