Page 467 of 467 FirstFirst ... 367417457463464465466467
Results 4,661 to 4,670 of 4670

Thread: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure

Junior Member
    Naast idd, is wat ik bedoelde maar slecht geformuleerd.
    Dank voor de info.

- - - Updated - - -

Quote Originally Posted by LuckyLuke View Post
    Waarom heb je de pulse versie van die Eastron meter gekocht eigenlijk?
    Die had een sterke korting en was bij de goedkoopste... en geeft wat mogelijkheden op termijn.
    On order since 27/11/15: 85D, Titanium metallic, 19" cyclones, Pano, Next gen tan, Obeche mat, black headliner, premium interior, AP, air suspension, UHF sound. Delivery March-April.

Senior Member
    Quote Originally Posted by Kdmn View Post
    Ik heb idd een 0,3 en een 0,03 type A staan. Uit bovenstaande Posts versta ik dat ik de type B voor de laadpaal dus beter ook aansluit op de meterkast, dus voor beide type A's. In feite dus 2 parallelle circuits, huis R en laadpaal.
    Ja, zolang als er geen gelijkstroom in de aardleiding (veroorzaakt door de laadpaal) door een type A verliesstroomschakelaar gaat is het goed.

- - - Updated - - -

Quote Originally Posted by EnIgmA_BE View Post
    Natuurlijk mag je de 0,03A achter de 0,3A aansluiten. Ik denk dat 98% van de installaties in Belgie zo zijn opgebouwd.
    Zolang als er geen gelijkstroom (van de laadpaal) door de aardleiding van die type A verliesstroomschakelaars kan lopen is het goed. Maar zoals jij hier voorstelt zou er wel een gelijkstroom door de 0,3A type A aardleiding kunnen lopen (immers type B zit dan verbonden aan 0,3Amp type A), en dan zal die type A verliesstroomschakelaar minder goed functioneren (gelijkstroom verzadigt de meetspoel). Het is in bovenstaand geval dan alleen veilig als je daarna alles eerst via die type B laat lopen en niets meer direct via de type A.

Senior Member
    Even een plaatje gemaakt om het probleem met de type B en type A verliesstroomschakelaars te illustreren:
    (links een (mogelijke) veilige installatie, rechts een onveilige implementatie - lees de tekst hieronder voor uitleg)
    Name:  Screen Shot 2016-02-06 at 22.20.18.png
Views: 21
Size:  211.4 KB

De blauwe lijn illustreert de gelijkstroom die vanuit de laadinstallatie door de aardleiding kan vloeien, als gevolg daarvan zal een type A verliesstroomschakelaar slechter of niet meer functioneren.
    De rode verbindingen laten zien waar de installatie onveilig is v.w.b. aardfouten.
    In het rechtse schema is te zien dat de 0,3A type A verliesstroomschakelaar die stroomkringen die daar direct op zijn aangesloten niet meer afdoende beveiligt. Om deze goed te beveiligen zullen deze achter een extra verliesstroomschakelaar moeten worden geplaatst, net zoals dit voor de natte kringen (dit zijn de wasmachine, droogkast etc) verplicht gedaan is. In nieuwbouw wordt dit meen ik sowieso al gedaan.

In het linker schema is de type B parallel aan de 0,3A type A geplaatst, waarmee de installatie veilig is voor aardfouten. Ik weet echter niet of dit toegestaan is in België, want ik lees op sommige plaatsen dat de er één algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA type A bij binnenkomst geplaatst mag zijn, en hier zijn het er dus twee parallel...

Senior Member Merijn's Avatar
    Wellicht interessant voor degenen die professioneel met duurzame mobiliteit en aanverwante zaken bezig zijn:

In vervolg op de eerder gehouden masterclass elektrisch rijden (waar o.a. Hans en ik aan deelgenomen hebben) wordt er van 10 tot 12 maart de 'Cities Course - Mobility and Air Quality' georganiseerd.
    Sprekers zijn onder andere Maarten Steinbuch (jullie allen bekend) en Jelle Vastert, Head of EV Infrastructure Europe of Tesla.
    De kosten bedragen €750,- (excl btw) voor de drie dagen inclusief hotel, lunches en diners (of €599,- zonder hotel).
    Meer informatie vind je hier: http://www.d-incert.nl/join-our-clim...able-mobility/
    Of hier (pdf): http://www.climate-kic.org/wp-conten...obility-v3.pdf
    Last edited by Merijn; 2016-02-06 at 04:16 PM.
    S85 - blue - body color roof - 19'' - tan - obeche matte - tech - air - pdc - rear facing seats - twin chargers
    P2202 - VIN 21266 - expected delivery Nov 2013

Junior Member
    Quote Originally Posted by basvk View Post
    Even een plaatje gemaakt om het probleem met de type B en type A verliesstroomschakelaars te illustreren:
    (links een (mogelijke) veilige installatie, rechts een onveilige implementatie - lees de tekst hieronder voor uitleg)

De blauwe lijn illustreert de gelijkstroom die vanuit de laadinstallatie door de aardleiding kan vloeien, als gevolg daarvan zal een type A verliesstroomschakelaar slechter of niet meer functioneren.
    De rode verbindingen laten zien waar de installatie onveilig is v.w.b. aardfouten.
    In het rechtse schema is te zien dat de 0,3A type A verliesstroomschakelaar die stroomkringen die daar direct op zijn aangesloten niet meer afdoende beveiligt. Om deze goed te beveiligen zullen deze achter een extra verliesstroomschakelaar moeten worden geplaatst, net zoals dit voor de natte kringen (dit zijn de wasmachine, droogkast etc) verplicht gedaan is. In nieuwbouw wordt dit meen ik sowieso al gedaan.

In het linker schema is de type B parallel aan de 0,3A type A geplaatst, waarmee de installatie veilig is voor aardfouten. Ik weet echter niet of dit toegestaan is in België, want ik lees op sommige plaatsen dat de er één algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA type A bij binnenkomst geplaatst mag zijn, en hier zijn het er dus twee parallel...

Dank, duidelijker dan dit wordt het niet... En het zit gemonteerd zoals afgebeeld links. Wetgeving voor laadpalen zal ooit wel eens volgen... Indien die er al niet zou zijn (wat ik niet vermoed).
    On order since 27/11/15: 85D, Titanium metallic, 19" cyclones, Pano, Next gen tan, Obeche mat, black headliner, premium interior, AP, air suspension, UHF sound. Delivery March-April.

EU P360 vin 17969 kbekaert's Avatar

Eén probleem in België: De hoofdverliesstroom schakelaar vervangen, betekent een herkeuring. Dit omdat de kant richting de meter voor zien is van een 'loodje' of verzegeld is.
    EU P360/ VIN 17969 powered by EcoPower and SmartSolar.be
    From 25/9/2013 on the road

Senior Member FVO's Avatar
    Quote Originally Posted by kbekaert View Post
    Eén probleem in België: De hoofdverliesstroom schakelaar vervangen, betekent een herkeuring. Dit omdat de kant richting de meter voor zien is van een 'loodje' of verzegeld is.
    Heb me al regelmatig afgevraagd. Waarom wordt die eigenlijk verzegeld? Of anders gezegd, waarom mag je je hoofddiff. Niet vervangen zonder herkeuring?
    Since 02 May 2015 world recordholder of "Most countries visited by electric car (single charge)."
    Since 21/11/2013 a classic model S and from 08/01/2016 Mercedes B-class ED.

Senior Member
    Ja dat wist ik niet zeker inderdaad. Dan is het zaak om bij het plaatsen van een laadpaal alle andere kringen die direct op de hoofdverliesstroomschakelaar zijn aangesloten te voorzien van (een) extra verliesstroomschakelaar(s) (net als voor de natte kringen al gedaan wordt).
    De hoofdverliesstroomschakelaar is dan eigenlijk gedegradeerd tot veredelde hoofdschakelaar.

- - - Updated - - -

Quote Originally Posted by FVO View Post
    Heb me al regelmatig afgevraagd. Waarom wordt die eigenlijk verzegeld? Of anders gezegd, waarom mag je je hoofddiff. Niet vervangen zonder herkeuring?
    In Nederland is die inderdaad niet verzegeld, alles na de meter is zo'n beetje je eigen verantwoordelijkheid.
    Sowieso zit er hier in een huisinstallatie niet gauw een 300mA aardlek. Normaliter zijn het één of meerdere 30mA aardlekschakelaars, met elk maximaal 4 kringen op 1 aardlek. Dus vaak meerdere aardlekschakelaars naast elkaar. Als het er meer dan twee zijn dan zit er een hoofdschakelaar voor (het idee is geloof ik dat je met twee handen in één handeling de hele installatie stroomloos moet kunnen maken).
    Hier levert het toevoegen van een laadpaal (of zonnepanelen, of motorsturingen) met hun eigen type B aardlek geen problemen op.

EU P360 vin 17969 kbekaert's Avatar
    Ja dat wist ik niet zeker inderdaad. Dan is het zaak om bij het plaatsen van een laadpaal alle andere kringen die direct op de hoofdverliesstroomschakelaar zijn aangesloten te voorzien van (een) extra verliesstroomschakelaar(s) (net als voor de natte kringen al gedaan wordt).
    De hoofdverliesstroomschakelaar is dan eigenlijk gedegradeerd tot veredelde hoofdschakelaar.

- - - Updated - - -

In Nederland is die inderdaad niet verzegeld, alles na de meter is zo'n beetje je eigen verantwoordelijkheid.
    Sowieso zit er hier in een huisinstallatie niet gauw een 300mA aardlek. Normaliter zijn het één of meerdere 30mA aardlekschakelaars, met elk maximaal 4 kringen op 1 aardlek. Dus vaak meerdere aardlekschakelaars naast elkaar. Als het er meer dan twee zijn dan zit er een hoofdschakelaar voor (het idee is geloof ik dat je met twee handen in één handeling de hele installatie stroomloos moet kunnen maken).
    Hier levert het toevoegen van een laadpaal (of zonnepanelen, of motorsturingen) met hun eigen type B aardlek geen problemen op.
    In België zaten vermoedelijk te veel prutsers (beunhazen) die kringen na de meter bijzetten zonder een aardlekschakelaar ertussen. Door het verzegelen kan dat niet meer en is er een minimum beveiliging (300mA door je lichaam zal je behoorlijk doen herinneren dat het gevaarlijk is). Bijkomend voordeel: de installatie kan nu uitgeschakeld worden met 1 vinger (de testknop)
    EU P360/ VIN 17969 powered by EcoPower and SmartSolar.be
    From 25/9/2013 on the road

Senior Member
    In België zaten vermoedelijk te veel prutsers (beunhazen) die kringen na de meter bijzetten zonder een aardlekschakelaar ertussen. Door het verzegelen kan dat niet meer en is er een minimum beveiliging (300mA door je lichaam zal je behoorlijk doen herinneren dat het gevaarlijk is). Bijkomend voordeel: de installatie kan nu uitgeschakeld worden met 1 vinger (de testknop)
    Tja die beunhazen zullen er hier ook zijn, want als je toch 4 tientjes kunt uitsparen op een ding wat niet nodig is om de installatie te laten werken, dan weten ze er in NL wel raad mee

Page 467 of 467 FirstFirst ... 367417457463464465466467

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)