Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Insurance

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
English: Some topics about financing, insurance and aftermarket installation in the Netherlands and Belgium are discussed here. The primary language is Dutch (Flemish is tolerated ;) ), but if you have a questions in English, feel free!

Doel van dit topic
Er is nogal wat te doen rondom de verzekering voor de Model S in NL en BE.

Dit topic is bedoeld om hier over te discussieëren en elkaar te helpen bij een goede en passende polis vinden.

Het gerucht gaat dat ze in Eindhoven druk voor ons bezig zijn met een collectieve verzekering via Centraal Beheer, maar daar is nog niets zeker over.

Omdat het andere topic érg groot wordt is het voor de incidentele en/of nieuwe bezoeker best lastig om alles te volgen.

Wat hier bespreken?
Bespreek hier alles rondom de verzekeringen voor de Model S!

- - - Updated - - -

Ik heb ook nog even wat rond gevraagd voor verzekeringen en kwam uit bij Centraal beheer ([email protected]):

- 36 maanden nieuwwaarde garantie
- Geen eigen risico
- Tesla alarm is goed gekeurd
- Geen stallings eisen

Prijs:
NL: EUR 750,00
BE: EUR 1500,00 (BA + omnium)

Lijkt me aardig redelijk zo, nietwaar? Ik betaal voor mijn motor van twee jaar oud EUR 600,00 per jaar voor All-Risk...
 
Nou, dan maar meteen van start Wido:
Ik heb bij CB ook nagevraagd, maar kreeg een veel hoger bedrag.
Kun je iets meer in detail laten zien wat je offerte was? Was dat zakelijk of particulier? Met of zonder BTW? Van hoeveel schadevrije jaren en hoeveel bonuskorting gaan ze uit?
 
We weten dat Tesla zelf praat met een partij (naar verluidt Centraal Beheer) om een voordelige collectieve verzekering aan te kunnen bieden aan Model S-rijders. Als dit rond komt, zal het vrijwel zeker gunstiger zijn dan wat je individueel kunt krijgen, zo is mijn ervaring met een vergelijkbare verzekering van Fisker en Centraal Beheer. Dus wellicht verstandig om daar, met nog 4-5 maanden te gaan tot de eerste afleveringen, nog niet te veel tijd in te steken en even af te wachten waar Tesla mee komt.
 
mijn beste aanbieding die ik momenteel heb is van mijn huidige verzekering KBC via een tussenverzekering: BA + rechtsbijstand+ omnium waarbij de eerste 30 maand geen degradatie, daarna 1% per maand
premie totaal per jaar: +- 1800 (op een waarde berekend van 75000 incl. btw)
 
Van mijn verzekeringsagent vernomen dat het all-risk ca. € 1.800 gaat kosten met mijn 70% no-claim gebaseerd op een 85kWh standaard (Aegon).

IK ben altijd in voor een lager tarief bij een collectieve verzekering.

Een lager tarief is rechtvaardig, immers Model S bezitters maken minder brokken omdat ze i.v.m. actieradius altijd langzaam rijden.
 
gereport van 7 feb uit de chat-thread:

Goedendag,


In december had ik al gepost - kan ik ook niet meer terugvinden - dat mijn vaste tussenpersoon het volgende voor een Model S Signature Performance (zeg maar met alles erop - EUR 114,500 of zo) quote:

Bij max 20,000 / jaar en een eigen risico van EUR 0 - EUR 1.170 / jaar en bij EUR 1,000 ER een jaarpremie van ERU 1.005 (ex ass belasting) op basis van 80% B/M korting (bij 9 schadevrije jaren, maar bij 0 schadevrijejaren zit je al op 60%). Bij meer dan 20,000 km/ jr gaat de premie ca Eur 200 omhoog.

Verder - en dat vind ik zelf het belangrijkste -
- geen onderscheid tussen prive en zakelijke klanten
- track en trace van Tesle is voldoende
- 3 jaar nieuwwaarde regeling of aanschafwaarderegeling

Verder zou dit kunnen zakken bij meer belangstelling of als je meer auto's onderbrengt bij hun - ik heb er zelf 2 moderne en 3 klassiekers.

Mijn belang is alleen dit door geven - ik word er zelf niets beter van en krijg ook geen andere korting - tenzij we met heel veel daar een Model S verzekeren, maar dan geldt dat voor iedereen.

Om geen reclame te maken, verder geen details - het is een gerenommeerde verzekering en een goede tussenpersoon waar ik al jaren tevreden over ben. Als je meer wil weten PM me dan.

gr

PJH
 
Ik heb vandaag de koopovereenkomst afgerond en de auto wordt in productie genomen, levering naar verwachting juli-augustus dit jaar. Dit is niet hetgeen ik hier wil bespreken wel een specifiek onderdeel van de koopovereenkomst en wel de overdracht van de auto vanuit Tesla Motors aan een extern transporteur. Volgens de koopovereenkomst gaat het risico op dat moment over op de koper. Dit is vrij gebruikelijk dus geen rare bepaling en vele van ons staan daar niet bij stil echter realiseer dat dit een risico is en dat de (extern) transporteur niet altijd het gehele verlies (van een auto) dekt maar soms slechts een klein deel van hetgeen verloren gaat. Dit zijn eveneens standaard richtlijnen in de transportwereld en veelal beperkt tot een vast bedrag per kilo wat vervoerd wordt. Aangezien onze Tesla's vanuit Californië op (extern) transport zullen gaan en wellicht per boot de oversteek gaan maken is het risico naar mijn idee een paar weken voor daadwerkelijke aflevering al voor rekening en risico van de koper. Ik heb vandaag navraag gedaan bij mijn huidige autoverzekeraar, Turien & Co, om het risico van transport voor de periode vanaf productie in Californie te verzekeren. Als ik gerichte informatie heb meld ik mij wederom en wellicht dat iemand anders in de tussentijd al iets meer weet over dit onderwerp.
 
Ik heb vandaag de koopovereenkomst afgerond en de auto wordt in productie genomen, levering naar verwachting juli-augustus dit jaar. Dit is niet hetgeen ik hier wil bespreken wel een specifiek onderdeel van de koopovereenkomst en wel de overdracht van de auto vanuit Tesla Motors aan een extern transporteur. Volgens de koopovereenkomst gaat het risico op dat moment over op de koper. Dit is vrij gebruikelijk dus geen rare bepaling en vele van ons staan daar niet bij stil echter realiseer dat dit een risico is en dat de (extern) transporteur niet altijd het gehele verlies (van een auto) dekt maar soms slechts een klein deel van hetgeen verloren gaat. Dit zijn eveneens standaard richtlijnen in de transportwereld en veelal beperkt tot een vast bedrag per kilo wat vervoerd wordt. Aangezien onze Tesla's vanuit Californië op (extern) transport zullen gaan en wellicht per boot de oversteek gaan maken is het risico naar mijn idee een paar weken voor daadwerkelijke aflevering al voor rekening en risico van de koper. Ik heb vandaag navraag gedaan bij mijn huidige autoverzekeraar, Turien & Co, om het risico van transport voor de periode vanaf productie in Californie te verzekeren. Als ik gerichte informatie heb meld ik mij wederom en wellicht dat iemand anders in de tussentijd al iets meer weet over dit onderwerp.

Maar is het niet zo dat de Europese wagens eigenlijk vanuit Tilburg vertrekken? Dan neem ik aan dat dit een kleiner risico is.
 
Precies, dit zal alleen van belang zijn voor degene die home delivery wensen. Bij afhalen bij Tesla showroom/werkplaats is dit niet van toepassing.
Lijkt me inderdaad niet dat wij verantwoordelijk zijn voor transport uit CA.

Sowieso is de auto dan nog niet op kenteken aangezien in Tilburg de laatste aanpassingen worden gedaan voor de EU leveringen.

Ik zou daar overigens niet mee in stemmen, ik haal hem bij de dealer op en pas dán is het mijn verantwoording. Ga er overigens gewoon vanuit dat het ook zo is.
 
je bent pas verantwoordelijk NA aflevering. Het stuk over garantie gaat meer over vervolgschade. Bijv als de auto later wordt geleverd er geen claim kan komen.
Bij internationale handel gebruikt men Incoterms om de verantwoordelijkheid van koper / fabrikant / transporteur over te dragen.

Ga maar rustig slapen, de verantwoordelijkheid is pas nadat jezelf het voertuig hebt bekeken en akkoord bevonden.
 
De vraag uitgezet binnen Tesla Motors en keurig via Engeland antwoord gekregen waarbij het antwoord in Engels als volgt is:
"In general, this is at the point of handover to the customer, the customer will sign the handover documents. If delivery takes place in Tilburg- this will be the point of handover. In this specific point; the transport of their vehicle through an external company is the transport from Tilburg/nearest Service location to their home (e.g. in other markets). At the point of hand over to the transport company, it will be the customers full responsibility. Transport companies offer insured transports which ensure that the risk of loss/damage etc. is covered."
 
gestolen of total loss = Bijtelling

Iemand al met een verzekeraar gesproken die een oplossing kan bieden voor hetvolgende?

Als je electrische auto of plug-in hybride vanaf 2014 total loss raakt (ook als het niet jouw schuld is) of gestolen wordt, dan ga je natuurlijk over de vervangende auto meteen 7% bijtelling betalen. Ook al heb je een zogenaamde nieuwwaarderegeling met je verzekeraar. Stel dat dat gebeurt in het eerste jaar met een full options Model S, dan is dat al gauw een slordige €35.000 bijtelling!! :curling:

Hiervoor zou men iets moeten verzinnen met de verzekeraar. Misschien iets voor Tesla om met Centraal Beheer Achmea te bespreken….
 
Iemand al met een verzekeraar gesproken die een oplossing kan bieden voor hetvolgende?

Als je electrische auto of plug-in hybride vanaf 2014 total loss raakt (ook als het niet jouw schuld is) of gestolen wordt, dan ga je natuurlijk over de vervangende auto meteen 7% bijtelling betalen. Ook al heb je een zogenaamde nieuwwaarderegeling met je verzekeraar. Stel dat dat gebeurt in het eerste jaar met een full options Model S, dan is dat al gauw een slordige €35.000 bijtelling!! :curling:

Hiervoor zou men iets moeten verzinnen met de verzekeraar. Misschien iets voor Tesla om met Centraal Beheer Achmea te bespreken….

Niet je auto total los rijden? =p
 
Iemand al met een verzekeraar gesproken die een oplossing kan bieden voor hetvolgende?

Als je electrische auto of plug-in hybride vanaf 2014 total loss raakt (ook als het niet jouw schuld is) of gestolen wordt, dan ga je natuurlijk over de vervangende auto meteen 7% bijtelling betalen. Ook al heb je een zogenaamde nieuwwaarderegeling met je verzekeraar. Stel dat dat gebeurt in het eerste jaar met een full options Model S, dan is dat al gauw een slordige €35.000 bijtelling!! :curling:

Hiervoor zou men iets moeten verzinnen met de verzekeraar. Misschien iets voor Tesla om met Centraal Beheer Achmea te bespreken….

Je kan stellen dat een in 2013 geleverde MS een hogere waarde heeft dan een later geleverde, vanwege het fiscale voordeel. Dat verschil in waarde zou je bij een meedenkende verzekeraar moeten kunnen verzekeren. Maar verzekeraars staan over het algemeen niet bekend om hun meedenken, dus ik wens je veel succes met zoeken
 
Mijn vrouw wil het licht niet zien en "eist" het totale financiële plaatje van de model S: dus wat kost bijvoorbeeld die verzekering wel niet.
Iemand hier al iets verder qua verzekeringspremie?
Ik lees hier bedragen van 750,- tot wel 1.800,-

(Antwerpen heeft het alleen maar erger gemaakt: veel te mooie auto en te gevaarlijk snel, dat past niet bij onze stand en buurt, we zijn geen patsers :-o. Ik moet zeggen, parkeren voor de deur bij (potentiële) klanten is wellicht in het begin niet handig; ben ik ze kwijt voordat ik het kon uitleggen. Ja, off topic)