Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Gezien er zo te zien aardig wat kennis hierover aanwezig is op dit forum en er vast (iig vanuit mij) behoefte is aan uitwisseling leek het mij goed dit in een los forum te doen.

Zelf zit ik eraan te denken in combinatie Zonnepanelen te plaatsen, zowel warmwater als elektra, een warmtepomp en ventilatie met WTW.
Verder zou ik graag een woning scan laten uitvoeren mbt isolatie, ventilatie ed.

Waar te beginnen, heeft iemand tips?
Bedrijven die men vanuit goede ervaring kan adviseren voor bijvoorbeeld de woning scan en duurzaam energie advies?

Verder lijkt onze gemeente problemen te hebben met een gesloten water warmte pomp (https://www.provincie-utrecht.nl/lo...5/966/provinciale_milieuverordening/#backlink) Artikel 16, zijn anderen hier tegenaan gelopen (Wim?).
 
Om je te oriënteren en ter inspiratie is een ieder na afspraak welkom voor een rondleiding in de Nulwoning (energie producerende ecologische woning). Daarna kunnen we spreken over de nieuwbouwplannen, renovatie, verbouwing plannen. Rondleidingen op de zaterdag, zondag en maandagen.
 
Voor de Belgen kan ik alvast dit advies geven: als je overweegt te bouwen of te verbouwen, overweeg dan zeker om naast je architect ook een aparte EPB-verslaggever in te huren. Samen met hem kun je dan veel makkelijker beslissingen nemen over de consequenties van de ene of andere beslissing naar alternatieve technieken toe.

Ik spreek niet als ervaringsdeskundige, maar als professioneel betrokkene uit de HVAC-sector (heating.be)
 
Zeer interessante discussie.
Ik loop al een tijdje met het idee rond om 'energieneutraal' te worden. Maar de distributienetbeheerder zit niet zo mee. Ik heb onlangs iemand laten langskomen om een offerte te laten maken voor zonnepanelen, om mijn hele verbruik (thuis + Model S) te laten dekken. Dit zou ongeveer op 16.000 kWh per jaar komen. En die man vertelde me dat ik voor zo'n opbrengst (> 10.000 kWh) een industriële elektriciteitsaansluiting nodig had, wat ettelijke duizenden euro's zou kosten.

Daarom staat het plan voorlopig in de koelkast en moet ik mij eens verder informeren. Het blijft een sales-dude natuurlijk, dus misschien toch maar ff zijn informatie checken. Iemand van jullie hier ervaring mee
 
Voor 16.000kWh per jaar heb je tussen de 16.000 en 19.000 kWp aan PV vermogen nodig afhankelijk van welke kwaliteit panelen.
In de Nederlandse situatie zou je dit terug kunnen voeden op een 3 x 25A netaansluiting mits je dan zorgt dat er niet meer teruggevoerd wordt maar de zoninstraling is zelden 1000W/m2.
Een andere optie is de hoeveelheid te beperken met b.v. een powerrouter om de hoeveelheid die je in het net stopt en er uit haalt (slim) te beperken.
Heb zelf nu 12.025Wp goed voor 10.000kWh en wil naar 18.000Wp (15.000/18.000kWh).

Maar een andere vraag kan je hiermee dan ook alle warmte (verwarming/water) verzorgen?
 
Met mijn 3x25A aansluiting kan mijn PV-installatie makkelijk 10MWh/jaar invoeden. Bedenk dat een deel van de zonnestroom lokaal gebruikt wordt.
Mijn PV-installatie is nu nog 8kWp groot en levert ongeveer 7MWh/jaar, dat is voor ons voldoende om geheel energieneutraal te zijn (we hebben geen gasaansluiting).
Zodra de MS er is ga ik deze installatie uitbreiden tot 11kWp en rijd ik z'n 15-20.000 km op zonnestroom.
Ik denk dat je met 3x25A netaansluiting een 16kWp PV-installatie kunt hebben die dan ongeveer 15MWh/jaar oplevert.

Kijk maar eens voor wat metingen op http://www.myecohouse.net
 
Voor 16.000kWh per jaar heb je tussen de 16.000 en 19.000 kWp aan PV vermogen nodig afhankelijk van welke kwaliteit panelen.
In de Nederlandse situatie zou je dit terug kunnen voeden op een 3 x 25A netaansluiting mits je dan zorgt dat er niet meer teruggevoerd wordt maar de zoninstraling is zelden 1000W/m2.
Een andere optie is de hoeveelheid te beperken met b.v. een powerrouter om de hoeveelheid die je in het net stopt en er uit haalt (slim) te beperken.
Heb zelf nu 12.025Wp goed voor 10.000kWh en wil naar 18.000Wp (15.000/18.000kWh).

Maar een andere vraag kan je hiermee dan ook alle warmte (verwarming/water) verzorgen?

Ik heb mijn verbruik berekend op basis van actuele cijfers voor het jaar 2011. Verwarming/water lopen via een warmtepomp. Privé verbruikte ik 8.612 kWh waarvan 4.634 kWh in de daluren en 3.759 in de piekuren. Voor de Model S ( 35.000 km/jaar aan 220 Wh/km ) komt er dan 7.700 kWh/jaar bij. Die powerrouter sla ik mijn links op om eens van nader te bekijken. Ik wil mijn plan zeker nog niet laten varen.
 
Hier ook zonnepanelen + zonneboiler.
Hebben wel nog probleem met onze capaciteit. Ik heb samen met 7 andere gezinnen een oude school opgekocht in Gent en verbouwd. Daar was 1 hoofdaansluiting en dat hebben we zo behouden (onder meer wegens 1 x kosten voor vast recht, ..) en het individuele gezinsverbruik wordt via tussentellers bijgehouden en afgerekend.
Nu hebben wij onze daken willen volleggen met zonnepanelen, maar omdat de regelgeving uitgaat van maximaal 10.000 wp per aansluiting zitten wij met 8 milieubewuste gezinnen al vlug op het maximum dat voor 1 gewoon gezin berekend is.
En buiten de hokjes denken gaat zo moeilijk(gaat niet) voor netbeheerders.
 
Gezien er zo te zien aardig wat kennis hierover aanwezig is op dit forum en er vast (iig vanuit mij) behoefte is aan uitwisseling leek het mij goed dit in een los forum te doen.

Zelf zit ik eraan te denken in combinatie Zonnepanelen te plaatsen, zowel warmwater als elektra, een warmtepomp en ventilatie met WTW.
Verder zou ik graag een woning scan laten uitvoeren mbt isolatie, ventilatie ed.

Waar te beginnen, heeft iemand tips?
Bedrijven die men vanuit goede ervaring kan adviseren voor bijvoorbeeld de woning scan en duurzaam energie advies?

Verder lijkt onze gemeente problemen te hebben met een gesloten water warmte pomp (https://www.provincie-utrecht.nl/lo...5/966/provinciale_milieuverordening/#backlink) Artikel 16, zijn anderen hier tegenaan gelopen (Wim?).

Ik heb alleen - goede - ervaring met een warmtepomp. Dit is een gesloten systeem van Stiebel Eltron. Wij wonen niet in een drinkwaterbeschermingsgebied en dan is boren t.b.v. een gesloten systeem vergunningvrij. Voor degenen die de posting over de bouw van ons huis met warmtepomp en WTW hebben gemist vinden deze hier.
In 2006 waren er nog weinig particulieren die een warmtepompinstallatie overwogen. Deskundig advies was toen niet royaal voorhanden. Met gezond boerenverstand hebben wij onze 1300 m3 grote stolp heel goed geïsoleerd. Een installateur, Ruiter en de Lange uit Wervershoof, die toen nog alleen bedrijfsinstallaties had aangelegd, wilde ons graag van dienst zijn.
Een groot voordeel van een warmtepomp is het hoge rendement. Stop er 1 kW in er je krijgt er 4,13 Kw voor terug. Jaarverbruik voor verwarming, koeling, wassen, douche en bad is gemiddeld 6700 kWh.
Per saldo halen wij bijna de waarden voor een 'Passief huis'.
Samen met het andere huisverbruik kom je boven 10.000 kW uit. De energiebelasting gaat dan 9 ct omlaag en rijdt de Model S straks voor 11,6 cent per kW.
 
Zonne-energie is m'n hobby. Windenergie m'n werk. Heb thuis PV panelen en een zonneboiler. Daarover is hier volgens mij best veel kennis aan boord.

Van windenergie heb ik nog veel meer verstand. Dus als er vragen zijn over nut-/noodzaak, techniek, milieu-effecten (positieve en negatieve), planologie, oordelen en vooroordelen, volksopstanden, politiek gedoe, business cases, subsidies, juridische procedures etc., weet ik er vast wat op :)
 
Hoe zijn de ontwikkelingen mbt wind energie thuis?


Ik heb de berekening met de windchallange gemaakt... dit is voor mij helaas niet interessant omdat in brabant te weinig wind voorhanden is.

Wat wel erg interessant is , is de combinatie van een houtkachel icm centrale verwarming / vloerverwarming.

Thuis stook ik alleen maar kachel. Ik of mijn vrouw zagen houtpallets kort om ze vervolgens te verbranden in de kachel.

De vloerverwarming in de badkamer en wc heb ik op de kachel aangesloten middels een olie- koeler van een bmw. dit werkt super.
(deze paste net tussen de spekplaten en de behuizing, uiteraard een expansievat, pompje van 17 watt en beveiliging erop gemaakt.)

Dit systeem werkt alleen als er overdag iemand thuis is. Mijn kosten van het gas zijn van 265 euro naar 37 euro gegaan. In de zomer maak ik voor het warm water gebruik van een solar-systeem met boiler van 300 Liter water.

Verder is ons huis voorzien van bewegingmelders en led lampen. Kosten elektra 50 euro / maand.

leuke hobby !!
 
Kleine urban wind turbines: niet doen! Onbetrouwbaar, geen wind zo laag bij de grond, onvoorspelbaar windaanbod, dure kWh's. Beter zonnepanelen nemen. Of je moet het heel erg leuk vinden natuurlijk.

Die grote jongens hebben dat overigens allemaal niet. Voorspelbare goedkope kWh's.
En iets er tussen in?
Ik sprak laatst met een buurman, we dachten eraan om de gemeente Rotterdam te vragen of we onder een hoogspanningsmast in de buurt met een aantal buren een windmolen/windmolenparkje zouden kunnen exploiteren.
Maar daar is waarschijnlijk ook te weinig ruimte in de hoogte?
 
En iets er tussen in?
Ik sprak laatst met een buurman, we dachten eraan om de gemeente Rotterdam te vragen of we onder een hoogspanningsmast in de buurt met een aantal buren een windmolen/windmolenparkje zouden kunnen exploiteren.
Maar daar is waarschijnlijk ook te weinig ruimte in de hoogte?

Onder een hoogspanningsmast kun je inderdaad niet zo hoog. Op grotere hoogten waait het veel harder, daar valt de energie dus te oogsten. En ook als je vergelijkbare windcondities hebt maken grote molens goedkopere stroom dan kleine. De rijksoverheid wil vooral zo goedkoop mogelijke duurzame energie. Het beleid ziet er dan ook op dat je voor de goedkope vormen eerder ondersteuning krijgt dan voor duurdere. Ik geef je weinig kans op een positieve businesscase. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je het niet moet doen :) Misschien kun je nog wat met het nabijheidstarief uit het SER akkoord. In een coöperatief model kunnen de deelnemers 7,5 ct/kWh korting krijgen op de energiebelasting voor de kWh's die de leden van de coöperatie zelf maken met die windmolens en via het net aan zichzelf leveren. Dan heb je in feite 7,5 ct subsidie/kWh, veel meer dan er normaalgesproken geldt voor wind. Plan moet nog worden uitgewerkt.


Hier een plaatje van mijn jongste project. Toevallig ook in Rotterdam. Het produceert met 4 molens jaarlijks 36 miljoen kWh. Daar kun je best veel MS-en op laten lopen :)

image.jpg
 
Hier een plaatje van mijn jongste project. Toevallig ook in Rotterdam. Het produceert met 4 molens jaarlijks 36 miljoen kWh. Daar kun je best veel MS-en op laten lopen :)

View attachment 30506
En jij hebt deze foto vanuit molen 4 genomen? Ik krijg al hoogtevrees als ik het zie....

ik heb ook net via Opdezon een offerte gevraagd. Wij hebben eind dit jaar 2 EV's (Model S en de Bmw i3) en de garage staat ook nog eens op een ander kavel, dus daar een nieuwe aansluiting gevraagd. Het lijkt me gaaf om zoveel mogelijk op de zon te kunnen rijden, maar de rest dan ook 100% groen. En niet eens omdat ik zo groen ben, maar gewoon omdat ik het gaaf vind dat het kan! Van 100% milieuvervuilend naar 100% groen en van 2 euro de liter, naar 0 euro de kilometer.
 
En jij hebt deze foto vanuit molen 4 genomen? Ik krijg al hoogtevrees als ik het zie....

ik heb ook net via Opdezon een offerte gevraagd. Wij hebben eind dit jaar 2 EV's (Model S en de Bmw i3) en de garage staat ook nog eens op een ander kavel, dus daar een nieuwe aansluiting gevraagd. Het lijkt me gaaf om zoveel mogelijk op de zon te kunnen rijden, maar de rest dan ook 100% groen. En niet eens omdat ik zo groen ben, maar gewoon omdat ik het gaaf vind dat het kan! Van 100% milieuvervuilend naar 100% groen en van 2 euro de liter, naar 0 euro de kilometer.

Heb je voldoende dak? Ik kon er 20 kwijt, maar dat levert onvoldoende voor de beide auto's en het huishouden. Ik heb als extra aandelen in https://www.windcentrale.nl/ gekocht. Voor de mensen die geen molen in de tuin willen, kan je daar een aandeel in een grote molen kopen, via een cooperatie-vorm. De opbrengst is voor de leden. Het aantal kWh dat is opgewekt door je stukje molen wordt gesaldeerd met je stroomrekening.