Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
For the international readers
The Netherlands is one of the leaders as it comes to installing public charging infrastructure.

Currently there are about 3600 public charging stations installed. 90% of them deliver 11kW (8 hour for a 85kWh Model S) of power (3-phase 16A) on two outlets.

The Dutch government has various incentives for EVs and charging infrastructure.

Charging at these stations can be done using a RFID card which can be acquired at almost all utility companies here. Down here a couple of links where you can get these RFID cards:
* Essent (Company from German RWE)
* Nuon (Energy Company)
* Blue Corner (Belgium)
* Laadpas.com (Comparison between companies)
* ZE Rijden.nl

A overview of all charging locations can be found at Oplaadpalen.nl which also has charging stations in Belgium.

Some of these stations are also mentioned on OpenChargeMap.org and ChargeMap.com

The rest of this topic will probably be in Dutch, but feel free to ask questions in English! Should you also a foreigner want to come to NL or BE and want to find out how to charge, ASK!

Note: All charging stations have a Type 2 socket!

FAQ (EN)
Q: What cables or socket are used on the Charging Stations?
A: All charging stations have a Type 2 socket and do NOT have fixed cables. So bring your own Type 2 cable!

Q: Can I charge a free charging stations without a RFID card?
A: No, although these stations are free, they still require a RFID card to allow you access

Q: Can I charge with a German card?
A: Roaming is being worked on. It might be that RFID cars from RWE work in the Netherlands, but it's not guaranteed.

For the Dutch and Belgian readers
Nu het steeds drukker wordt in de andere topics is het wel zo verstandig om discussies over publiek opladen hier te houden.

FAQ (NL)
V: Welke kabels heb ik nodig om publiek te laden?
A: Alle publieke laadpalen hebben een Type 2 socket. Voor een Model S heb je dan ook een Type 2 laadkabel nodig die te koop is op laadkabelwinkel.nl. De UMC van Tesla gebruik je NIET bij publiek laden.

V: Welke pas heb ik nodig?
A: Zie het lijstje hier boven. Vragen of toevoegingen? Post ze hier onder!

V: Hoe weet ik of een laadpaal betrouwbaar is?
A: Kijk altijd eerst op bijv Oplaadpalen.nl of er reviews of foto's zijn van de betreffende laadpaal. Plaats uiteraard ook eigen reviews en foto's om andere te helpen!

Wat hier verder te bespreken:
* Welke palen werken?
* Waar vind ik palen?
* Welke pas heb ik nodig?
* Welke kabels heb ik nodig?
 
Mijn auto net ergens ingeplugd en terug naar kantoor gegaan. Zo te zien vanaf mijn iphone, laadt hij maar 6/16A? Waarom is dit zo? Toen ik hem niet inplugde was de A volgens het scherm 6A.

Moet ik nou beslist terug gaan om dit aan te passen, of kan dit ook op een andere manier?

Laadt met 6A maar 19km/u...
 
Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)
 
Mijn auto net ergens ingeplugd en terug naar kantoor gegaan. Zo te zien vanaf mijn iphone, laadt hij maar 6/16A? Waarom is dit zo? Toen ik hem niet inplugde was de A volgens het scherm 6A.

Moet ik nou beslist terug gaan om dit aan te passen, of kan dit ook op een andere manier?

Laadt met 6A maar 19km/u...
Was er geen probleem met EV-boxen die langzaam hun stroom opbouwen en de Model S die niet volgde.
Voorlopige oplossing was blijven wachten in de auto tot de stroom opgebouwd is en mee naar boven scrollen

Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)

http://chargemap.com/ zou je moeten helpen
 
Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)
Probeer "PlugSurfing" eens. Ik krijg daar ook laadpalen in (bijv) Duitsland en Frankrijk te zien.

Edit:
Nou ja, erg weinig in Frankrijk, eigenlijk. Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Italie, Engeland, overal behalve Frankrijk.
 
Ik gebruik al bijna 3 jaar de publieke infra met de Roadster van mijn collega en nu ook al met grote regelmaat met de S publieke infra.

Met mijn "Essent Vaak" pas nog nooit problemen gehad. Laadpunten werken altijd en heb prima kunnen laden. ICE'ing wel gezien, maar áls ik bij de paal kon dan werkte deze ook.

Mijn andere collega (ook met een S) laad ENKEL publiek en heeft in 7 weken ook al weer 5500km op de teller staan.

Ik ga morgen overigens hier laden: Elektrische auto opladen op een P+R - Gemeente Amsterdam

40 (!!!) publieke laadpunten op één plek en vanaf daar met de Metro naar het Damrak waar ik moet zijn voor een 3-daagse conferentie in de Beurs van Berlage.
 
Ik heb gister aan de laadpaal gehangen in Heerlen en vandaag in Almere. Laden werkt prima, alleen bij de laadpalen die er zo uit zien (als in de bijgevoegde foto) stopt het laden plots na een aantal minuten... Iemand anders ook last van gehad bij deze palen? Bij andere palen werkt het prima (tot zover).


Naamloos 2.png
 
Die paal heb ik voor de deur staan! Dan gaat de ring knipperen! Betekend communicatiefout met de auto!
Als je het amp 1 onder de Max zet die de auto aangeeft is het probleem verholpen!
Bij mij is 1 kant 3x25 amp heb hem dus op 3x24 staan!
Heb je die al gemeld aan E-Laad? Want zulke problemen moeten uiteraard wel verholpen worden.
 
Is gemeld kunnen ze niks aan doen, is iets tussen de paal en model s! Dit is ook sind de update (de vorige dan) daarvoor nooit problemen gehad! Dus ik vermoed eerder models probleem! Maar voor de monsen als het vaker gebeurt blijf melden aan e-laad
 
Die paal heb ik voor de deur staan! Dan gaat de ring knipperen! Betekend communicatiefout met de auto!
Als je het amp 1 onder de Max zet die de auto aangeeft is het probleem verholpen!
Bij mij is 1 kant 3x25 amp heb hem dus op 3x24 staan!

Ok bedankt voor de tip! Omdat ik dit niet wist heb ik maandagnacht in de auto geslapen aan een rotlaadpaaltje in Valkenswaard omdat ik niet thuis kon komen... De laadpaal in Heerlen kapte er namelijk iedere keer mee en had nog maar 70km bereik.

Kunnen we voor Model S owners geen overzicht maken van alle laadpalen die goed werken met onze wagens, en die onze wagens een beetje vermogen geven? Alleen laadpalen die we zelf hebben uitgetest. Of gewoon reviews posten op oplaadpalen.nl?
 
Ok bedankt voor de tip! Omdat ik dit niet wist heb ik maandagnacht in de auto geslapen aan een rotlaadpaaltje in Valkenswaard omdat ik niet thuis kon komen... De laadpaal in Heerlen kapte er namelijk iedere keer mee en had nog maar 70km bereik.

Kunnen we voor Model S owners geen overzicht maken van alle laadpalen die goed werken met onze wagens, en die onze wagens een beetje vermogen geven? Alleen laadpalen die we zelf hebben uitgetest. Of gewoon reviews posten op oplaadpalen.nl?

Volgende keer gewoon Tesla bellen. Vaak hebben ze wel tips beschikbaar om de meeste euvels te verhelpen.
Of Tapatalk installeren en vragen via het forum hier. De kennis die hier beschikbaar is, is vaak nog uitgebreider dan die van Tesla.
 
Ok bedankt voor de tip! Omdat ik dit niet wist heb ik maandagnacht in de auto geslapen aan een rotlaadpaaltje in Valkenswaard omdat ik niet thuis kon komen... De laadpaal in Heerlen kapte er namelijk iedere keer mee en had nog maar 70km bereik.

Kunnen we voor Model S owners geen overzicht maken van alle laadpalen die goed werken met onze wagens, en die onze wagens een beetje vermogen geven? Alleen laadpalen die we zelf hebben uitgetest. Of gewoon reviews posten op oplaadpalen.nl?
In ieder geval reviews op oplaadpalen.nl. Als alle Tesla rijders dat structureel doen, is deze database binnen no time een stuk verbeterd (voor deze doelgroep).
 
Heb zojuist aan alle laadpalen waar ik tot zover aan heb gehangen een review geschreven.
Helemaal super!

Ik sta nu te laden bij Zuidpark Amsterdam (Spaklerweg 24) en dat is BIZAR!

Taxi-E heeft hij thuisbasis daar, maar het ziet er zo uit:

charging-zuidpark-amsterdam-1.jpg


charging-zuidpark-amsterdam-2.jpg


charging-zuidpark-amsterdam-3.jpg


Wat staat er?
- 4 CHAdeMO snelladers
- 40 3x32A Keba laders

Het laden is gratis en parkeren kost 3 euro per uur. Heb de Metro gepakt naar Amsterdam centraal.

Maar 40 (!!!) 32A punten, dat is bizar.