Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
English: Some topics about financing, insurance and aftermarket installation in the Netherlands and Belgium are discussed here. The primary language is Dutch (Flemish is tolerated ;) ), but if you have a questions in English, feel free!

Doel van dit topic
Een elektrische auto aanschaffen is niet goedkoop, zeker niet als het een Model S betreft.

In Nederland en België hebben we echter mooie belastingregels rondom de aanschaf van EV's die het voor ondernemers érg aantrekkelijk maakt om een EV op de zaak te kopen.

Doordat het aanschafbedrag nogal hoog is en daardoor de liquiditeit van een onderneming behoorlijk kan raken kiezen veel ondernemers er voor de Model S te financieren.

Omdat het andere topic érg groot wordt is het voor de incidentele en/of nieuwe bezoeker best lastig om alles te volgen.

Wat hier bespreken?
Bespreek hier alles rondom de lease mogelijkheden, danwel andere financieringen voor de Model S!

Een mooie aanbieding gekregen? Belasting adviezen? Post ze hier!
 
Hebben jullie de financierings topics in het gewone Model S gedeelte bekeken? De Amerikanen kunnen lenen voor 1.79%.
Ongelooflijk hoe we in Nederland worden leeggemolken door de banken.
Iemand een gunstig financieringstarief gevonden in Nederland?
 
Hebben jullie de financierings topics in het gewone Model S gedeelte bekeken? De Amerikanen kunnen lenen voor 1.79%.
Ongelooflijk hoe we in Nederland worden leeggemolken door de banken.
Iemand een gunstig financieringstarief gevonden in Nederland?
Dat vond ik dus ook al zo bizar laag.

Ik wacht nog op een belletje van Friesland lease en kijken waar zij mee komen.
 
Heeft iemand hier al na gedacht over de kWh's die je privé verbruikt zakelijk te declareren?

Ik heb een kWh meter voor mijn laadpunt geplaatst en maak gewoon declaratie formulieren met daarop:
- Begin en eindstand meter
- kWh prijs
- Totaalprijs
- BTW

Deze onderteken ik zelf en doe ik in mijn administratie, dat keer ik vervolgens aan mezelf uit en vraag de BTW zakelijk terug.

Nu loop ik alleen nog tegen één ding aan en dat is de 10.000kWh grens in Nederland. Verbruik je meer dan 10.000kWh, dan ga je daar voor extra betalen.

We verbruiken nu al 4000kWh en dan blijft er nog 6000kWh over. Dat is met 220Wh/KM en 90% laad rendement zo'n 24.000km per jaar elektrisch rijden.

Daar al een slimme truuk voor?
 
Ik heb ook een kWh meter voor m'n EVSE zitten, en reken de stroom die de Roadster verbruikt als zakelijke kosten, ook al hangt de meter bij mij thuis.

Je mag overigens over de 10.000 kWh grens heen gaan, voor elke kWh meer (10.001-50.000) betaal je dan €0,04 energiebelasting ipv €0,11.
Dus de kale kWh prijs ex BTW gaat dan zo'n 7 ct naar beneden.

Als je onder de 10000 kWh grens wilt blijven, kan je ook denken om zonnepanelen te laten plaatsen. Momenteel (zonnig!) komt er hier al 3,6 kW aan zonnepower het huis in.
Dit drukt je jaarlijks verbruik behoorlijk, en wat je aan overshot hebt (wat je dus niet direct kan gebruiken in huis) mag je tot 5000 kWh verrekenen.

Zie hier: voor mijn real time verbruik en opwek. (btw, widodh, jij had toch ook zo iets gemaakt?)
 
Ik heb ook een kWh meter voor m'n EVSE zitten, en reken de stroom die de Roadster verbruikt als zakelijke kosten, ook al hangt de meter bij mij thuis.
Je aansluiting thuis staat wel prive?

Je hebt dus een soort declaratie formulier gemaakt hier voor?

Je mag overigens over de 10.000 kWh grens heen gaan, voor elke kWh meer (10.001-50.000) betaal je dan €0,04 energiebelasting ipv €0,11.
Dus de kale kWh prijs ex BTW gaat dan zo'n 7 ct naar beneden.
Aha! Ik dacht juist dat het duurder werd boven de 10.000kWh.

Als je onder de 10000 kWh grens wilt blijven, kan je ook denken om zonnepanelen te laten plaatsen. Momenteel (zonnig!) komt er hier al 3,6 kW aan zonnepower het huis in.
Dit drukt je jaarlijks verbruik behoorlijk, en wat je aan overshot hebt (wat je dus niet direct kan gebruiken in huis) mag je tot 5000 kWh verrekenen.
Hoe graag ik het ook wil, de daken van mijn huis staan er gewoon niet goed voor, daar baal ik behoorlijk van.

Zie hier: voor mijn real time verbruik en opwek. (btw, widodh, jij had toch ook zo iets gemaakt?)
Klopt, zijn in te zien op: http://energy.widodh.nl/
 
Ik heb Athlon gebeld om via hen een Tesla te leasen. De reactie was dat de 150 Tesla's die ze gereserveerd hebben zo commercieel gunstig mogelijk willen inzetten. En aangezien ik zzp-er ben, ben ik voor een Tesla reservering niet interessant genoeg. Dit werd niet zo direct gezegd, maar daar kwam het wel op neer. Voor het geval dat is toch mijn naam en telefoonnummer genoteerd.
Dit geeft weinig vertrouwen dat het nog wat wordt, dus heb inmiddels zelf een reservering geplaatst (met een kleinere kans dat de auto nog in 2013 geleverd wordt en ik had hem liever financial geleased). Iemand wel een reservering lopen via Athlon?
 
Hier is mijn berekening voor een BVBA in Belgie.
Ik maak gebruik van een renting (off balance) en een korte terugbetalings periode om zo agresief mogelijk af te kunnen schrijven.
Zo kan je de 120% maximaal gebruiken.
Als ik 2,5 jaar rent en de wagen erna zou verkopen kom ik op een kost van 842€/md, als ik de wager erna privé overkoop (14.610€ voor een S van 2,5 jaar oud) kost hij 1324€/md.

Alles is zonder verzekering en zonder BTW.


tesla.png
 
Heeft er iemand al wat Lease offertes gehad?

Ik heb bij Friesland Lease een aanvraag gedaan voor 30.000km (operational) en dan voor de 19" met alle opties, maar dan een performance en non-performance:

* Non-performance: EUR 1610,00 (60 maanden)
* Performance: EUR 1630,00 (60 maanden)

Ik wilde dus graag financial lease nemen, maar twijfel nu toch over operational. Hiermee komt die MIA/Vamil inderdaad voor de Lease maatschappij, maar daarvoor krijg je een lease bedrag korting.

Alleen wil ik wel duidelijk afspraken maken over de afkoopsom na die 60 maanden, want ik wil dan niet nog eventjes 40k aftikken.

Deze offerte is inclusief verzekering, onderhoud, banden e.d.
 
Prijsverschil tussen Performance en Non-Performance lijkt mij de makkelijkste tussen te kiezen aangezien ik persoonlijk het prijsverschil overkomelijk vind. Prijs wordt met name bepaald door Rente en Afschrijving dus helemaal eens met je bericht dat de crux hem zit in de vooraf vast te stellen restwaarde van de Tesla. Ben wel erg benieuwd naar de 'open calculatie' van deze lease bedragen vooral omdat het om een nieuwe auto gaat waarvan ik verwacht dat onderhoud niet zo substantieel zou moeten zijn ten opzichte van een brandstof auto. Succes Wido met je keuze en overwegingen.
 
Ik heb een offerte gehad voor 1600 financial lease, geen aanbetaling, geen slotsom, 5 jaar. Ook voor de non-perf alle opties behalve de kinderzitjes. Moet nog lager kunnen, zoek dus nog even door...
 
Aftrek zonnepanelen

Er is al eens kort elders over gepost, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met aftrek van zonnepanelen.

Het lijkt me fiscaal een grijs gebied. Je zou inderdaad kunnen aantonen dat de gehele stroomopbrengst ten goede komt aan het jaarverbruik van de auto. Maar dan blijft het feit dat de auto na bijvoorbeeld zes jaar nagenoeg is afgeschreven, echter hoe lang reken je dan voor afschrijving van de panelen?

Voorts kun je de stroom natuurlijk niet meer aftrekken als je de panelen hebt afgetrokken neem ik aan.



Ik heb ook een kWh meter voor m'n EVSE zitten, en reken de stroom die de Roadster verbruikt als zakelijke kosten, ook al hangt de meter bij mij thuis.

Je mag overigens over de 10.000 kWh grens heen gaan, voor elke kWh meer (10.001-50.000) betaal je dan €0,04 energiebelasting ipv €0,11.
Dus de kale kWh prijs ex BTW gaat dan zo'n 7 ct naar beneden.

Als je onder de 10000 kWh grens wilt blijven, kan je ook denken om zonnepanelen te laten plaatsen. Momenteel (zonnig!) komt er hier al 3,6 kW aan zonnepower het huis in.
Dit drukt je jaarlijks verbruik behoorlijk, en wat je aan overshot hebt (wat je dus niet direct kan gebruiken in huis) mag je tot 5000 kWh verrekenen.

Zie hier: voor mijn real time verbruik en opwek. (btw, widodh, jij had toch ook zo iets gemaakt?)
 
Heb bij leaseloket (via auto Athlon) Tesla offerte voor financial lease aangevraagd. Kreeg daarbij offerte obv 4 jaar met rest termijn van rond de 20k. Zit nu op ong. 1600 euro. Maar ben nog niet zeker van MIA mogelijkheden bij de vorm die aangeboden wordt door Leaseloket, te weten HUURKOOP. Weet iemand of dit dan wel geschikt is om MIA aftrek te krijgen. Hoorde tevens van mn accountant dat de subsidiepot voor aftrek wellicht vrij snel op zal zijn, iemand ook deze geluiden gehoord???
 
Heb bij leaseloket (via auto Athlon) Tesla offerte voor financial lease aangevraagd. Kreeg daarbij offerte obv 4 jaar met rest termijn van rond de 20k. Zit nu op ong. 1600 euro. Maar ben nog niet zeker van MIA mogelijkheden bij de vorm die aangeboden wordt door Leaseloket, te weten HUURKOOP. Weet iemand of dit dan wel geschikt is om MIA aftrek te krijgen. Hoorde tevens van mn accountant dat de subsidiepot voor aftrek wellicht vrij snel op zal zijn, iemand ook deze geluiden gehoord???

Dit lees ik op de blog van Steinbuch (Steinbuch.wordpress.com):

"Met een financieel leasecontract ben je “economisch eigenaar” en daardoor telt de aanschafprijs bij de gebruiker als investering. Dat is bepalend voor het zelf kunnen benutten van de stimuleringen. De leasemij verstrekt het bedrag van de investering en moet wachten tot het eind van de contractduur voordat de betalingen hoofdsom en rente geheel heeft gedekt. Pas na de contractduur kan de juridische eigendom overgaan, dat is een normale gang van zaken, no problem at all. In het geval de eigendom automatisch overgaat bij de laatste termijnbetaling is het in feite een overeenkomst van “huurkoop”, en dat mag ook financiële lease worden genoemd; niet de meest slimme methode, maar wel vaak toegepast."

Wat die laatste zin betekent weet ik niet precies. Ik vond 1600 zonder slottermijn voor 60 maanden een eind in mijn richting komen. Ik hoopte eigenlijk op max 1500 te komen. Mijn huidige Lexus gaat naar privé (5 jaar, dus afgeschreven) en de opbrengsten in mijn privekas. Zo haal ik toch nog even 20k belastingloos uit de BV :)
 
Je zult denk ik wel een (reële) restwaarde moeten opgeven voor je 5 jaar oude lexus, en die als winst moeten opgeven als je hem naar prive haalt.

Zit inderdaad iets genuanceerder ;-) Komt bij dat ik hem inruil op de PHEV van mijn vrouw en ik de korting op die auto (zo'n kleine 4k) weer kan optellen bij de inruilwaarde die tot mijn eigen verbazing een stuk hoger lag dan de restwaarde die een taxateur mij meldde toen ik mijn auto naar privé haalde.