Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,
Momenteel zijn we aan het overwegen om met de Tesla op vakantie te gaan naar Italie in de zomer 2014. Ondanks de vele online maps met oplaadpunten ben ik nog nergens een site tegengekomen waar je je route kunt plannen van hotel naar hotel met oplaadpunten. Helaas ligt het supercharger netwerk er nog niet. Ik gebruik nu deze tool om te kijken wat er binnen de radius ligt en dan in combinatie met een oplaadpunten kaart. Onze gedachte is om dan in een paar etappes naar de bestemming te rijden en steeds een hotel te nemen en wat van de omgeving te gaan zien tijdens het laden. Helaas overtuigt me dit toch nog niet helemaal. We hebben 3 jonge kinderen (1,3,5) waardoor je niet heel flexibel bent. Het is niet handig om je Tesla aan de andere kant van de stad achter te laten en dan met reisspullen & de kinderen de halve stad door. Of stel dat een laadpunt bezet is. Etc etc.

Zijn er al Tesla rijders die met hetzelfde bezig zijn?
Zo nee, zijn we te ambitieus en is het wellicht verstandiger om nog een jaartje te wachten totdat het supercharger netwerk er ligt?
Zo ja, hoe pakken jullie dit aan?

gr. Dennis
 
Dennis gaat op vakantie en neemt mee ...

Ik heb ook al wat zitten kijken in duitsland en zwitserland. In dld zijn er hotels met een laadvoorziening voor de tesla roadster, maar die passen blijkbaar niet op de S. Weet niet of er iets met een verloopstekker mogelijk is. In zwitserland zie ik op kaarten dat er her en der 11kW laadpunten staan, maar dat is te weinig vermogen om overdag bij te laden. Als je alleen s nachts kunt laden, ben je nog even onderweg naar Italie (met 350 km per dag ...)
 
Hoi Dennis,
Ik ben hetzelfde van plan, dus goed om elkaar op de hoogte te houden. Heb wel wat oudere kids, maar maakt in planning niet zoveel uit. Ik overweeg in elk geval een vouwfiets in de frunk te gooien. Zet ik vrouw en kinderen af bij het hotel en rij zelf met fietsje van en naar laadpunt. Natuurlijk mooier wanneer hotel zelf een laadpunt heeft. Ik heb bij booking.com al eens gevraagd of ze laadpunten willen toevoegen als selectiecriterium, maar (nog) geen antwoord op ontvangen. Ik hou me aanbevolen voor goede tips.
 
Wij gaan 2x per jaar naar de Franse alpen, en ben er dus zeker mee bezig hoe daar te komen met de Tesla. Over 1 a 1,5 jaar moet dat makkelijk kunnen over Parijs met de superchargers.
Tot die tijd is dus mijn uitdaging. Heb nu een route opgezet waarmee het komende februari met 1 overnachting zou kunnen lukken. Dan moeten wel de voor deze winter aangekondigde superchargerroutes in Duitsland en Zwitserland er zijn.
Halverwege de oversteek tussen die 2 SC-routes overnachten we in een stadje (ZW-Duitsland) waar meerdere bruikbare en laadpunten zijn; met hotels dichtbij. In Zwitserland, mocht de SC op een niet gunstig genoege plek komen, al diverse 22kW-punten (van RWE, dus Essent) langs de snelweg gevonden (nog te verifiëren). Mocht ter hoogte van Geneve toch lijken dat we niet met zekerheid voldoende lading hebben om op bestemming te komen, gaan we even daar bij Tesla langs (moet ik nog even aan ze vragen).
Op bestemming zou ik met een lang verlengsnoer kunnen laden. Als back-up heb ik in de buurt een “Camper-camping” met 10A stopcontacten gevonden (verzoek aan de beheerder aldaar staat nog uit).

Die palen in ZW-Duitsland heb ik weten te verifiëren via een local met een Zoe (heeft ze allemaal geprobeerd), alsook via de lokale beheerder van die laadpunten. Van beide ook bevestigd gekregen dat ze vrijwel allemaal s-avonds& s-nachts ongebruikt zijn, en niet ge-iced zijn. Tevens info gekregen hoe het laden te starten bij de diverse palen.
Een paar weken voor vertrek ga ik dat allemaal nogmaals na. Als alle lichten dan op groen staan gaat het pionierswerk in uitvoering, anders pakken we (helaas) de ice.

Pas op met al die laadpalen-sites. Blijkt dat diverse palen (in het buitenland) niet bestaan, functioneren niet, of toch niet geschikt voor de Tesla (voorbeeld: op de site staat: soort Type 2…. Maar, uit lokaal contact blijkt dat te zijn met vaste kabel met een male-connector (voor e-smart), en dat past niet op de S. En zorg dat je vooraf ook zeker weet of en wat voor laadpas je nodig hebt.

Ik gebruik o.a. http://evtripplanner.com/planner/carview_beta/?id=h9y om te kijken of geplande routes haalbaar zijn / hoeveel kWh het ± zou kosten.
Qua laadpalen-sites o.a.
http://chargemap.com/
http://lemnet.org/
http://www.plugfinder.de/
Die laatste op aanraden van de lokale Duitser.
Hotels met laadpunten vinden…..pfff, heb dat even opgegeven.
 
Ik ben plannens om deze winter via de IKEA vestigingen naar Zuid Frankrijk te rijden. Deze zouden allen voorzien zijn van 32 laadpalen. Dien nog wel juist te plannen, maar ik zou zeker tot Reims (329km) moeten geraken, daar bijtanken, en wat shoppen. Daarna doorrijden naar een hotelletje in de buurt van Beaune (+/- 340km ) met een laadvoorziening. Overnachten en doorrijden naar Avignon (379 km - ook Ikea), opnieuw bijladen en dan door naar Ste-Maxime (nog eens 206km). Dat is de theorie, we zullen zien wat de praktijk gaat brengen....
 
Goed idee zo'n fietsje voorin, dan kun je idd echt makkelijk alle kanten op qua laadpunt / hotel. Alleen in de bergen lijkt het me wat minder :)
Van Ikea naar ikea is ook een idee ja.
Duidelijk dat er veel improvisatie talent op dit forum zit :)

Overweeg om zelf een kaart obv Google Maps in elkaar te zetten waarop we met die circles je radius kunt bekijken en dan door TMC user gevalideerde/gereviewde hotels erop. Denk alleen dat dit binnen een jaar niet meer nodig is met groeiende SC netwerk (en natuurlijk de alternatieve Ikea route :))

Ben trouwens wel benieuwd wat er gebeurt op een zwarte zaterdag, hoe effectief is zon supercharger netwerk dan nog? Helemaal als de Model E er is en andere ev's in grote aantallen rondrijden. Vermoed dat er toch iets van soort reserveringssysteem nodig is, of nog veel sneller laden en meer laadpunten.
 
Hoi Dennis!

Ben ik ook van plan: (B) / DE / NL / F / om te beginnen...
Eerste stap is naar Keulen eind november.... tenminste als ik m'n S daartegen heb ....
Ik heb al een laadpunt in het centrum van Keulen.. maar nog geen pas (komt wel in orde)
Ik tracht ook relevante info bondig te plaatsen op facebook:
https://www.facebook.com/groups/73308694679/
=> zie bestanden

Dus ik wil je graag helpen en ook is alle hulp en info is zeer welkom...

Beste groetjes!

Karl

- - - Updated - - -

Hoi Jean!
Ook ik heb me een poosje geleden bezig gehouden met o.a. Tomtom aan te schrijven, (goedkope-) hotelketens e.d.
resultaat en antwoorden waren tot nu toe bedroevend, zelf met een simpele vraag of ik m'n auto gewoon ergens in een gewoon stopcontact zou mogen steken...
Maar ik ben dus ook zoekende en vragende partij...
Hier ook weer: aub graag relevante en belangrijke info kort en duidelijk samenvatten... op m'n FB??????
 
Collega's,

Hate to spoil the fun..., maar wil er wel even op wijzen dat de Roadsite Assistance zoals ze momenteel gekend is (ook niets op papier volgens de mensen die al beleverd werden) tussenkomt tot maximaal 150 km van een service-center.
Voor Belgen en Nederlanders is er rond onze kerktorens geen probleem. Maar ga je naar het Zuiden of het Oosten, dan heb je toch al vlug een kaas met gaten.

Neem eens jullie passerpunt en zet die eens op de 2 service-center die in Frankrijk voorzien zijn (Parijs en Marseille -coming soon-), op het ene in Oostenrijk (Wenen -coming soon-), of Italië (Milaan -coming soon-). Zonder Spanje of Portugal te vergeten waar er gewoon nog niets gepland is.

Opladen in verblijfshotels en inschatten waar Superchargers komen is 1 punt. Hoewel Tesla wellicht hoge bedrijfszekerheid heeft en er weinig technische mankementen te verwachten zijn (sporadisch brandje niet te na gesproken ;-)) blijft een ongeval en daardoor niet rijvaardig voertuig toch tot de mogelijkheden behoren.

Er zijn dan toch grote lappen grondgebied waar je géén ondersteuning zal krijgen. En je zelf je plan moet trekken. Steekproefsgewijs kwam ik op basis van routeplanner op volgende steden waar je misschien wel naartoe of door rijdt en waar er géén Assistance aangeboden wordt:
Luxemburg
Frankrijk:
a. Bordeaux
b. Metz
c. Nantes
d. Le Havre
e. Reims
f. Straatsburg
g. Gebied tussen Arras (152 km van Brussel) en Amiens (143 km van Parijs)
h. Dieppe
i. Calais
j. Duinkerke (156 van Brussel)
Oostenrijk:
a. Innsbruck
b. Linz
c. Graz
Italië: alles dat verder naar het Zuiden of Oosten ligt dan Verona is niet afgedekt
a. Bologna
b. Firenze
c. Rome
d. Venetië
e. Verona (159 km van Milaan)
f. Napels

De service van Tesla maakt m.i. het hebben van een goede pechverhelpingpolis voor reizigers -helaas- niet overbodig.
Neem dit mee in je reisplanning, durf ik suggereren. To boldly go where no one has gone before is leuk voor Star Trekkies en in the movies. Maar of je zelf op ontdekkingstocht gaat en de grenzen wil verleggen ... .
 
Het zou niet moeilijk moeten zijn om alle grote doorgaande wegen noord-zuid en oost-west te tekenen en dan met gezamenlijke kennis van alle Europese forumleden de werkende en enigszins rappe oplaadpunten in een straal van 10km vanaf die wegen te mappen? Daar je meer aan dan gewone lijstjes, want dan moet je weer opzoeken waar ze liggen. Maar goed, ik ben zelf niet zo handig met die mapping tools, wil uiteraard wel een bijdrage leveren. Ik ga eind december via Duinkerken naar Abbeville in Frankrijk.
 
Om een basic site met kaart op te zetten met beheertool waarmee leden laadpunten kunnen toevoegen is op zich niet zo spannend en wil hier best een start mee gaan maken. Welke velden zou een laadpunt moeten hebben volgens jullie? Ik doel dan niet op de data die we vanuit andere site qua structuur kunnen overnemen zoals naw, stroomsterkte, etc. Maar juist dingen als goed hotel op loopafstand. Druk laadpunt waardoor vaak bezet, etc. etc. Verder is het wellicht een idee dat je je geplande route kunt invoeren en delen, op die manier bouwen we meteen ook verschillende leuke rij routes op.

Wat ik me wel afvraag is: stel dat we samen een dergelijke tool neerzetten, zijn we dan niet het wiel opnieuw aan het uitvinden en worden we binnen de kortste keren ingehaald door grote partijen etc waardoor alle energie verloren gaat? Of is juist de focus op Tesla geschikte laadpunten en bijbehorende smaak/kwaliteitsniveau van de TMC leden voldoende om iets onderscheidends neer te zetten waar we gedurende langere tijd iets aanhebben?