Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Laadkabel hier? - Laadkabel daar?

Wat die kabels betreft: dan maar effe concreet....
het zijn mensen van electric fuel Electric Fuel - Oplaadstations voor elektrische voertuigen
die beweren dat de laadkabels van
Laadkabel Type 2 3x32A LaadKabelWinkel
van mindere kwaliteit zijn...

Minder dan.... welke? Indien de kabels veilig zijn, opgewassen zijn tegen het vermogen / niet oververhit raken en weinig verlies opleveren dan..... zijn betere kabels overbodig / "over-engineered"; 1 van de verspillingen in de industrie. Kabels die zwaarder dan nodig zijn uitgevoerd: meer materiaal (milieu), zwaarder (hoger verbruik) en slechter voor je rug? :tongue: Ik zou die in combinatie met een hogere prijs niet eens aan durven bieden.... :wink:.
 
Wat betreft de laadkabels: je zou kunnen beargumenteren dat de Duitse kabels zoals Lapp of Mennekes van hogere kwaliteit zijn dan de Chinese varianten, maar betekent dat ook dat deze laatstgenoemde van slechte kwaliteit zouden zijn? Mijns inziens niet. De Duitse kabels hebben meestal stekkers die gegoten zijn, wat als resultaat heeft dat deze kabels in theorie beter waterbestendig zijn dan de geschroefde Chinese stekkers. In de praktijk maakt dat nauwelijks uit, in aangesloten toestand zijn beide varianten voldoende waterdicht en veilig te gebruiken in alle weersomstandigheden. Een kabel die niet in gebruik is kun je het beste droog opbergen of in een speciale houder plaatsen (zodat de aangesloten toestand gesimuleerd wordt zoals bij een Keba met vaste kabel bijvoorbeeld).

Jammer dat een partij als Electric Fuel een specifieke aanbieder probeert zwart te maken. Waarschijnlijk hebben zij nog nooit een kabel van mij in handen gehad en proberen zij op de Amerikaanse methode (=het negatief uitlaten over concurrenten) hun eigen producten aan te prijzen. Of dat de juiste methode is betwijfel ik. Laat liever de klant de keus en informeer over de mogelijkheden, kosten en verschillende kwaliteits klasses.

Niet iedereen wil zomaar even €600 aan een Mennekes laadkabel uitgeven, voor de meeste personen is een Chinese laadkabel van rond de €300-€400 een prima keuze.

Van afgebroken pinnen heb ik overigens nog nooit gehoord, lijkt mij een typisch gevalletje bangmakerij, of beter nog: "wij van wc eend adviseren wc eend" ;)
En of een goedkopere kabel bij openbare punten minder goed zou werken dat is een vreemd argument, er zit immers geen logica in zo'n kabel, het is een elektrische verbinding van punt a naar punt b meer niet. Ook hier vraag ik mij af of zij dit verkondigen om hun eigen handel te promoten of dat zij dit daadwerkelijk in de praktijk getest hebben. Ik denk het eerste...

PS: Voor de geïnteresseerden, ik heb ook Duitse Lapp kabels in bestelling staan (verkoopprijs ongeveer €100 boven de standaard kabels) maar die jongens hebben een fikse back order tot half november, dus dat zal voor veel mensen te laat komen.
 
Last edited:
Jammer dat een partij als Electric Fuel een specifieke aanbieder probeert zwart te maken. Waarschijnlijk hebben zij nog nooit een kabel van mij in handen gehad en proberen zij op de Amerikaanse methode (=het negatief uitlaten over concurrenten) hun eigen producten aan te prijzen. Of dat de juiste methode is betwijfel ik.


dit is precies wat ik bedoel met 'zwaktebod'.
ik ken LuckyLuke niet (moet nog wel eens langsgaan...), en ElecticFuel al evenmin.

Maar als het argument van de aanbieder is "het spul van mijn concurrent is minderwaardig", dan zegt dat zoveel meer over die aanbieder dan over zijn concurrent.

als ik een (potentiële) leverancier over de vloer krijg die zo begint, dan toon ik hem snel 'het gat van de timmerman'. Afvoeren, maw.




edit : voor de Noorderlingen : http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/timmerman,+het+gat+van+de+~
 
Last edited:
Die mannen van Electric Fuel rijden zelf al heel lang met o.a. een Tesla Roadster en verkopen en plaatsen zelf laadpunten. Ze spreken dus met ervaring, een ervaring die dus langer is dan de prille S rijders... De goedkopere kabel zou vooral problemen geven op openbare laadpunten....
Nu ja, schiet aub niet op mij... Ik probeer enkel één en ander samen te vatten... en duidelijkheid te krijgen in het Tesla en elektrische laadpunten bos...

Ik gebruik hem dagelijks met een openbare paal, ok pas twee weken, maar iig zonder problemen.
 
Beste mensen, sorry dat ik misschien "doordram"... maar ik heb graag duidelijkheid.... dus nog eens over die laadkabels...

Volgens wat ik lees (tenzij ik me vergis) zijn de kabels van Homepagina LaadKabelWinkel
dus gevezen (geschroefd) …. Als ing. elektriciteit weet ik dat vijzen op geweven (meeraderige) kabels op de duur kunnen los komen… B.v. in automaten kasten mogen geen geweven kabels gebruikt worden tenzij men er een kabelschoen op perst…. (of vertint)... Tenzij ik me vergis: ik denk niet dat er op de kabels van laadkabelwinkel kabelschoentjes zijn geperst… dus rechtstreeks geweven kabel in connector vast gevezen…

Voor wat ik kan lezen zijn de duitse kabels dus niet gevezen… met logische conclusie: naar de toekomst toe meer bedrijf zeker met minder kans op loskomen met gevolg van vonken en oververhittingen.. en .. brand….

- - - Updated - - -

Beste mensen, sorrryyyy
Ik wil tot op het bot gaan en duidelijkheid hebben (+ in "Bestanden") voldoende keuze mogelijkheid samenvatten... op o.a. facebook
Ter info: ik heb net een mail naar de volgende duitse leverancier gestuurd...
http://www.wallb-e.com/shop/?gclid=CJHbuaP6_rkCFdHMtAodQQUAxw

nu z'n antwoord afwachten...
 
Het is goed dat dit wordt uitgezocht, ook hier kunnen we alleen maar van leren.

Ik trek enkel de analogie met de standaard 3-fase rode stekkers, daarin is alles ook gewoon geschroefd zonder krimpkausen. Ook die van Mennekes!

Waarom die bij een EV anders zou moeten weet ik niet? Het is vooral van belang dat je aders op dikte zijn zodat de warmte ontwikkeling beperkt wordt.

32A zou in principe over 4mm2 kunnen, maar met die 6mm2 heb je wat extra veiligheid.

Ik laad nu al een week op 3x30A met mijn kabel van laadkabelwinkel.nl en dat gaat perfect, maar de tijd moet het uiteraard uitwijzen.
 
Tja ik heb besloten twee kabels zelf op te bouwen.
4 stuks 32 Amp Dostar stekkers M/V uit china laten komen (verzendkosten zijn dan te overzien)
losse rubbere kabel 2,5 en 6 mm2 van resp. 10 en 8 meter via via voor heel weinig :)
idd speciale conectoren en een kabeltang gekocht zodat de kopere kabels gefixeerd in de aansluitingen komen.
een mooie geweven kabel hoes via Conrad (speciaal slijtvast en bestendig)
hierin lopen dan ook twee aders voor de communicatie tussen voertuig en laadpaal.
De kosten (300 euro) zijn dan zeker niet veel lager maar dan heb ik er wel twee van mijn gewenste lengte en vermogen.
 
Beste mensen, sorry dat ik misschien "doordram"... maar ik heb graag duidelijkheid.... dus nog eens over die laadkabels...

Volgens wat ik lees (tenzij ik me vergis) zijn de kabels van Homepagina LaadKabelWinkel
dus gevezen (geschroefd) …. Als ing. elektriciteit weet ik dat vijzen op geweven (meeraderige) kabels op de duur kunnen los komen… B.v. in automaten kasten mogen geen geweven kabels gebruikt worden tenzij men er een kabelschoen op perst…. (of vertint)... Tenzij ik me vergis: ik denk niet dat er op de kabels van laadkabelwinkel kabelschoentjes zijn geperst… dus rechtstreeks geweven kabel in connector vast gevezen…
Karl,
Wat bedoel je met geweven kabels?
Bedoel je dit:
kabel.jpg

Ik kan de foto's van Loek niet meer vinden waarin hij de open geschroefde stekker toonde, maar kan me niet herinneren dat er geweefde/geweven kabels in zaten.
 
aangezien ik al een jaar met een ampera rijdt (in afwachting van de levering van mijn MS :smile:), kan ik al wat ervaring meegeven.

Het laadkabeltje ziet af...

+ bij mij staat de wagen buiten in weer en wind
+ sommige gezinsleden (ik noem geen namen) struikelen soms over de kabel en geven er daardoor een snok aan
+ soms valt de stekker ook wel eens op de grond (mea culpa)

Ik heb dus een (duurdere) 32A Mennekes kabel gekocht aan 610 eur, omwille van de kwalitatieve afwerking.
Ik vond niet dat ik moest besparen op een onderdeel dat de essentiële werking van de wagen kan beïnvloeden.
Maar da's mijn mening.

Nu nog de wagen... :smile:
 
... voor de meeste personen is een Chinese laadkabel van rond de €300-€400 een prima keuze.

Kan iemand mij eens voorrekenen waarom die touwtjes zo godsgruwelijk duur moeten zijn? 4mm 5-aders = €4/meter, en daar moeten dan nog twee stekkers bij. Nu begrijp ik heel goed dat 3x30A meer van de stekker vraagt dan 1x10A maar in bulk lijkt mij dat een kabel toch echt voor ver onder de €100 moet kunnen worden gemaakt.

Een SPX oplader voor m'n Volt kost nieuw €400 terwijl dat feitelijk niet meer dan een luxe stopcontact met een stukje kabel is.

Is het uiteindelijk een volume-verhaal dat de kosten zo opdrijft of is er iets mis met mijn respect voor 3x30A?

En zo'n super-charger stekker waar 120kW doorheen gaat? 5x zo duur als een 22kW stekker?!? Lijkt me niet.
 
@karlvhilst: een foto zegt meer dan duizend woorden. Om enige twijfel over de bevestiging van de aders aan de pennen weg te nemen:
knijp.jpg

Hier heb ik de krimpkous open gesneden om de knijp verbinding tussen ader en pen te laten zien.

@raymond:
Wat betreft de prijzen van de laadkabels heb je op zich een punt, een 5x6mm2 kabel (met TUV keurmerk) met de juiste signaaldraad (0.5mm2) en weerbestendige buitenmantel kost net iets meer dan een tientje per meter inkoop.
Maar het duurste zijn de stekkers die zijn bij elkaar meer dan €100 (inkoop). En dan moet je het ook nog gemonteerd krijgen (met juiste weerstand codering, knijpverbinding en krimpkous). Transport van China naar Nederland via de lucht is ook niet goedkoop (per boot is nu even geen optie gezien de recente toename in de vraag) en dan nog een douane/invoerheffing van 3.7% op kabels, een verkoper die wat winstmarge wil en de Nederlandse staat die 21% BTW er op zet zit je al snel op de €300-€400.
 
Maar het duurste zijn de stekkers die zijn bij elkaar meer dan €100 (inkoop).

Daar was ik al bang voor. Maar is dat een redelijke prijs of vragen de Chinezen dat omdat ze het kunnen krijgen? Of krijgt Mr. Mennekes daar ook van betaald? Stekkers zijn nu ook weer niet reuze complex zodat de verkoopprijs uiteindelijk bepaald wordt door de grondstofprijs: een beetje koper en plastic.

Tata maakt een hele auto voor €1800 (niet dat dat de kwaliteit is waar ik op mik, maar slechts te vergelijking). Moeten twee stekkers dan €100+ (inkoop) kosten? Ik zou bijna een stekkerfabriek beginnen!
 
Last edited:
Net antwoord van Electric fuel gekregen...
laadkabel: onvoorstelbaar duur (en dan nog maar 4m)... laadtoestel blijkbaar OK.... of ook te duur????

Effe delen...

De laadkabel die wij aanbieden is :

Details à prijs 610€/excl Btw

Een Thuislader 3F32A kost bij ons 1595€/ excl. Btw
een Thuislader 3F32A met vaste spiraal kost bij ons 1695€ / excl Btw. Dit wil dus zeggen dat u voor een meerprijs van 100 euro thuis 100km/uur kunt laden. U hoeft dan niet onmiddellijk de meerkost te dragen van de laadkabel voor publieke doeleiden. Sommige mensen zullen in het begin enkel thuis laden en dan is onze box met vaste spiraal de juiste oplossing.
De kabel heeft een standaard lengte van 4 meter en is optioneel te verkrijgen in een 8 meter uitvoering. Het wandmodel wordt geleverd met een vaste laadkabel met Type 1 of Type 2 stekker. EV-Box levert kabels ook separaat.
 
@karlvhilst
Denk dat je even zelf moet oriënteren wat je wil hebben. En Conrad zit boven aan de markt prijs, als je bij Bosch gaat shoppen of bij je lokale garage vraagt naar de prijs van de KeBa kom je een heel stuk lager uit is mijn ervaring.
Bij de KeBa even op letten dat de basic geen smart charging kan maar wel het uitgebreide model gaat dit binnen kort ondersteunen.

Wxll
Lijkt me prijzig. De meeste forumleden hebben een Keba P20 denk ik: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...ype-2-32-A-Uitvoering-Type-2-bus-22-kW-32-A-Z , dus 825 euro ex de BTW, voor de variant zonder kabel. Die met kabel staat hier niet, maar is niet zo gek veel duurder, 945 ex de BTW voor een 16A.

Kabel kost 272 euro ex: Laadkabel Type 2 3x32A LaadKabelWinkel.