Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koppelverkoop 21" velgen en banden met Performance Plus Package

This site may earn commission on affiliate links.

PaulusdB

Mayor Gnomus Vintage Limb
Jul 12, 2013
6,721
6,545
Europe
Ik ben niet zo blij met de verplichte omruil van de 19" (standaard) velgen als je het Performance Plus Package afneemt.

Er kleven een aantal - reeds hier besproken nadelen - aan de 21" velgen:
- hogere aanschafkosten
- hogere bandenslijtage
- zeldzame bandenmaat en dus ook nog eens extra dure banden
- minder comfortabel
- niet geschikt voor winterbanden

Daarnaast vind ik ze ook gewoon lelijk. Met name dat ze aan één kant van de auto 'tegen de rijrichting in' draaien, bevalt me niks. Ik zou het liefst 19" velgen willen,
desnoods twee sets (voor elk seizoen één).

In de US zie je al mensen hun 21" velgen omruilen tegen 19" exemplaren met geringe bijbetaling ($ 1.000 ofzo) door de voormalige 19" eigenaar.

Vergelijk even de situatie met een de aanschaf van een 'normale' auto. Dan kun je met de dealer nog best dingetjes afspreken over accessoires en velgen/banden; je zit dan toch ook niet vast aan wat de importeur of fabrikant precies heeft bedacht?

In mijn gesprekken hierover zegt Lester (prima vent, verder) dat hij er ook niks aan kan doen, maar dat ik dit, tegen de tijd dat het op afleveren aankomt, zeker opnieuw moet bespreken.

Daarnaast is Tesla Motors blijkbaar ook gevoelig voor 'morrende' (aspirant-)kopers. Alhoewel deze koppelverkoop een mooie margin-booster voor de kwartaalcijfers van TM is, hoop ik nog op aangepast beleid.
(Customer satisfaction versus shareholder value?)

Vandaar dat ik graag hier de meningen peil in een aparte thread over dit onderwerp .
 
In elk geval is koppelverkoop wettelijk toegestaan in Belgie.

Ik denk dat je best idd een 19" set neemt met winterbanden apart.

Voor de rest, toch in Belgie, zal je moeten uitkijken met het zomaar veranderen van velgen en wielen daar de wagen in weze gehomologeerd voor 1 welbepaalde bandenmaat.

Ik weet niet hoe de anderen over denken, maar "komende" van een loeiharde afstelling van de dempers op mijn huidige wagen, zal de "+" nogal tijd zeer "soft" voor aanvoelen - comfort zou voor mij persoonlijk geen beslissingsparameter zijn om de 21" te nemen. Wat bedoel je met in tegenrichting draaien? op de foto van de Design Studio is het patroon in de velg in elk geval symmetrisch L en R, en gelijk V en A
 
Performance Plus leek me wel een zinnige extra optie. En ik wilde ook de 'vetste' S die mogelijk was. Geheel in het kader van: 'als we het dan toch doen dan meteen goed'. Ik hoop dat het de S nog wat harder en scherper maakt, want dat is toch wel een sublieme eigenschap van mijn Tridente. Op lange afstanden is het zelfs vermoeiend maar ik ben er helemaal aan gewend en vind het zelfs prettig. In de winter ga ik met 19" rondrijden, wielen moet ik nog kiezen, dat komt wel.
 
Ja, er zijn ook (al dan niet gepercipieerde :smile:) voordelen aan de 21" velgen/banden-combinatie. Die gelden ook allemaal onverkort voor de auto's zonder Performance Plus Package.
Mijn punt is namelijk dat de aanschaf van de 21" set ten onrechte wordt gekoppeld aan het Performance Plus Package.

- - - Updated - - -

Wat bedoel je met in tegenrichting draaien? op de foto van de Design Studio is het patroon in de velg in elk geval symmetrisch L en R, en gelijk V en A
De 21" velgen hebben een asymmetrisch design met schoepen, zoiets als een ventilator of een scheepsschroef. De vier velgen zijn identiek, er zijn geen rechter- en linkeruitvoeringen. Dus als je in die schoepen een draairichting ziet, dan is die aan de ene kant van de auto in overeenstemming met vooruit rijden (mooi) en aan de andere kant met achteruit rijden (lelijk). Komt vaker voor bij velgendesigns, blijkbaar heeft niet iedereen mijn bezwaar daartegen.
 
Je hebt helemaal gelijk: die 4 identieke turbine velgen, waarvan er dus twee de verkeerde richting in draaien, waren mij ook al een doorn in het oog.


Ik had ook graag het performance plus packagemaker gehad, maar de vereiste duurdere velgen, de duurdere banden en het gebrek aan winterbanden vond ik alles bij elkaar net iets teveel nadelen.


Overigens heb ik steeds aangenomen dat 19" velgen gewoon niet passen op een P+, omdat die misschien wel eens grotere remtangen zou kunnen hebben. Achteraf gezien niet zo'n slimme aanname omdat het vermogen hetzelfde is en er dus geen reden is voor grotere remtangen...
 
Die aanname klopt inderdaad niet MB.

Maar één van mijn aannames ook niet. Namelijk dat de P+ 21" velgen gelijk zijn aan de 'gewone' 21" velgen. Dat klopt slechts voor de voorvelgen, de achtervelgen zijn 0,5" breder (9Jx21 i.p.v. 8,5Jx21) en worden ook met bredere banden geleverd (265/35/21 i.p.v. 245/35/21).

Om het allemaal nog maar weer complexer te maken. Want de 265/45/21 banden aan de achterzijde hebben natuurlijk een andere afrolomtrek dan de 245/35/21 banden aan de voorzijde. Dus niet willekeurig te roteren.

En wat voor 19'" winterbanden moeten er dan achter op een P+? Moeten die ook een 3% grotere afrolomtrek hebben?
 
RAL kleur grijze Turbinevelgen 21 inch.

Hoewel ik volgens mij nog maar 1 van de weinigen ben met de originele Tesla velgen :)smile:) hierbij toch mijn vraag.
Inmiddels zitten er wat kleine en onvermijdelijke beschadigingen op mijn velgranden. Weet iemand toevallig welke (RAL) kleur deze velgen hebben voor het maken van een lakstift.
Ik heb mijn eigen RAL waaier er al naast gehad, maar vind het toch moeilijk om de juiste kleur vast te stellen.


Thanks,
René