Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Real world range in Europe (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Allen

Het is uiteraard goed dat Tesla een aantal statistieken over verbruik en bereik deelt met deze community. Echter, en zo ook de reviews en feedback van eigenaars, is het allemaal nogal US centric waar iedereen braafjes aan 55 mph rijdt. Niets is minder waar in Europa/Belgie. Sommige Tesla gegevens gaan tot 80mph, of ongeveer 120km/h. Bereik met de 85kWh batterij is dan iets van een 330km. Nu, de realiteit is dat niemand aan 120km/h rijdt, zeker niet in Belgie, maar eerder in de algemene flow van 130-140km/h of sneller.

Vraag: Wat is het realistische bereik van een volle batterij aan dat soort snelheden?

Ben vandaag naar de nieuwe showroom in Bxl gegaan - ziet er allemaal netjes uit, en het wordt goed uitgelegd. Bravo daarvoor.

Toch een sceptische opmerking: er wordt nogal vergeleken met andere performance cars (op benzine). Ikzelf rijd met een BMW M5 die na jaren trouwe dienst aan vervanging toe is, en toegegeven, aan een verbruik van 25l/100km (model E61) is mijn (praktische) radius met een volle tank nog geen 200km in een mixed stad/snelweg omgeving. Het punt dat ik wil maken is dat als je een "performance car" hebt, je (toch mijn eigen ervaring) ook automatisch je rijstijl aanpast aan deze performance mogelijkheden. Eens je gewend bent aan 4sec/100km.h acceleratie, dan rij je constant zo. Nu, dat wetende, ben ik echt wel bevreesd dat het bereik van de Model S dik tegen zal vallen, en dat "volluit" rijden wel fun zal, maar van korte duur. En dan geen tankstation in de buurt hebben.....

Zijn er al mensen op dit forum die met de wagen hebben kunnen rijden en hun ervaring in deze kunnen delen?

Billy
 
Last edited by a moderator:
Autovisie is van Groningen naar Maastricht gereden op een 'normale' manier. Zo'n 335 km geloof ik, en er was nog iets over. Geeft een realistisch beeld volgens mij. Als je constant gaat planken zal het wel snel afnemen... Eerder in de NL/B thread zijn daar wat berekeningen over langsgekomen.
 
80 mph is 128 km/u (niet 120). Maar dat doet niet af aan je verhaal. Als je voortdurend hard optrekt en 140 rijdt, zul je naar mijn inschatting ongeveer 275 km ver komen. Bij flinke kou (verwarming) of hitte (airco) gaat daar nog zo'n 10 procent vanaf.

Je moet jezelf de vraag stellen of dat voldoende is. Als je dagelijks of wekelijks zulke afstanden rijdt, dan kan dat een probleem zijn en is de Model S waarschijnlijk niets voor je (tenzij er veel superchargers staan, maar dat zal nog een paar jaar duren). Als je slechts twee, drie keer jaar zo'n lange afstand rijdt, dan kun je voor die paar ritten gewoon een andere auto nemen. Wie een Model S of M5 kan betalen, kan meestal nog wel over een andere auto beschikken (echtgenoot/echtgenote, familie). Voor de overige honderden ritten per jaar heb je dan de geweldigste auto die er op dit moment is.
 
Zelf rij ik best wel vlot met mijn huidige ICE (Mercedes CLS 320 CDI) en heb ik een gem. verbruik van 9L/100km. In realiteit rij ik 700 km met 70L Diesel. En met de hulp van Coyote Touch (hopelijk ooit een Tesla App in 2014) moet ik me niet echt inhouden.
Maar door de files, wegwerkzaamheden, bemande en onbemande camera's haal ik toch maar een gemiddelde van 88km/uur per volle tank.

Met die gemiddelde denk ik comfortabel 300-350km range te halen zonder onnozel te moeten doen. (85kWh)
Ik heb er nu echt op zitten letten hoeveel mijn gem. dagelijkse range is dat ik rij. En de realiteit is dat tijdens de werkweek ik maar 120-160km rij en meestal in de helft staat mijn wagen 8-9 uren stil. (Zou dus kunnen laden indien nodig)
 
Vergeet niet, als je 120km/h rijd, dan doe je dat niet continue, je rijd vaak zat even een paar km 110 en daar win je stiekem heel wat.

Ik ga nog steeds uit van 350km realistisch bereik en dat moet prima lukken. Ik heb mezelf overigens al tijden geleden aangeleerd 10km/h langzamer te rijden en merk qua tijd helemaal niets.

Het zit allemaal tussen de oren.


P.S.: Wel even de topic titel aangepast voor onze internationale vrienden
 
Ik heb net een week geleden een forse bon gekregen, 140 op 100 km weg, gelukkig 12 jaar geleden voor het laatst zoiets gehad, dus geen gevolgen voor rijbewijs. Maar bij een volgende overtreding van deze aard in twee jaar, ben je je rijbewijs direct kwijt. Dus ik rij sinds een week nauwelijks te hard meer (max 10/15% op de snelweg, binnen bebouwde kom gewoon niet) en ik merk er eigenlijk niks van, behalve aan de pomp :) Dus die Tesla mag komen. Ik verwacht makkelijk 350 te kunnen doen, maar mijn dagelijkse commute is 15km heen en terug, met laadpaal op het werk.... Moet het wel heel bont maken als ik dat niet zou redden.
 
@Billy

Knap dat je 1 op 4 haalt met je M5. Dan moet je 'm echt overal wegplanken. Ik rij zelf een Quattroporte en die zuipt mínstens zoveel. Het is mij echt nog nooit gelukt om onder de 1 op 5 te komen. Twee sets achterbanden per seizoen dan zeker?
Waarom de Tesla als je twijfelt aan je reikwijdte? De volgende M5 is sneller én 'zuiniger'....
 
@Billy

Knap dat je 1 op 4 haalt met je M5. Dan moet je 'm echt overal wegplanken. Ik rij zelf een Quattroporte en die zuipt mínstens zoveel. Het is mij echt nog nooit gelukt om onder de 1 op 5 te komen. Twee sets achterbanden per seizoen dan zeker?
Waarom de Tesla als je twijfelt aan je reikwijdte? De volgende M5 is sneller én 'zuiniger'....

Ik heb met mijn M5 1:1,6 gehaald bij 270km/h, die 1:5 kan dus prima.

Maar met de S, rijd gewoon 10km/h langzamer, dat merk je niet.
 
Ja - het echte grote nadeel van de M5 is dat de autonomie echt wel beperkt is. Elke 150km kan je beginnen uitkijken naar het volgende tankstation. Autosnelweg aan 120-130km/h is rond de 17 a 18l/100km, dat is het laagste dat ik ooit geraak. "Range Anxiety", of hoe noem je dat, is niet nieuw, maar goed, het feit dat je mogelijks lang moeten zoeken naar een "snel" oplaadpunt is toch wel iets. In noodgevallen is 20 minuten aan een SuperCharger hangen niet het einde van de wereld.

En de nieuwe M5 is "only half the fun" als je het mij vraagt. Heb de mijne in 2007 gekocht omdat ik vond het de laatste opportuniteit was om nog met een dikke atmosferische motor te rijden. Nu alles bi-turbo etc. Het is niet hetzelfde.... @PeterSZ : jij hebt een Tesla M S besteld. Heb je dan niet zelfde afweging/vragen gemaakt/gesteld als ik in mijn geval?
 
@widodh
Gemiddeld verbruik hebben we het over uiteraard, zo lust ik nog wel een paar:wink:

@Billy
Ik was benieuwd naar je afwegingen. Interessant dat je specifiek noemt dat jouw M5 bij aanschaf al was bedoeld als laatste 'kunstje' met verbrandingsmotor. Ik had precies hetzelfde idee. Die V10 klinkt minstens zo goed als mijn V8, haha. Alleen die 5 serie heeft wel een errrrrrug saaie koets:wink:
(Tip: doe 'm niet weg!)
 
@widodh
Gemiddeld verbruik hebben we het over uiteraard, zo lust ik nog wel een paar:wink:

@Billy
Ik was benieuwd naar je afwegingen. Interessant dat je specifiek noemt dat jouw M5 bij aanschaf al was bedoeld als laatste 'kunstje' met verbrandingsmotor. Ik had precies hetzelfde idee. Die V10 klinkt minstens zo goed als mijn V8, haha. Alleen die 5 serie heeft wel een errrrrrug saaie koets:wink:
(Tip: doe 'm niet weg!)
Atmo lovers :) I like. Hoewel ik in enkele klassen lager aan Atmoshopping deed.
 
Ik rij nu een paar jaar met de roadster
mijn ervaring is :eek:f je gaat voor snel en let niet op het verbruik of
je gaat voor de grootste range en doet rustig aan.
werkt prima voor mij
Inderdaad. Het is even wennen misschien, maar ik ben hard rijden zo afgeleerd.

Verder kan de Model S 3-fase laden en hoe vaak heb ik wel niet een paar uur 1-fase staan laden bij een 3-fase laadpunt met de Roadster. Het HAD allemaal 3x zo snel gekund.

Maak daar nog eens 3x32A van en het laden gaat echt lekker snel.

'destination charging' is het belangrijkste. Laden als je stil staat.

@widodh
Gemiddeld verbruik hebben we het over uiteraard, zo lust ik nog wel een paar:wink:

@Billy
Ik was benieuwd naar je afwegingen. Interessant dat je specifiek noemt dat jouw M5 bij aanschaf al was bedoeld als laatste 'kunstje' met verbrandingsmotor. Ik had precies hetzelfde idee. Die V10 klinkt minstens zo goed als mijn V8, haha. Alleen die 5 serie heeft wel een errrrrrug saaie koets:wink:
(Tip: doe 'm niet weg!)
Die V8 van mijn M5 E39 klinkt ook heerlijk, maar dat hoeft echt niet mijn daily driver te zijn.
 
En volgens mij moet je niet vergeten dat wij in NL en ook in BE best vaak moeten remmen (ik let daar erg op de laatste tijd in de regio Rotterdam (waar ik woon en werk)) en als je dat straks met de re-gen aan, dan laad je ook nog stiekem een beetje bij. De truc is meer rijden volgens het nieuwe rijden en zo weinig mogelijk remmen (wel als je anders op iemand ander knalt natuurlijk). Cruisecontrol zou ook wel helpen, omdat je daarmee een constante snelheid haal wat beter is voor je verbruik. Ja op dat gebied worden we nog eens model chauffeurs. Maar zoals iemand anders al zei, wie rijdt er nu per dag meer dan 300 km (zonder de mogelijkheid om te laden). Ik rij zo'n 120-150 km per dag, dus kan gewoon trappen met die bak.

Verder ben ik bezig om in de Rotterdamse havens laadpalen te laten plaatsen (waaronder 4x 32 Amp. laadpalen bij informatiecentrum FutureLand), dus in 4 uur van helemaal leeg naar helemaal vol. De aansluiting wordt op een trafohuis aangesloten, dus geen gedoe met stroomverbruik van een pand of zo. En voor de mensen die in de parkeergarage naast Hotel New York parkeren, hier probeer ik ook nog meerdere laadstations in te krijgen. Want hier krijgen we 29 stuks Mitsubishi Outlanders PHEV en ik heb aangegeven dat wij (lees: Havenbedrijf Rotterdam) wel moeten zorgen voor voldoende oplaadplekken, anders werkt het duurzaam rijden nog niet. Dus 's avonds en in het weekend staan die zo wie zo vrij. En vanaf hier kan je ook eenvoudig met de metro/tram naar de binnenstad (ook lekker duurzaam), want parkeren met die grote bakken in de p-garages van de stad, dat wordt nog wat.
 
Ach, rustig aan doen is best aan te leren idd. Ik was zo'n type dat standaard 160 op de snelweg reed, maar ben daar mee gestopt. Gewoon 100 of 120 op de cruise control. No problem. En rijstijl aanpassen aan de rit van die dag. Heb af en toe vanuit Twente afspraak in de randstad. 400 km heen en weer. Heel rustig rijden dus en zien dat je ter plekke nog wat bijtankt. Wil binnenkort die laders in parkeergarage bij havenbedrijf R'dam gaan testen. M'n relatie bij hbr kon alleen geen vrije lader garanderen.... Wel ritje in vooruitzicht gesteld als dat wel zo is :)

En als actieradius een keer geen thema is: lekker spelen ;-)
 
Ach, rustig aan doen is best aan te leren idd. Ik was zo'n type dat standaard 160 op de snelweg reed, maar ben daar mee gestopt. Gewoon 100 of 120 op de cruise control. No problem. En rijstijl aanpassen aan de rit van die dag. Heb af en toe vanuit Twente afspraak in de randstad. 400 km heen en weer. Heel rustig rijden dus en zien dat je ter plekke nog wat bijtankt. Wil binnenkort die laders in parkeergarage bij havenbedrijf R'dam gaan testen. M'n relatie bij hbr kon alleen geen vrije lader garanderen.... Wel ritje in vooruitzicht gesteld als dat wel zo is :)

En als actieradius een keer geen thema is: lekker spelen ;-)

Laat maar horen als je hier bent. Ik zit veel in het WPC, dus wellicht effe bakkie koffie doen. De oplaadpunten onder het WPC zijn LoLo's 16 A. Inderdaad kunnen de plekken niet gereserveerd worden en bij normale momenten staan ze echt allemaal vol.