Page 1 of 81 123451151 ... LastLast
Results 1 to 10 of 805

Thread: Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

Model S R231 EU widodh's Avatar

Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

For the international readers
    The Netherlands is one of the leaders as it comes to installing public charging infrastructure.

Currently there are about 3600 public charging stations installed. 90% of them deliver 11kW (8 hour for a 85kWh Model S) of power (3-phase 16A) on two outlets.

The Dutch government has various incentives for EVs and charging infrastructure.

Charging at these stations can be done using a RFID card which can be acquired at almost all utility companies here. Down here a couple of links where you can get these RFID cards:
    * Essent (Company from German RWE)
    * Nuon (Energy Company)
    * Blue Corner (Belgium)
    * Laadpas.com (Comparison between companies)
    * ZE Rijden.nl

A overview of all charging locations can be found at Oplaadpalen.nl which also has charging stations in Belgium.

Some of these stations are also mentioned on OpenChargeMap.org and ChargeMap.com

The rest of this topic will probably be in Dutch, but feel free to ask questions in English! Should you also a foreigner want to come to NL or BE and want to find out how to charge, ASK!

Note: All charging stations have a Type 2 socket!

FAQ (EN)
    Q: What cables or socket are used on the Charging Stations?
    A: All charging stations have a Type 2 socket and do NOT have fixed cables. So bring your own Type 2 cable!

Q: Can I charge a free charging stations without a RFID card?
    A: No, although these stations are free, they still require a RFID card to allow you access

Q: Can I charge with a German card?
    A: Roaming is being worked on. It might be that RFID cars from RWE work in the Netherlands, but it's not guaranteed.

For the Dutch and Belgian readers
    Nu het steeds drukker wordt in de andere topics is het wel zo verstandig om discussies over publiek opladen hier te houden.

FAQ (NL)
    V: Welke kabels heb ik nodig om publiek te laden?
    A: Alle publieke laadpalen hebben een Type 2 socket. Voor een Model S heb je dan ook een Type 2 laadkabel nodig die te koop is op laadkabelwinkel.nl. De UMC van Tesla gebruik je NIET bij publiek laden.

V: Welke pas heb ik nodig?
    A: Zie het lijstje hier boven. Vragen of toevoegingen? Post ze hier onder!

V: Hoe weet ik of een laadpaal betrouwbaar is?
    A: Kijk altijd eerst op bijv Oplaadpalen.nl of er reviews of foto's zijn van de betreffende laadpaal. Plaats uiteraard ook eigen reviews en foto's om andere te helpen!

Wat hier verder te bespreken:
    * Welke palen werken?
    * Waar vind ik palen?
    * Welke pas heb ik nodig?
    * Welke kabels heb ik nodig?
    BMW M5 E39 - Kawasaki Z750R - 3-phase power - Not a Roadster owner, but the co-owner of my/our company is

85kWh - 19" Cyclone grey - Pearl White - Tech Package - PDC - Sunroof - Twin-Chargers - Light package - Nappa Leather

Junior Member
    Mijn auto net ergens ingeplugd en terug naar kantoor gegaan. Zo te zien vanaf mijn iphone, laadt hij maar 6/16A? Waarom is dit zo? Toen ik hem niet inplugde was de A volgens het scherm 6A.

Moet ik nou beslist terug gaan om dit aan te passen, of kan dit ook op een andere manier?

Laadt met 6A maar 19km/u...

Junior Member
    Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)

EU P 1662 JoeNe's Avatar
    Quote Originally Posted by ResB View Post
    Mijn auto net ergens ingeplugd en terug naar kantoor gegaan. Zo te zien vanaf mijn iphone, laadt hij maar 6/16A? Waarom is dit zo? Toen ik hem niet inplugde was de A volgens het scherm 6A.

Moet ik nou beslist terug gaan om dit aan te passen, of kan dit ook op een andere manier?

Laadt met 6A maar 19km/u...
    Was er geen probleem met EV-boxen die langzaam hun stroom opbouwen en de Model S die niet volgde.
    Voorlopige oplossing was blijven wachten in de auto tot de stroom opgebouwd is en mee naar boven scrollen

Quote Originally Posted by Marketeer View Post
    Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)
    http://chargemap.com/ zou je moeten helpen
    EU Reservation #1662 - VIN 23175 Reservation Made : November 16th 2012- Order confimed : May 28th 2013 - In Production : October 2nd 2013 - Production Complete : October 12th 2013 - Delivered : November 26th 2013

Member pebell's Avatar
    Quote Originally Posted by Marketeer View Post
    Probeer "PlugSurfing" eens. Ik krijg daar ook laadpalen in (bijv) Duitsland en Frankrijk te zien.

Edit:
    Nou ja, erg weinig in Frankrijk, eigenlijk. Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Italie, Engeland, overal behalve Frankrijk.
    S85 | Brown | Tan | Piano Black | Pano | 19" | Tech | PDC | Shelf | Opti-Coat Pro (Ride & Shine)

Ik gebruik al bijna 3 jaar de publieke infra met de Roadster van mijn collega en nu ook al met grote regelmaat met de S publieke infra.

Met mijn "Essent Vaak" pas nog nooit problemen gehad. Laadpunten werken altijd en heb prima kunnen laden. ICE'ing wel gezien, maar áls ik bij de paal kon dan werkte deze ook.

Mijn andere collega (ook met een S) laad ENKEL publiek en heeft in 7 weken ook al weer 5500km op de teller staan.

Ik ga morgen overigens hier laden: Elektrische auto opladen op een P+R - Gemeente Amsterdam

40 (!!!) publieke laadpunten op één plek en vanaf daar met de Metro naar het Damrak waar ik moet zijn voor een 3-daagse conferentie in de Beurs van Berlage.
    BMW M5 E39 - Kawasaki Z750R - 3-phase power - Not a Roadster owner, but the co-owner of my/our company is

85kWh - 19" Cyclone grey - Pearl White - Tech Package - PDC - Sunroof - Twin-Chargers - Light package - Nappa Leather

Senior Member gelden's Avatar
    weet iemand of ik de New motion of Essent (soms) pas kan gebruiken bij een Essent laadpaal in Luxemburg?
    S85 EU3514 VIN22791 End Nov13 - Deep Blue/Tan/Obeche matt, Pano, 19", Dual charger, Tech, Parking, Air suspension, parcel shelf, 20" CQ5 rims, www.e-rally.eu

Junior Member
    Ik heb gister aan de laadpaal gehangen in Heerlen en vandaag in Almere. Laden werkt prima, alleen bij de laadpalen die er zo uit zien (als in de bijgevoegde foto) stopt het laden plots na een aantal minuten... Iemand anders ook last van gehad bij deze palen? Bij andere palen werkt het prima (tot zover).

Name:  Naamloos 2.png
Views: 2647
Size:  597.4 KB

rkc waalwijk jetje's Avatar
    Die paal heb ik voor de deur staan! Dan gaat de ring knipperen! Betekend communicatiefout met de auto!
    Als je het amp 1 onder de Max zet die de auto aangeeft is het probleem verholpen!
    Bij mij is 1 kant 3x25 amp heb hem dus op 3x24 staan!

Quote Originally Posted by jetje View Post
    Die paal heb ik voor de deur staan! Dan gaat de ring knipperen! Betekend communicatiefout met de auto!
    Als je het amp 1 onder de Max zet die de auto aangeeft is het probleem verholpen!
    Bij mij is 1 kant 3x25 amp heb hem dus op 3x24 staan!
    Heb je die al gemeld aan E-Laad? Want zulke problemen moeten uiteraard wel verholpen worden.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)