Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

3G / data snelheid

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag 2x speedtest uitgevoerd via speedtest.nl op de browser van de auto.

Test 1: down en uploadsnelheid via 3g van de auto
Test 2: down en uploadsnelheid via 3g van mobiele telefoon die als hotspot functioneert en auto gebruik maakt van deze hotspot

Voor zover ik kan nagaan werkt 3g tesla in Nederland via vodafone.
Mobiele telefoon maakte op moment van de test eveneens gebruik vodafone.
Locatie nabij meerkerk NL.

De resultaten:
Test 1: download snelheid 24,2 kbyte/sec, upload snelheid 13,4 kbyte/sec (3g auto)
Test 2: download snelheid 232,2 kbyte/sec, upload snelheid 64,4 kbyte/sec (hotspot)

Met andere woorden, de snelheid van internet wordt met factor 10 geknepen!!
foto 1.JPG
 
Vandaag 2x speedtest uitgevoerd via speedtest.nl op de browser van de auto.

Test 1: down en uploadsnelheid via 3g van de auto
Test 2: down en uploadsnelheid via 3g van mobiele telefoon die als hotspot functioneert en auto gebruik maakt van deze hotspot

Voor zover ik kan nagaan werkt 3g tesla in Nederland via vodafone.
Mobiele telefoon maakte op moment van de test eveneens gebruik vodafone.
Locatie nabij meerkerk NL.

De resultaten:
Test 1: download snelheid 24,2 kbyte/sec, upload snelheid 13,4 kbyte/sec (3g auto)
Test 2: download snelheid 232,2 kbyte/sec, upload snelheid 64,4 kbyte/sec (hotspot)

Met andere woorden, de snelheid van internet wordt met factor 10 geknepen!!

Dankjewel - goed om dit te kwantificeren en objectiveren. Lijkt me verstandig dat iedereen ( voor zover het als een probleem wordt ervaren) dit bij Tesla als issue aangeeft. Als ze dit aanbieden moet het wel gewoon werken. In de praktijk kom het erg klungelig over.. zeker als je denkt dat we tegenwoordig ook gewoon 4G hebben.. Zou graag dan zelf ook de keus hebben - dit niveau "gratis" van Tesla of gewoon zelf kiezen voor de verbinding. Een gegeven paard etc.. maar voor de kwaliteit die ik nu heb wil ik niet gaan betalen.
 
Vandaag 2x speedtest uitgevoerd via speedtest.nl op de browser van de auto.

Test 1: down en uploadsnelheid via 3g van de auto
Test 2: down en uploadsnelheid via 3g van mobiele telefoon die als hotspot functioneert en auto gebruik maakt van deze hotspot

Voor zover ik kan nagaan werkt 3g tesla in Nederland via vodafone.
Mobiele telefoon maakte op moment van de test eveneens gebruik vodafone.
Locatie nabij meerkerk NL.

De resultaten:
Test 1: download snelheid 24,2 kbyte/sec, upload snelheid 13,4 kbyte/sec (3g auto)
Test 2: download snelheid 232,2 kbyte/sec, upload snelheid 64,4 kbyte/sec (hotspot)

Met andere woorden, de snelheid van internet wordt met factor 10 geknepen!!
View attachment 32170

Heb vandaag ook vergeleken met zowel mijn iPhone en een mobiele WIFI hotspot - beide ook Vodafone - en op sommige momenten dat de 3G van de auto nagenoeg stil lag, lagen die andere 2 ook helemaal stil. Dit was omgeving Amsterdam in de avondspits.

Soms maakte het wisselen van de WIFI verbinding - of zelfs teruggaan naar 3G - al zo'n verschil dat het plotseling opschoot. Lijkt ook of de browser en de kaarten-cache soms gewoon 'hangen'.

Ik kan er nog niet veel uit concluderen - ook niet dat er geknepen wordt bij Tesla (helaas)
 
Zelfde ervaring. Woon zelf in midden in Rotterdam. Daar heb ik er last van maar het is niet locatiegebonden. Gebeurd ook elders. Er is geen peil op te trekken wanneer 3g het wel of niet doet. En als je maximaal aantal strepen ontvangst hebt en 3g niet in de display staat heb je helemaal geen data tot je beschikking.

Moet wel zeggen dat er na de software update wel aanzienlijke verbetering is maar het is nog verre van optimaal.
 
Hopelijk stappen zoveel mensen over op 4G dat er op 3G weer wat capaciteit vrijkomt.

Bij mij doet de 3G het over het algemeen vrij goed (internetradio en google maps). Heel soms een minuutje of zo geen of onvoldoende verbinding, maar daarna weer een uur lang wel. Het is nog gratis, dus ik kan niet echt klagen, al kan ik me voorstellen bij anderen dat het knullig is als de mensen aan wie je de auto showt grijze blokjes te zien krijgen. Als we hier straks voor moeten gaan betalen, dan mogen we wel een probleemloze verbinding verwachten.
 
Ik had zelfde slechte ervaringen met de standaard 3G...

IMG_1958.jpg


Was het helemaal zat. Niet werkbaar.

en laat je trots je auto zien en geef je adres in - in Nav of laat surfen naar een pagina zien - en zit je tijden te wachten… kan echt niet, afgang...

Toch maar voor nu ff en kleine investering gedaan...

IMG_1960.jpg


Daar kunnen we tenminste wat mee. Ga niet zitten wachten tot Tesla zo ver is, dit kan ik zelf redelijk oplossen.

Dan maar paar honderd euro per jaar voor een 4G pakketjes bij KPN, die heeft tenminste een redelijke dekking en speed...


IMG_1961.jpg



Eens kijken hoe dat in de praktijk bevalt :)


Weet iemand of de USB in de armsteun power blijft houden als de auto gesloten is?
 
3G is ook bij mij een drama.. Geen nav, geen internet, alles via thethering.
Tot mijn verbazing ontdekte ik bij toeval dat de zender Hot 96.9 Boston het vrijwel altijd doet!
Kan dit aan de bitrate liggen? Die moet dan wel extreem laag zijn. Wellicht is er een andere verklaring?
De volgende vraag is hoe je dan meer zenders met een lage bitrate kunt vinden... Tunein geeft hiervan geen overzicht.
 
Ik had zelfde slechte ervaringen met de standaard 3G...

View attachment 32796

Was het helemaal zat. Niet werkbaar.

en laat je trots je auto zien en geef je adres in - in Nav of laat surfen naar een pagina zien - en zit je tijden te wachten… kan echt niet, afgang...

Toch maar voor nu ff en kleine investering gedaan...

View attachment 32797

Daar kunnen we tenminste wat mee. Ga niet zitten wachten tot Tesla zo ver is, dit kan ik zelf redelijk oplossen.

Dan maar paar honderd euro per jaar voor een 4G pakketjes bij KPN, die heeft tenminste een redelijke dekking en speed...


View attachment 32798


Eens kijken hoe dat in de praktijk bevalt :)


Weet iemand of de USB in de armsteun power blijft houden als de auto gesloten is?
Ik kan straks ook bij mijn Vodafone abonnement voor 4 euro per maand een extra simkaartje nemen, deze maakt dan gebruik van m'n telefoon/tablet bundel van 10 Gb. Maar het liefst zou ik dan het simkaartje in de auto ze
f vervangen (wel hele dashboard losmaken las ik hier ergens anders).

Echter, vraag ik me dan af, kan Tesla dan nog wel inloggen op mijn auto?

Anders inderdaad maar een mifi dongle, maar hoe minder losse kastjes hoe beter?!
 
3G is bij mij, na een week goede ervaringen, ook weer knudde. Veel haperingen. Soms lijkt het los te staan van de 3G-verbinding. Dan kapt mijn internetradio ermee op het moment dat ik het controls-scherm open (voor bijvoorbeeld de lichten of regenerative braking) en gaat hij weer aan zodra ik dat controls-scherm weer sluit (en ik kan dat dan gewoon een paar keer herhalen). Dat lijkt te duiden op iets meer of iets anders dan een slechte 3G-verbinding of -capaciteit.

Tesla, los het op!
 
Wat ik me daarom in dit kader afvraag: 'Is de Model S niet één grote stoorzender op wielen?'
Met een gewone FM radio in je auto merk je al de storende invloed van een (niet perfect ontstoorde) brommer met een 50 cc motortje met een enkele bougie en een miniscule dynamo. Hoe moet dat dan bij DAB+, 3G en 4G zijn met enorme ampèrages door gigantische spoelen in de elektromotoren van het voertuig zelf?
3G is bij mij, na een week goede ervaringen, ook weer knudde. Veel haperingen. Soms lijkt het los te staan van de 3G-verbinding. Dan kapt mijn internetradio ermee op het moment dat ik het controls-scherm open (voor bijvoorbeeld de lichten of regenerative braking) en gaat hij weer aan zodra ik dat controls-scherm weer sluit (en ik kan dat dan gewoon een paar keer herhalen). Dat lijkt te duiden op iets meer of iets anders dan een slechte 3G-verbinding of -capaciteit.

Tesla, los het op!